به گزارش ایسنا، پوریا علیمردانی در نشست خبری عصر امروز خود در مورد سرانجام اجرای طرح HoV با بیان اینکه این خط حمل و نقل پر سرنشین در شورایعالی ترافیک کشور تصویب شده است، گفت: اما جزییات این طرح هنوز در شورای شهر تهران بررسی نشده است.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل شهرداری تهران با بیان اینکه برای اجرای این طرح باید زیرساختها فراهم شود که به دلیل اتفاقات اخیر با کمی تأخیر مواجه هستیم، افزود: اجرای طرح باید موجب تشویق مردم به استفاده از این طرح شود و مصوبات وجود دارد و باید مقدمات آماده شود و نیازمند همکاری دولت و شهرداری تهران هستیم تا این طرح اجرایی شود.
وی با بیان اینکه طرح اچ او وی یک وعده نیست؛ بلکه یک خدمت ترافیکی است و ما عجلهای برای این محدودیت بدون فراهم شدن مقدمات نداریم، گفت: مطالبه اجرای زودهنگام طرح را نداشته باشید؛ چراکه هنوز شرایط آن آماده نیست و هر موقع که شرایط آماده باشد، آن را اجرایی میکنیم.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل شهرداری تهران با اشاره به اینکه زیر ساخت اجرای طرح در حوزه دوربین و کشیدن خط زرد انجام شده است و تقویت خطوط حمل ونقل عمومی آغاز شده است، اظهار کرد: اعمال محدودیت زمانی معنا دارد که زمینههای آن فراهم شود و در مورد HOV نیز باید بگویم که این طرح در روزهای کاری و در ساعت پیک، قرار است که اجرایی شود و طرح دائمی نبود.
وی با بیان اینکه هر موقعی که زمینه فراهم شود این طرح را اجرایی میکنیم، گفت: اجرای طرح بستگی به شرایط سفر نیز دارد و احتمالا آبان ماه اجرایی شود.
علیمردانی در مورد اجرای طرح ترافیک در روزهای تعطیلی با بیان اینکه در تعطیلاتی که دولت مشخص میکند، مصوبهای را در حال تصویب داریم که هنوز تصویب وابلاغ نشده است، گفت: فردا چهارشنبه اجرای طرح ترافیک تعلیق شده است و به طور کلی در روزهایی که دولت تهران را به هر دلیلی جز آلودگی هوا و ترافیک تعطیل میکند، در چنین روزهایی طرح ترافیک اجرایی نمیشود که این هنوز ابلاغ نشده است.
وی با تاکید بر اینکه خطوط بی.آر.تی اختصاص به اتوبوس دارد؛ اما همین حالا یک مصوبه در شورای ترافیک تهران داریم که از خط ویژه بزرگراه امام علی، تاکسی هم بتواند استفاده کند، اظهار کرد: این مصوبه تاکسیرانی ابلاغ شده تا خطوط به نحوی طراحی شود که تاکسی نیز بتواند از خط ویژه امام علی استفاده کند و در مرحله بعد باید گسترش زیرساخت نرم افزاری مسیرهای "هم پیمایی" فراهم شود.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل شهرداری تهران درباره جزییات طرح ترافیک سال جاری و گران شدن جریمه برای متخلفین افزود: با مصوبه شورای ترافیک تهران هزینه رزرو برای شهروندان مبلغ حداقلی در نظر گرفته شده است.
وی افزود: با این حال رزرو نکردن هزینه بالایی را به شهروندان تحمیل می کند. حداکثر افزایش حدود ۳۶ درصد بوده است، ولی اگر بدون رزرو وارد طرح بشوید هزینه بالاتر خواهد بود. گرانی طرح برای اعمال قانون شهروندی است که از قانون عدول کرده است.
