به گزارش ایسنا، جبارعلی ذاکری - معاون وزیر راه و شهرسازی - در آیین سرمایهگذاری در ناوگان ریلی اظهار کرد: قطار تهران - وان پس از پنج سال وقفه چندی پیش آغاز به کار کرد و طی دو ماه آینده نیز قطار تهران - آنکارا را فعال خواهیم کرد. همچنین راه اندازی قطار تهران - هرات نیز در دستور کار است.
وی افزود: راهاندازی قطارها برای سفر به شهرهای مرو و دوشنبه نیز آغاز شده است.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران همچنین از افزایش ۱۵ درصدی ظرفیت صندلیهای ناوگان ریلی کشور خبر داد و گفت: ۳۰۰ دستگاه واگن مسافری امسال در قالب حمایتهای دولتی وارد میشود. سرمایه گذاری قبلی که ورود ۶۰۰ دستگاه واگن باری بود هم اکنون بخشی از آن به ثمر رسیده و ۱۰۰ دستگاه از آن ۶۰۰ دستگاه وارد شبکه ریلی شده است.
وی اظهار امیدواری کرد با وارد شدن ماهیانه ۴۰ تا ۵۰ واگن باری این ظرفیت تکمیل شود و به ۶۰۰ دستگاه واگن باری برسد.
مدیرعامل شرکت راه آهن در خصوص واگن مسافری و سرمایه گذاری که با طرف چینی در حال انجام است، اعلام کرد: مسائل مالی قرارداد ایران با چین در خصوص واگن مسافری انجام شده و به زودی مرحله تولید شروع خواهد شد.
به گفته ذاکری، ۱۰۰ دستگاه واگن باری در ترانزیت بار سوخت هم اکنون مورد استفاده قرار میگیرد.
ذاکری در بخش دیگری از صحبتهایش به امضای دو تفاهمنامه با شرکتهای بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: با این تفاهمنامهها ۲۶۷ واگن جدید با سرمایهگذاری نزدیک به ۸.۹ هزار میلیارد تومانی به شبکه ریلی اضافه خواهد شد که ظرفیت حمل و نقل ریلی کشور را حدود ۱۵ درصد افزایش خواهد داد.
وی همچنین به سرمایهگذاری های قبلی نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۰۰ دستگاه واگن باری از ۶۰۰ دستگاه واگن که قرار بود اضافه شود وارد شبکه ریلی شده است. این ۱۰۰ دستگاه واگن باری در ترانزیت بار سوخت هم اکنون مورد استفاده قرار میگیرد.
مدیرعامل راه آهن گفت: در بخش واگنهای مسافری نیز قرارداد با طرف چینی منعقد شده و مسائل مالی و فنی آنها حل شده است.
به گفته وی، امیدواریم ماهانه بین ۴۰ تا ۵۰ دستگاه واگن بتوان وارد شبکه ریلی شود.
مدیرعامل راه آهن اضافه کرد: به دنبال این هستیم که در حوزه بار به ظرفیت پیش بینی شده طی برنامه مدون برسیم. بخش مسافری نیز ویترین راهآهن است و باید اقتصاد بخش مسافری را برای سرمایهگذاران جذاب کنیم.
وی با بیان اینکه با عدم تناسب توسعه خطوط ریلی با توسعه ناوگان مواجه هستیم، اظهار کرد: اعتبارات دولتی برای توسعه خطوط داریم و همه ساله به طور متوسط ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر شبکه ریلی اضافه می شود ولی از اعتبارات دولتی برای توسعه ناوگان لحاظ نمی شود و مجبوریم برای اینکه قطاری را در خط جدید قرار دهیم از خط موجود قطار را کم کنیم. به همین جهت نیازمند اعتبارات دولت هستیم تا توسعه خطوط و ناوگان همزمان صورت گیرد.
ذاکری ادامه داد: تصدی گری در برنامه راهآهن نیست. کماکان بخش خصوصی را در توسعه ناوگان دنبال میکنیم که بتوانند نیازها جامعه را تامین کنیم.
