آیتالله سید احمد علمالهدی امروز ۲۲ خردادماه، در همایش بینالمللی « غدیر و مقاومت » اظهار کرد: مطابق با پژوهشهای دقیق و مستند علامه امینی در کتاب ارزشمند الغدیر، حادثه مهمی پیش از غدیر در حدیقه بنینجار رخ داد که تأثیر بسزایی در رویدادهای پس از آن داشت.
وی ادامه داد: این اتفاق بستری برای ایجاد حرکت روانی و عملیاتی علیه جایگاه ولایی حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) شد. بر اساس روایات معتبر از جمله روایت حذیفه بن یمان، پیامبر اکرم(ص) در نخلستانهای بنینجار، محل استراحت مؤمنان پس از کار روزانه حضور یافتند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: طبق سنت ایشان، در ساعات میانی روز که مردم از امور معیشتی فارغ بودند، در میان نخلستانها مستقر میشدند تا مردم با آرامش به خدمت ایشان رسیده و از معنویت آن حضرت بهرهمند شوند.
علمالهدی گفت: در یکی از این روزها جبرئیل امین بر پیامبر(ص) نازل شد و پس از پایان وحی، حضرت رسول(ص) به همراهان خود، از جمله حذیفه و چند نفر دیگر دستور دادند از نخلستان خارج شده و پس از ورود دوباره، به حضرت علی (ع) به عنوان امیرالمؤمنین سلام کنند. همچنین پیامبر (ص) به حذیفه مأموریت داد تا در ورودی نخلستان مستقر شود و به هر واردشوندهای ابلاغ کند که باید به علی (ع) با عنوان "السلام علیک یا امیرالمؤمنین" سلام کند.
وی با اشاره به اهمیت این دستور تصریح کرد: این اقدام که مستقیماً با وحی الهی همراه بود، نشاندهنده جایگاه بیهمتای حضرت علی(ع) به عنوان جانشین واقعی رسول خدا(ص) در رهبری امت اسلامی بود. این ماجرا با تأکید بر عنوان امیرالمؤمنین، چنان ضربهای به برخی جریانهای قدرتطلب وارد کرد که از همان لحظه، عملیات روانی و اقدامات پنهانی برای تضعیف جایگاه ولایت امیرالمؤمنین (ع) آغاز شد.
علمالهدی با اشاره به پیشینههای تاریخی این مخالفتها افزود: این جریان که تصور میکرد با رحلت پیامبر (ص) سهمی از قدرت در حکومت اسلامی خواهند داشت، با مشاهده اعلام رسمی ولایت حضرت علی (ع) به شدت خشمگین شد و اقداماتی را برای تغییر مسیر آینده امت آغاز کرد. آنها به خوبی میدانستند که پیامبر(ص) با چنین اقداماتی، مسیر پیوسته رهبری وحیانی را ترسیم کرده است.
امام جمعه مشهد ادامه داد: به همین دلیل عملیات روانی علیه ولایت آغاز شد و با توجه به موقعیت خاص حضرت علی (ع) در میدان نبرد، به ویژه در جنگ بدر و همچنین سابقه مجاهدات ایشان، تلاشهایی برای ایجاد تردید در مشروعیت ولایت ایشان صورت گرفت. این وضعیت، جامعه اسلامی را در شرایطی قرار داد که زمینهسازی برای اعلام ولایت نیازمند مقاومتی شدید و سرسختانه بود.
وی عنوان کرد: در چنین شرایطی بود که واقعه غدیر خم، در بیابان جُحفه و در آخرین لحظات حج پیامبر(ص)، با آن خطبه تاریخی رخ داد؛ خطبهای که نه تنها به عنوان نصب یک جانشین، بلکه به عنوان تبیین ادامه راه وحی و تثبیت خط امامت و ولایت در امت اسلامی ایراد شد.
علمالهدی با بیان اینکه این اقدام پیامبر اکرم (ص) یک مقاومت بینظیر در برابر فضای سنگین اجتماعی و مخالفتهای پنهان و آشکار آن روز بود، بیان کرد: واقعه غدیر نه یک اتفاق ساده، بلکه حرکتی عظیم در راستای حفظ اصالت رهبری دینی و ادامه هدایت الهی بود.
