جاده ارتباطی خرامه که از محدوده شهرک سعدی و نزدیکی دروازه قرآن آغاز میشود، با وجود اهمیت بالای ارتباطی، از زیرساختهای ایمنی و ظرفیت مناسب برخوردار نیست. نبود شانه ایمن، کمعرض بودن مسیر، فعالیت پایانههای باربری و میوهفروشان حاشیهای و نیز حجم بالای خودروهایی که به مقصد آرامستان بهشت احمدی و باغشهرهای شخصی در این مسیر تردد میکنند، باعث شده پنجشنبهها و تعطیلات رسمی، ترافیک به مرز قفل کامل برسد.
یکی از دلایل افزایش بار ترافیک در روزهای تعطیل، حضور گسترده باغشهرهای تفریحی در حاشیه این محور است. بسیاری از شهروندان شیرازی در تعطیلات برای گذران اوقات فراغت راهی این باغها میشوند که خود سهم عمدهای در افزایش بار ترافیکی این مسیر دارد.
مهدی یوسفی، راننده مسیر شیراز _ خرامه، در گفتوگو با ایسنا میگوید: آخر هفتهها باید حداقل یک ساعت در ترافیک این مسیر بمانیم. مسیر باریک است و توقف چند خودرو یا بارفروش کنار جاده کافی است تا راهبندان کامل شود.
زهرا شریفی، یکی از ساکنان خرامه که هفتهای چندبار این مسیر را طی میکند، میگوید: علاوه بر بار ترافیکی ناشی از آرامستان، باغها و پایانههای بار، نبود نظارت و پارک خودروهای باری کنار جاده وضعیت را بدتر کرده است.
تنها ورودی مناسب هم قفل است
در حال حاضر، تنها ورودی نسبتاً ایمن این مسیر از سمت دروازه قرآن است، اما این نقطه نیز بهدلیل تمرکز بالای سفرهای درونشهری و برونشهری، در اغلب ساعات روز دچار ترافیک سنگین است و خود به یکی از نقاط مشکلدار شهر بدل شده است.
واکنش شورای شهر: تملک اراضی، گام اول ساماندهی
رضا محمدیان، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز، در گفتوگو با ایسنا درباره وضعیت این محور گفت: ساماندهی مسیر خرامه از سمت شهرک سعدی بهعنوان یکی از محورهای ضروری در دستور کار شورای شهر قرار دارد.
وی ادامه داد: در گام نخست نیاز به تملک اراضی اطراف مسیر است که متأسفانه بسیاری از آنها فاقد سند رسمی هستند و همین موضوع فرایند اجرایی را دشوار کرده است، اما شورا و شهرداری عزم خود را برای ورود به این موضوع جزم کردهاند.
به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر نیز محمد فرخزاده، سرپرست معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز از این مسیر بازدید و در آن بر ضرورت ساماندهی و بهسازی مسیر تأکید کرد.
مسیر خرامه؛ نیازمند توجه فوری
در شرایطی که جاده خرامه از سمت شهرک سعدی همچنان بدون اصلاحات اساسی در وضعیت موجود باقی مانده، بار سنگین ترافیکی آن در تعطیلات و پنجشنبهها به یک معضل مکرر برای شهروندان و زائران آرامستان تبدیل شده است. از سوی دیگر، توسعه باغشهرها و مسیر تردد حداقل دو شهرستان در این محور، ضرورت برنامهریزی برای ایمنسازی، تعریض، تثبیت حریم جاده و مدیریت کاربریهای اطراف را بیش از گذشته نمایان کرده است.
انتظار میرود با آغاز فرآیند تملک و تدوین طرح جامع ساماندهی این مسیر، یکی از گرههای قدیمی ترافیکی شرق شیراز بهطور ریشهای حل شود؛ مطالبهای که مردم مدتهاست آن را از مدیران شهری پیگیری میکنند.
انتهای پیام
نظرات