وی همچنین گفت: سیاست حداکثر سازی مشارکت و سرمایهگذاری بخش خصوصی نیازمند فراهم کردن بستر لازم از طرف دولت است. امسال مصوبه خاصی گرفتیم که ۳۰۰ دستگاه ناوگان مسافری را از واردات و تولید داخل به شبکه ریلی کشور در قالب حمایت های دولتی اضافه کنیم.
مدیرعامل راه آهن بیان کرد: افزایش بهره وری از طریق اصلاح نظام نگهداری و تعمیر و همچنین راهاندازی قطار کامل مسافری نیز در دستور کار داریم.
وی افزود: حدود ۱۵ درصد ظرفیت شبکه ریلی کشور را نسبت به سال قبل افزایش دادیم. در مسیرهایی که منتهی به کرمانشاه، اهواز و خرمشهر است قطارهای فوق العاده قرار دادیم. همچنین امسال برای اولین بار با توجه به اینکه تا مرز شلمچه ایستگاه جدیدی در حال ساخت است درست تا نقطه مرزی، مسافران را خواهیم برد. به صورت شبانه روزی مسیر خرمشهر به شلمچه فعال خواهد شد. سرعت این محور را به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت رساندیم که بتوانیم با ایجاد ظرفیت جدید از تراکم زائران در خرمشهر پیشگیری کنیم.
ذاکری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال جاری این دومین نشستی است که در جهت حمایت از سرمایهگذاران در حوزه ناوگان ریلی کشور برگزار می شود. اثرات نشست قبلی را مشاهده کردیم و ۱۰۰ دستگاه واگن باری از ۶۰۰ دستگاه واگن که قرار بود اضافه شود به شبکه ریلی اضافه شده است.
وی افزود: ۱۰۰ دستگاه واگن مخزن دار وارد شبکه ریلی کشور شده است و در ترانزیت بارهای نفتی از اقلیم کردستان به سمت افغانستان استفاده میشود. امیدواریم هر ماه حدود ۴۰ تا ۵۰ واگن به شبکه ریلی اضافه شود.
مدیرعامل راه آهن تصریح کرد: امروز هم با دو شرکت بزرگ حمل و نقلی مسافری کشور بازسازی و ورود ناوگان جدید به شبکه که مجموعاً حدود ۲۶۷ واگن با ارزش سرمایهگذاری حدود ۸.۹ همت را شامل میشود تفاهمنامه امضا کردیم.
وی بیان کرد: البته ضمیمه این تفاهمنامه قراردادهایی است که این سرمایهگذاران با شرکتهای تولیدی در کشور بسته بودند و امیدوارم که در طول دو سال بتوانند به تعهدات خود عمل کنند و از نتایج اقدامات آنها در جهت ارتقای سطح خدمات مسافری و افزایش ظرفیت در شبکه استفاده کنیم.
ذاکری افزود: دو خط و یک سکوی ایستگاه جدید آماده بهرهبرداری خواهد بود. امیدواریم از هفتم مرداد ماه تا نقطه صفر مرزی مسافران منتقل شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص آخرین وضعیت راهآهن شلمچه - بصره نیز گفت: مینروبیها مسیر شلمچه - بصره به طور کامل به اتمام رسیده است. احداث پل هم در حال در حال انجام است. پیمانکار اسپانیایی تقاضا کرده عرض مینروبی را از ۶۰ متر به ۲۰۰ متر افزایش دهد که راه آهن عراق نهایتاً پذیرفتند که با هزینه خودشان قرارداد را با شرکت ایرانی منعقد کنند. این قرارداد منعقد شده و در حال اجرای آن هستند.
مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه راه آهن و دولت عراق به دنبال رفع مشکلات و موانع هستند، گفت: امیدوارم که مشکلی ایجاد نشود و شرکت اسپانیایی هم هرچه سریعتر زیرسازی مسیر ۳۴ کیلومتری را آغاز کند.
وی در پاسخ به این سوال که شلمچه بصره چه زمانی به اتمام میرسد؟ گفت: تعهدات ما براساس وعدههای داده شده تا پایان سال خواهد بود که تقریبا مشکلات مالی آن حل شده و اگر بحث انتقال ارز هم حل شود به تعهدات خود در موعد مقرر خواهیم رسید. اصل پروژه سه سالی از طرف راهآهن عراق به طول خواهد انجامید.
انتهای پیام
نظرات