وی در ادامه افزود: خداوند متعال نیز با نزول آیه مبارکه «یا أَیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما أُنزِلَ إِلَیکَ مِن رَبِّکَ ۖ وَإِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعصِمُکَ مِنَ النّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لا یَهدِی القَومَ الکافِرینَ» به پیامبر خود اطمینان داد که در این مسیر، پشتیبانی الهی با او خواهد بود. این آیه نشان میدهد که «ناس» یعنی مردم در آن مقطع زمانی، در قالب یک عملیات روانی گسترده قرار گرفته بودند و پیامبر اکرم (ص) برای اجرای مأموریت الهی خود، به حفاظت ویژهای از جانب پروردگار نیاز داشت.
«غدیر» تثبیت یک مسیر هدایت در ادامه بعثت است
امام جمعه مشهد با تاکید بر اینکه واقعه غدیر نه تنها نصب رسمی حضرت علی (ع) به عنوان امیرالمؤمنین بود، بلکه تثبیت یک مسیر هدایت در ادامه بعثت بود، افزود: اجرای این واقعه در آن شرایط، نیازمند مقاومتی بینظیر و اتکال کامل به خداوند بود؛ مقاومتی که پیامبر اعظم(ص) به زیباترین شکل آن را تحقق بخشیدند.
علمالهدی با اشاره به سیره اهلبیت (ع) به ویژه دوران امام محمدباقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) تصریح کرد: محور اصلی تمام فعالیتهای معصومین، مبارزه بوده است؛ چه در میدان مجاهدت علمی، چه در تقابل فکری و فرهنگی با انحرافات موجود و چه در مواجهه با سلطه حاکمیتهای غیردینی و ستمگر آن دوران؛ لذا در زندگانی امام باقر (ع) و امام صادق(ع) شاهد تبلور این مجاهدت در قالب یک نهضت فکری و علمی هستیم؛ نهضتی که پایهگذار یک انقلاب فرهنگی عمیق در جهان اسلام شد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: این ۲ امام همام، با تبیین معارف ناب اسلامی و مقابله با انحرافات بنیامیه و بنیعباس، دستگاههای حاکمه را به چالش کشیدند و به همین دلیل با دشمنیهای گستردهای از سوی حاکمان زمان خود مواجه شدند. همین ایستادگی و روشنگری در برابر انحراف، باعث شد حکومتهای ستمگر آنان را تهدیدی جدی برای بقای خود بدانند و در نهایت نیز با طراحی توطئههایی ناجوانمردانه، این ۲ امام را به شهادت رساندند.
وی تصریح کرد: آنچه از مجموع این مسیر مبارزاتی برمیآید، تداوم راه غدیر است؛ مسیری که در آن مقاومت در برابر ظلم، پاسداشت حقیقت و احیای اصالتهای دینی همواره در رأس قرار داشته است.
علمالهدی اظهار کرد: در اسلام مناسبتهایی مانند عید قربان و عید فطر وجود دارند که هر یک به تحولات عبادی و روحی در زندگی انسان مؤمن گره خوردهاند؛ اما در خصوص غدیر، تعبیر عیدالله الاکبر بهکار میرود؛ چرا این عنوان بلند را برای غدیر بهکار میگیریم، در حالی که غدیر نیز در ظاهر، خاطرهای تاریخی است؟
غدیر، تجلی یک اصل اعتقادی و حیاتی است
وی ادامه داد: در منطق فرهنگی اسلام، ایام بهخودیخود عید محسوب نمیشوند؛ مگر بهانهای برای تکرار و تداوم یک جریان اصیل باشد، آنگاه میتوان آن را جشن گرفت. اما غدیر صرفاً بازخوانی یک رویداد تاریخی نیست؛ بلکه در هر زمان، تکرار و تجلی یک اصل اعتقادی و حیاتی است.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با تأکید بر اینکه واژه عید در لغت از ماده عود به معنای بازگشت و تکرار گرفته شده است، افزود: در عید قربان و فطر، بازگشت به بندگی و عبودیت خالصانه پروردگار است که جشن گرفته میشود؛ یعنی تحولی که در نفس مؤمن پدید آمده و او را به حیات جدیدی رسانده است. در غدیر نیز این بازگشت و تکرار، به ولایت است؛ به اصل هدایت الهی که در وجود امام علی (ع) تجسم یافته و تا امروز در امتداد آن استمرار دارد.
علمالهدی بیان کرد: غدیر عید بازگشت به اصل ولایت است. عیدی که در آن ارادتمندان اهلبیت (ع) باید مقاومت در برابر هر نوع حاکمیت غیرالهی را سرلوحه قرار دهد، چرا که غدیر، مظهر اجرای کامل حاکمیت دین و تبلور پیوستگی امت با امامت الهی است.
انتهای پیام
نظرات