به گزارش ایسنا، صمد حسن زاده - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران - در همایش صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات، اظهار کرد: صادرات فناوری اطلاعات یک ضرورت راهبردی برای عبور از تنگناهای اقتصادی و اقتصاد دانش بنیان است.
وی افزود: ایران با برخورداری از جوانان خلاق و متخصص و با ظرفیتهای صادراتی نسبت به کشورهای همسایه دارای فرصتهای قابل توجهی برای حضور در بازارهای جهانی است. بر این باور هستیم با برنامهریزی درست در حوزه صادرات محصولات فناوری اطلاعات میتوانیم به درآمدهای پایدار ارزی برسیم.
حسن زاده گفت: اتاق بازرگانی ایران درصدد است تلاش خود را برای تسهیل ورود فعالان این حوزه به بازارهای صادرات فناوری اطلاعات انجام و با بهره مندی از ظرفیتهای کمیسیونها و تشکلهای تخصصی پنجره جدیدی به روی فعالان این حوزه بگشاید. امیدواریم با این انسجام پیش آمده در جهت برنامههای دولت و بخش خصوصی قدم برداریم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تشریح کرد: یقین داریم چالشهایی وجود دارد که با همکاری بخش دولتی و خصوصی قابل حل بوده است. در این فرصت از همه فعالان این حوزه دعوت میکنیم که با حضور خود در اتاق بازرگانی ایران با تاثیر گذاری بیشتر به نقش آفرینی توسعه این حوزه کمککنند. فناوری اطلاعات کلید جهش اقتصاد و صادرات آن اقتصاد دانش بنیان را رونق می بخشد.
تدوین برنامهای برای حمایت از صادرات
در ادامه امیر روشنی - معاون دفتر ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران - اظهار کرد: در حوزه فناوری اطلاعات همان کاری را که در بخش آب، انرژی و.. انجام دادهاند، انجام شد. بنابراین بخش دولتی حکمرانی خوبی در حوزه تجارت و صادرات انجام نداده که نتیجه آن شرایط نابرابر در مقابل با سایر کشورها است.
وی افزود: حوزه صادرات در دو بخش کالا و خدمات است و ما شرایطمان در حوزه خدمات فضای باز و خوبی است؛ اما چالشی که وجود دارد تعدد تصمیم گیری در حوزه تجارت است و افرادی برای تجارت تصمیم میگیرند که فعالیت و تجربه ای در این زمینه ندارند. ما نمیدانیم برای حوزه صادرات چه کاری انجام دهیم، چون مطالعات بازار نداریم.
روشنی گفت: ما برنامهای برای حمایت از صادرات تدوین کردهایم و سازمان توسعه تجارت هدفگذاری کرده که بر روی صادرات کالاهای نهایی کار کند.
حوزه فناوری اطلاعات را به سهولت میتوانیم بومی سازی کنیم
در ادامه پیام باقری- نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران- در این همایش اظهار کرد: روندی که در دهه های گذشته شاهدیم نشان می دهد که تمرکز و سیاست گذاری کشور بر صادرات غیر نفتی به صادرات مواد خام بوده است که چون در ابتدای این زنجیره قرار دارد از ارزش افزوده پایینی برخوردار هستند.
وی افزود: تجربه جهانی نشان می دهد که این روند نمی تواند متضمن توسعه پایدار باشد و ما نیازمند یک دوره انتقال از صادرات مبتنی بر مواد خام بر صادرات ارزش افزوده باشیم. تردید نداریم یکی از این حوزهها ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
باقری ادامه داد: ما اگر اقتصاد دیجیتال را فرصت تمدن ساز در حوزه اقتصاد در نظر بگیریم، ICT استخوان بندی این موضوع به شمار می رود. حوزه فناوری اطلاعات با سرمایه گذاری کمتری قابلیت اجرا و رشد بالایی دارد و به سرعت جایگزین مطمئنی برای صادرات غیر نفتی کشور نسبت به آنچه مواد خام اسم می بریم باشد. ما حوزه فناوری اطلاعات را نسبت به حوزههای دیگر به سهولت میتوانیم بومی سازی کنیم. نکته بسیار مهم این است فناوری اطلاعات بستری مستعد برای استفاده از ظرفیت جوانان کشور و قشر تحصیل کرده است که می خواهند فعالیت کنند.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه یک شاخص مقاوم سازی تکیه بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است، تشریح کرد: ایران این ظرفیت را دارد که به عنوان بازیگر کلیدی در همسایگی خود و در منطقه نقش ایفا کند. باید هدفگذاری کنیم که محصولات این حوزه در پنجره ارزش افزوده بین المللی قرار بگیرد که اگر انجام شود از اقتصاد مصرفی به سوی اقتصاد دانش محور حرکت می کنیم.
وی در پایان گفت: برای تحقق این اهداف نیازمند نقشه راه هستیم و در طول این مسیر ملزوماتی که باید به این نقشه ضمیمه شود مهم است.
انتهای پیام
نظرات