در سال ۲۰۰۹، فقط ۵۶ درصد از خبرنگاران گفتند که رسانههای اجتماعی برای گزارشگری و تولید خبر «مهم» یا «تا حدودی مهم» هستند. امروزه، طبق گزارش وضعیت رسانهها در سال ۲۰۲۵، ۹۶ درصد خبرنگاران از رسانههای اجتماعی برای اهداف مختلف یا مرتبط با کار خود، از رصد خبرها گرفته تا تعامل با مخاطبان استفاده میکنند. در ادامه به چالشهای تهیه خبر در دنیای کنونی و آنچه خبرنگاران باید از آن آگاه باشند، اشاره شده است:
فعالان حوزه خبر باید خود را با رفتارهای متغیر مخاطبان وفق دهند
نگرانی فعالان حوزه خبر در مورد تغییر رفتارهای مصرف رسانهای مخاطبان، در سال ۲۰۲۵ از اهمیت بالایی برخوردار است. بیش از دو نفر از هر پنج خبرنگار (۴۲ درصد) این موضوع را بهعنوان یکی از بزرگترین چالشهای تهیه خبر در ۱۲ ماه گذشته نام بردند. نتایج تحقیقات کنونی سایت «سیژن» آمریکا نشان میدهد، خبرنگاران برای همگام شدن با تغییرات در نحوه کشف اخبار و اطلاعات توسط مخاطبان، در تلاش هستند. رسانههای اجتماعی و تولیدکنندگانی که بومی این پلتفرمها هستند، راههای جدیدی برای مصرف محتوا ارائه میدهند و سرعت انتشار اطلاعات توسط آنان میتواند به راحتی از رسانههای سنتی پیشی بگیرد. یکی از خبرنگاران شرکتکننده در این تحقیق همچنین به مشکلات فزاینده خود برای یافتن مخاطب به دلیل پارامترهای متغیر موتور جستجو اشاره و اظهار کرد: الگوریتم در حال تغییر گوگل به محتوای واقعی آسیب میرساند و شاهد تعطیلی استودیوها و سایتها به دلیل ترافیک کم هستیم.
اعتبار، اعتماد و اخبار جعلی از چالشهای بزرگ خبررسانی هستند
در کنار نگرانیها از تغییر رفتار مخاطبان، نگرانی در مورد اعتماد نیز وجود دارد. از هر ۱۰ نفر خبرنگار شرکتکننده در این تحقیق، چهار نفر گفتند: حفظ اعتبار بهعنوان منبع خبری قابل اعتماد و مبارزه با اتهامات اخبار جعلی، چالش بزرگی در سال ۲۰۲۵ خواهد بود.
رسانههای اجتماعی در تولید خبر گسترده هستند
تکامل رسانههای اجتماعی موضوعی همیشه داغ برای فعالان حوزه خبر بوده است. آنان برای تبلیغ محتوا و خبرهای خود به رسانههای اجتماعی متکی هستند، اما احساس میکنند که با تبدیل شدن پلتفرمهای اجتماعی و تولیدکنندگان محتوا و اینفلوئنسرهایی که در آنها فعالیت میکنند، به نهادهای نشر مستقل، با چالش مواجه شدهاند. شرکتکنندگان در نظرسنجی این تحقیق، از لینکدین به عنوان برترین رسانه اجتماعی مورد استفاده خبرنگاران نام بردند که ۵۹ درصد از پاسخدهندگان آن را بالاتر از فیسبوک (۵۳ درصد) و اینستاگرام (۵۱ درصد) ذکر کردند.
تعداد پلتفرمهای رسانههای اجتماعی در حال افزایش است و یکی از پلتفرمهای قابلتوجه که باید به آن توجه کرد، بلواسکای است که ۱۸ درصد از فعالان حوزه خبر از آن استفاده میکنند و در اوایل سال ۲۰۲۳ راهاندازی شد، اما به سرعت در حال تبدیل شدن به پلتفرم محبوب جدید در بین خبرنگاران و در سال جاری حتی از تیکتاک هم پیشی گرفته است.
