یونس احمدی در گفتوگو با ایسنا گفت: جهاد دانشگاهی، همانطور که از نام آن پیداست، ترکیبی از کنشهای دانشگاهی و علمی بهعنوان متن و محتوای حرکت و روششناسی جهادی مبتنی بر نگاه دینی به عنوان رویکرد ورود به مسائل است.
وی افزود: سرچشمه کنشهای متنی جهاد دانشگاهی، نهاد دانشگاه است که طبیعتاً دارای راهبردهای علمی به معنای science است، در حالی که همین کنشها باید دارای روششناسی جهادی باشد.
احمدی بیان کرد: روششناسی جهادی، نوعی روششناسی همهجانبه و کنش توأم با آگاهی، زمانشناسی و احساس مسئولیت اجتماعی و الهی است.
وی با اشاره به جنبههای مختلف جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی ترکیبی است از جنبههای علمی، فرهنگی و دینی که با رویکردی جهادی و عملیاتی به مسائل میپردازد.
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام توضیح داد: در این نگرش، کنشهای متنی یا محتوایی باید همواره با روششناسی جهادی همراه باشد که یک رویکرد همهجانبه، آگاهانه، زمانمند و مسئولیتپذیر است.
وی با تأکید بر وجه دیگر جهاد دانشگاهی بیان کرد: جهاد دانشگاهی به شکل یک انستیتوشن (institution) عمل میکند که معمولاً خودگردان و قائم به نفس بوده و با مسئولیت مشخص تعریف میشود.
احمدی تشریح کرد: این مؤسسه توانست بعد از انقلاب اسلامی با تلفیقی از دانش علمی و راهبردهای جهادی و فرهنگی به عنوان یک مؤسسه پیشرو در کشور خود را نشان دهد.
وی با اشاره به تفاوت ساختاری جهاد دانشگاهی با بیشتر ساختارهای بروکراسی غربی افزود: جهاد دانشگاهی نوعی کنش تلفیقی با بهرهگیری از دانش علمی و همچنین محتوای علمی در کنار روششناسی دینی است.
احمدی بیان کرد: این تلفیق، هم از محتوای علمی و هم از روششناسی دینی، منجر به ایجاد یک رویکرد متفاوت و برگرفته از مبانی اسلامی شده است.
وی گفت: بحمدالله جهاد دانشگاهی بهعنوان یک نهاد مستقل دارای قدرت تصمیمگیری درونزاست و همین امر میتواند به آن کمک کند که در مرزهای دانش و مرزهای نیاز کشور حرکت کند.
احمدی اضافه کرد: ماحصل این رویکرد در جهاد دانشگاهی، کنشهای منحصر به فرد این ساختار در برخی جبهههای علمی و اجتماعی مانند سلولهای بنیادین است که نشان داده است یک ساختار علمی چگونه میتواند مستقل عمل کند.
وی پیشنهاد کرد: جهاد دانشگاهی یک مدل، یک روش و یک فرهنگ کاری و اجتماعیِ ایرانی اسلامی و روزآمد است که با تکیه بر دانش علمی جهانی و محتوای فرهنگی ملی میتواند در موارد دیگر به عنوان الگو مورد توجه قرار گیرد.
احمدی گفت: پیشنهاد من به این ساختار، نوعی کنشهای ساختارشناسی در جهاد دانشگاهی و همچنین پرداختن به زمینههای لازم اجتماعی در حوزه علوم انسانی است که عدم این ورود از نقاط ضعف مهم این مؤسسه است.
انتهای پیام
نظرات