به گزارش ایسنا، روزنامه «تایم» چاپ ایرلند در گزارشی نوشت، توقف کامل فعالیت بندر «امالرشراش» (که رژیم صهیونیستی آن را «ایلات» مینامد) در جنوب فلسطین اشغالی، نتیجه مستقیم ضربات دقیق و متمرکز ارتش یمن است که در چارچوب عملیات پشتیبانی از نوار غزه انجام شده و به یک پیروزی راهبردی برای صنعا و در مقابل، شکستی نادر و بیسابقه برای تلآویو منجر شده است.
بر اساس این گزارش، بندر ایلات پیش از این بین ۵ تا ۷ درصد از حجم تجارت دریایی رژیم صهیونیستی را به خود اختصاص میداد و همچنین نقش حیاتی در ساختار امنیتی و نظامی جنوب سرزمینهای اشغالی ایفا میکرد. اما از نوامبر سال گذشته و همزمان با تشدید حملات یمن علیه کشتیهای آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی، روند ورود کشتیها به این بندر بهشدت کاهش یافته است.
این رسانه ایرلندی میافزاید: «طی ماه دسامبر ۲۰۲۳، تردد کشتیها به ایلات تا ۸۵ درصد کاهش یافت. در مارس ۲۰۲۴، نیمی از کارکنان بندر اخراج شدند و تا ماه مه سال جاری، تنها ۶ کشتی به این بندر وارد شدند. به این ترتیب، فعالیت تجاری بندر عملا به حالت تعطیلی کامل درآمده است.»
نشریه تایم در ادامه تأکید کرده است که این فروپاشی در بخش تجاری تأثیر مستقیمی بر توان دریایی ارتش رژیم صهیونیستی خواهد داشت، زیرا بندر ایلات یکی از پایگاههای عملیاتی ناوگان دریایی این رژیم و محل استقرار تجهیزات لجستیکی و تعمیراتی آن محسوب میشود. با این حال، پیشنهادهای نیروی دریایی برای تأمین امنیت کشتیهای تجاری نیز نتوانسته اعتماد مالکان این کشتیها را جلب کند، چراکه تهدید یمنیها همچنان بهشکل جدی پای بر جاست.
در ادامه گزارش آمده است که در نتیجه تداوم این حملات، شرکتهای بزرگ کشتیرانی مسیرهای خود را از دریای سرخ به سمت دماغه امیدنیک در جنوب آفریقا تغییر دادهاند؛ تغییری که سبب افزایش هزینههای حملونقل، زمان سفرهای دریایی و همچنین بالا رفتن حق بیمهها شده است. این شرایط نهتنها اقتصاد رژیم صهیونیستی، بلکه زنجیره تجارت جهانی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
انتهای پیام
نظرات