به گزارش ایسنا، رضوان حکیمزاده، در تشریح ابعاد محتوایی و اجرایی این دوره ملی گفت: محتوای دوره در دو محور اصلی طراحی شده است؛ نخست، «مدرسه تراز سند تحول بنیادین» بهعنوان افق راهبردی برنامهها، و دوم، «توانمندسازی معلمان» با تمرکز بر اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیطهای یادگیری.
وی افزود: در این راستا، سه حوزه کلیدی بهعنوان محور محتوای آموزشی دوره تعریف شده است: ارتقاء صلاحیتهای حرفهای معلمان در زمینههایی چون روشهای نوین تدریس، طراحی آموزشی و پژوهشهای مدرسهای؛ ایجاد محیط مثبت یادگیری با تأکید بر تعامل مؤثر، نشاط آموزشی و چیدمان متناسب با کار گروهی در کلاس درس؛ و همچنین استفاده هدفمند از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی، یادگیری معکوس و ترکیبی در ارتقاء فرآیندهای یاددهی-یادگیری.
حکیمزاده با اشاره به فرآیند طراحی محتوا اظهار کرد: محتوای این دوره با مشارکت اساتید دانشگاه فرهنگیان، اعضای هیئت علمی علوم تربیتی و معلمان و کارشناسان با تجربه تدوین شده و بر نیازهای واقعی مدارس و کلاسهای درس تمرکز دارد.
وی افزود: مدل اجرای این دوره به صورت تلفیقی طراحی شده است؛ بهگونهای که هم از ظرفیت آموزش حضوری برای تغییر نگرشها و تعمیق مفاهیم استفاده میشود و هم از بستر آموزش مجازی برای تداوم یادگیری بهرهگیری شده است. سامانه یادگیری مجازی که بهصورت رسمی راهاندازی شده، بستری است که بیش از۳۴۰ هزار معلم، آموزگار و مدیر در آن ثبتنام کرده و نیازهای آموزشی خود را اعلام کردهاند.
معاون آموزش ابتدایی با تأکید بر استفاده از بازخوردهای استانی، تجارب ملی و الگوهای بینالمللی در طراحی این دوره گفت: طراحی محتوای آموزشی بر پایه تحلیل دقیق بازخوردهای معلمان در سراسر کشور انجام شده و تجربههای نوآورانه جهانی نیز به غنای این محتوای کاربردی افزوده است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی در پایان اظهار امیدواری کرد که این دوره بتواند آغازگر تحولی عمیق در آموزش ابتدایی کشور باشد و نقش مؤثری در تحقق اهداف سند تحول بنیادین ایفا کند.
انتهای پیام
نظرات