مهدی طغیانی امروز پنجشنبه ۱۶مرداد در جمع شهردار و مدیران شهرداری اصفهان اظهار کرد: وقتی فعالیتهایی را که در دورههای مختلف شورای شهر و شهرداری اصفهان انجام شده مرور میکنم، با اطمینان و صراحت میتوانم شهادت بدهم که عملکرد مدیریت شهری اصفهان در سطح کشور یک نمونه موفق است؛ فارغ از اینکه چه جریان، سلیقه یا گرایش سیاسی بر آن دورهها حاکم بوده است.
وی افزود: در تمام این سالها، شهرداری اصفهان دو اصل اساسی را همزمان دنبال کرده است؛ اول حفظ کیفیت زندگی شهری با رعایت استانداردهای دیرین خود همچون پاکیزگی، زیبایی و طراوت شهر و دوم، حرکت در مسیر توسعه و حل مشکلات مردم.
نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: در مجلس نیز، وقتی بحث شوراهای شهر مطرح میشود و برخی همکاران با استناد به تجربههای منفی در مناطق خود، بهاشتباه تصور میکنند که ورود جمهوری اسلامی به عرصه واگذاری امور به مردم و شوراها تصمیم نادرستی بوده، بارها از موفقیت مدیریت شهری اصفهان بهعنوان نمونه دفاع کردهام.
طغیانی بیان کرد: واقعیت این است که در اصفهان، در همه دورهها میتوان از عملکرد مجموعه مدیریت شهری دفاع کرد؛ اگرچه ممکن است در جزئیات اختلاف نظرهایی نیز وجود داشته باشد، اما برآیند عملکرد، کاملاً قابل دفاع است. این یعنی پختگی در مدیریت شهری و الگویی موفق در حضور مردم در اداره شهر.
بیماریهای ناشی از آلودگی هوا رو به افزایش است
وی با اشاره به اینکه نکته دوم، مربوط به مسائل اصلی و دغدغههای مردم اصفهان است، تأکید کرد: در همه پیمایشها و مطالعات انجامشده، نخستین مطالبه مردم موضوع زایندهرود و مسائل زیستمحیطی است. دومین مسئلهای که بهطور جدی مطرح میشود، آلودگی هوا است. متأسفانه اکنون روزهای پاک در اصفهان به تعداد انگشتان دست رسیده و حتی روزهای قابل قبول نیز در حال کاهش است. آمارها نشان میدهد بیماریهای منتسب به آلودگی هوا نیز رو به افزایش است.
بخش زیادی از آلودگی هوا، ناشی از وجود صنعت در پیرامون شهر است
نماینده مردم اصفهان متذکر شد: در مجلس مطالعات متعددی درباره سهم منابع آلاینده انجام شده که نشان میدهد بخش زیادی از این آلودگی، ناشی از صنعت در پیرامون شهر است. البته علاوهبر آلایندگی مستقیم صنایع ما با نوع دیگری از آلودگی نیز مواجهایم و آن هم مربوط به حملونقل صنعتی است. برخلاف حملونقل شهری که دادههای آن مشخص است، حملونقل صنعتی آلودگی گسترده و تأثیرگذاری ایجاد میکند.
طغیانی اظهار کرد: بر اساس آمار، حدود ۴۴ میلیون تن بار در استان اصفهان جابهجا میشود. اگر میانگین بار کامیونها را حدود ۲۰ تن در نظر بگیریم، سالانه بین ۲ تا ۳ میلیون سفر کامیون و کشنده در اطراف اصفهان انجام میشود. این میزان تردد، آلایندگی قابل توجهی را در کمربند اطراف شهر ایجاد میکند؛ چه این خودروها به سمت جنوب کشور حرکت کنند، چه به سمت شمال.
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا، احداث کمربند چهارم شهری اصفهان که توسط شهرداری اجرا شده، نقش بسیار مهمی در کاهش این بار ترافیکی و زیستمحیطی ایفا کرده است. حتماً به یاد دارید که در گذشته، کامیونهایی که از شمال اصفهان عبور میکردند، چه مشکلاتی برای میدان فرزانگان و اطراف ورزشگاه نقش جهان ایجاد کرده بودند. اجرای این کمربندی در دوره قبل با همت آقای دکتر نوروزی، آقای نصر و همراهی تیم جدید شهرداری صورت گرفت.
نماینده مردم اصفهان در مجلس اذعان کرد: باید تأکید کنم که ساخت کمربندیها در کشور وظیفه ذاتی شهرداریها نیست و در اصل بخشی از مسئولیتهای دولت است، اما شهرداری اصفهان با مسئولیتپذیری و درک نیازهای مردم این وظیفه را بر عهده گرفت. در حالی که کل بودجه عمرانی وزارت راه و شهرسازی برای کشور با مساحت یکمیلیون و ۶۴۸ هزار کیلومتر مربع و تمام مرزهای ترانزیتیاش محدود است، شهرداری اصفهان در عمل بخشی از این بار ملی را به دوش کشیده است.
انتهای پیام
نظرات