علیمردانی در مورد تغییرات طرح ترافیک جدید در سال آینده با بیان اینکه تغییرات طرح ترافیک سال آینده تصویب شده است و لایحه عوارض آن برای شورای شهر ارسال میشود، گفت: بر این اساس همین محدوده با رویکرد "پیمایش مبنا" اجرایی میشود و منطق این رویکرد دفعات مشاهده خودرو در محدوده طرح ترافیک است.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل شهرداری تهران در مورد سرانجام اجرای پروژه پارک حاشیهای در تهران با بیان اینکه این پروژهای است که بارها در تهران دنبال شده است، گفت: باید که زیرساخت آن در پایتخت فراهم شود. زیرساخت این طرح به طور ویژه در منطقه ۵ فراهم شده است. پارک حاشیهای درواقع محدودههای تجاری را درگیر میکند. این طرح در مناطق ۸،۷،۲،۳ و ۴ نیز در دست اجراست.
وی درباره قیمت گذاری پارکینگ در سطح شهر با بیان اینکه قیمت پارکینگهای شهر تهران براساس نرخ گذاری سالانه است که با نرخ تورم افزایش پیدا میکند، اظهار کرد: نرخ پارکینگهای شهرداری با تعرفهها هماهنگ است، درباره سایر پارکینگ های بخش خصوصی نه تنها تعرفه قیمت گذاری نداریم؛ بلکه به صورتی است که باید مردم را تشویق به این کنیم که از خودرو تک سرنشین استفاده نکنند تا ترافیک تهران را کنترل کنیم.
علیمردانی با تأکید بر اینکه شهرداری تهران ۲۳ هزار فضای پارک دارد، در مورد کمبود پارکینگ در نزدیکی بیمارستانها، گفت: با بیمارستانهای امام خمینی و شریعتی تفاهم نامه همکاری برای ساخت پارکینگ مشترک داریم که دچار کمبود پارکینگ هستند و درباره بیمارستان شهدای تجریش هم در حال تجهیز یک پارکینگ در نزدیکی آن هستیم ولی هنوز عملیاتی نشده است.
وی در مورد سرانجام دوچرخههای اشتراکی با تأکید بر اینکه دوچرخههای اشتراکی میتواند تا ۲۰ درصد ترافیک را کاهش دهد، افزود: درخصوص دوچرخههای اشتراکی بخش خصوصی در تهران نیز فعال شده است و با آنها فعالانه همکاری داریم. ایجاد سامانه اشتراکی در سامانه شهرزاد انجام شده و در نظر داریم با اولویت مجموعههای دانشگاهی، بازار تهران و پارکهای علم وفناوری طرح را به مرکز پایتخت گسترش بدهیم؛ البته مسیر ۴۷ کیلومتری در دست توسعه است.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل شهرداری تهران ادامه داد: در بعضی نقاط برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی وجود ندارد. یکی از مشکلات بزرگ طرح بیدود که متعلق به بخش خصوصی است این بود که استهلاک تجهیزات آن زیاد بود. یکی از اقدامات این بود که شهرداری به کمک بیاید. اتفاق دیگری که در حال رقم خوردن است استفاده مردم از دوچرخه است. در گذشته با استفاده از مزایای گوناگون کمک میکردند که مردم با استفاده از اپلیکیشن از اسکوتر استفاده کنند. این سیستم در شهرزاد برای دوچرخه در حال پیاده شدن است و امیدواریم در آینده مردم با استفاده از اسکوتر و دوچرخه شخصی خودشان در این طرح شرکت کنند.
وی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر کم بودن اعتبار کارت بلیت خبرنگاری با تاکید بر اینکه عدد شارژ کارت بلیت ها در شورا تصویب شده است، گفت: البته سقف ۲۰ درصد را افزایش دادیم ورقم ۵۰۰ هزار تومان تصویب شده ولی سقف شارژ این کارت ها را شورای شهر تعیین میکند و برای سال آینده تلاش میکنیم که بیشتر شود.
انتهای پیام
نظرات