خبرنگاران مستقل با مشکل مالی مواجه هستند
سال گذشته شاهد تعدیل نیرو کار قابلتوجهی در بخش اخبار و رسانهها بودیم. طبق گزارش سایت ایمارکتر (eMarketer)، بیش از ۱۵ هزار شغل رسانهای در سال ۲۰۲۴ از بین رفت. با این تعدیلهای گسترده شغلی در صنعت رسانه، جای تعجب نیست که در گزارش وضعیت رسانهها در سال ۲۰۲۵، ۲۰ درصد از پاسخدهندگان وضعیت کاری خود را بهعنوان حبرنگار آزاد یا مستقل توصیف کردهاند. در همین رابطه، یکی از چالشهای بزرگی که از خبرنگاران فریلنسر مورد بررسی شنیدیم، پیرامون مسائل مالی بود.
هوش مصنوعی برای خبرنگاران چالشبرانگیز است
هوش مصنوعی بسیاری از خبرنگاران در رسانهها را با مزایای بالقوه و همچنین تاثیر منفی بر شغلشان روبرو کرده است. اگرچه ۳۰ درصد از خبرنگاران، از هوش مصنوعی بهعنوان چالش بزرگی برای حرفه خود نام بردند، اما بیش از نیمی (۵۳ درصد) از این افراد از هوش مصنوعی برای کمک به کار خود استفاده میکنند. بهعنوان مثال، ۲۵ درصد گفتند که از آن برای تحقیق در مورد موضوعات خاص و ۲۳ درصد از آن برای رونویسی مصاحبهها و صدا استفاده میکنند.
جالب اینجاست که احساسات خبرنگاران در مورد هوش مصنوعی بهطور قابلتوجهی بر اساس منطقه متفاوت است. به عنوان مثال، روزنامهنگاران آمریکای شمالی بیشترین مقاومت را در برابر هوش مصنوعی دارند و تقریبا یک نفر از هر دو نفر (۴۹ درصد) میگویند که از آن استفاده نمیکنند و قصد استفاده از آن را ندارند، در حالی که این رقم در منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا فقط ۳۰ درصد و در منطقه آسیا و اقیانوسیه به میزان ۱۱ درصد است.
حمله به رسانهها
اینترنیوز گزارش کرد: خبرنگاران سراسر جهان در طول کار خود تحت حملات جسمی، حقوقی و دیجیتالی مداوم قرار میگیرند و همچنین بهطور فزایندهای در تظاهرات و اعتراضات در معرض خطر هستند، زمانی که هم پلیس و هم معترضان با بیاعتمادی به آنان نگاه میکنند. علاوه بر این، بسیاری از دولتها قوانینی را وضع میکنند که آزادی بیان و رسانههای مستقل را محدود میکند و اغلب تحت پوشش قوانینی است که برای حمله به اطلاعات نادرست طراحی شدهاند.
اطلاعات نادرست
اطلاعات نادرست به اشکال مختلفی وجود دارد، از شایعاتی منتشرشده در شبکههای اجتماعی گرفته تا تبلیغاتی که در تلویزیونهای تحت کنترل دولت در کشورهای اقتدارگرا پخش میشوند. این امر بهطور مستقیم به عقبنشینی دموکراتیک و تحریف بحثهای عمومی کمک میکند. دیجیتالی شدن نیز تهدیدها و فرصتهایی را ارائه میدهد، تهدیدهایی از این جهت که انتشار دروغهای آنلاین، در عرض چند ثانیه به تعداد زیادی از مردم میرسد و هوش مصنوعی مولد، ایجاد اطلاعات نادرست قانعکننده را آسانتر میکند اما فرصتهایی نیز برای انتشار حقایق در فضاهایی وجود دارد که سانسور و کنترل سیاسی، آنچه سازمانهای رسانهای سنتیتر میتوانند بگویند را محدود میکند.
سخن پایانی
سایت سیژن گزارش کرد، این چالشهای فقط چند مورد از گزارش وضعیت رسانهها در سال جاری هستند. چیزی که در طول سالها آموختهایم این است که خبرنگاران و متخصصان روابط عمومی بهطور فزایندهای در محیطی با سرعت بالا فعالیت میکنند، چه از نظر چرخههای خبری و چه از نظر فناوریهای نوظهوری که بر کار روزمره آنان تاثیر میگذارند.
انتهای پیام
نظرات