جلال ملکی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه ترافیک روزمره در شهر میتواند شبیه به بحران عمل کند، گفت: گاهی در ساعات عصرگاهی، شامگاهی یا هنگام شروع روز، برخی مسیرها با ترافیک سنگین مواجهند. حتی اگر این ترافیک روان باشد، باز هم با انباشت خودروها مواجهیم؛ در این میان برخی رانندگان با اصرار بر سرعت بالا و لاییکشی میان خودروها، ناامنترین رفتار ممکن را نشان میدهند.
وی افزود: در شرایطی که دهها و صدها خودرو با رعایت قوانین و با سرعت مطمئنه در حال حرکت هستند، فقط چند راننده بیاحتیاط با عبور مکرر از خط ممتد و تغییر سریع مسیر، امنیت همه را تهدید میکنند. در بسیاری از موارد، این افراد موجب برخورد چند خودروی دیگر میشوند، درحالی که خود از صحنه خارج میشوند و دیگران بیدلیل درگیر میشوند.
ملکی با اشاره به شرایط بحرانی نظیر باران، طوفان، گردوخاک، مهگرفتگی، برف، کولاک و زلزله تصریح کرد: در چنین شرایطی میدان دید رانندگان محدود میشود و اگر این وضعیت در شب هم رخ دهد، شدت خطر بیشتر خواهد بود. رانندگان باید با سرعت مطمئنه حرکت کنند؛ این به معنای حرکت کند نیست، بلکه سرعتی است که در آن راننده بتواند در لحظه، خودرو را کنترل و متوقف کند.
سخنگوی آتشنشانی با تأکید بر اینکه عدد درج شده روی تابلوهای سرعت همیشه نباید معیار قطعی باشد، گفت: اگر در یک خیابان سرعت مجاز ۶۰ کیلومتر است، اما شرایط محیطی اجازه توقف ایمن را نمیدهد، باید سرعت را از آن هم کمتر کرد و پافشاری بیمورد بر سرعت تعیین شده میتواند خطرآفرین باشد.
وی همچنین درباره وقوع زلزله توضیح داد: اگر هنگام رانندگی متوجه وقوع زلزله شدیم، باید خونسردی خود را حفظ کنیم، خودرو را به آرامی کنار خیابان متوقف کرده و تا پایان لرزشها، داخل خودرو بمانیم و از آن پیاده نشویم.
ملکی در ادامه بیان کرد: در طوفان یا بارندگی شدید نیز وضعیت فنی خودرو اهمیت بسیاری دارد. سیستم ترمز، هیدرولیک، چراغها، برفپاککن و سایر تجهیزات باید در بهترین حالت باشند.
سخنگوی سازمان آتشنشانی در پایان از شهروندان خواست تا در چنین شرایطی جانب احتیاط را رعایت کنند و افزود: عابران باید از خطکشیها و پلهای عابر پیاده استفاده کنند و در صورتی که شبها لباس تیره بر تن دارند، برای دیده شدن توسط رانندگان، چراغ تلفن همراه خود را هنگام عبور از عرض خیابان روشن کنند.
انتهای پیام
نظرات