• یکشنبه / ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1404051911498
  • خبرنگار : 50643

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی تاکید کرد

نقش پررنگ فناوری در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه/ ضرورت فرهنگ‌سازی فناورانه توسط رسانه‌ها

نقش پررنگ فناوری در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه/ ضرورت فرهنگ‌سازی فناورانه توسط رسانه‌ها

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت فناوری در دنیای کنونی، گفت: بهترین عنوان برای جنگ تحمیلی ۱۲ روزه اخیر، «جنگ علم و فناوری» باشد. نقش فناوری در این رویداد به‌قدری پررنگ بود که هم نقاط قوت ما و هم آسیب‌پذیری‌ها و ضعف‌هایمان را آشکار کرد و در همین راستا، رسالت پارک‌های علم و فناوری، به‌ویژه در حوزه‌های مرتبط با فناوری‌های دفاعی، سنگین‌تر از گذشته شده است.

آزیتا بلالی اسکویی با حضور در دفتر ایسنا ضمن تبریک روز خبرنگار، خبرنگاران را در خط مقدم جبهه آگاهی و اطلاع‌رسانی دانست و اظهار کرد: جنگ ۱۲ روزه علاوه بر تلخی‌ها، نقاط مثبتی نیز به همراه داشت. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مثبت این رویداد، همدلی و همبستگی مثال‌زدنی مردم بود که اهمیت ویژه‌ای در ایجاد انسجام اجتماعی داشت. همچنین نقش و جایگاه برخی نهادها و ارگان‌ها در این شرایط بیش از پیش نمایان شد.

وی با اشاره به نقش برجسته رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، بر ضرورت همکاری مشترک بین پارک علم و فناوری و رسانه‌ها تأکید کرد و گفت: بدون همراهی رسانه‌ها، تحقق اهداف پارک علم و فناوری و توسعه فناوری‌های نوین در استان امکان‌پذیر نیست و فرهنگ فناوری باید از سنین پایین در جامعه نهادینه شود.

نقش رسانه‌ها در مدیریت جنگ روانی دشمن

سرپرست پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، نقش رسانه‌ها در زمان جنگ را بسیار مهم دانست و گفت: مظلومیت صدا و سیما و فداکاری شهدای رسانه همچون شهیده باقری، گواه آن است که حوزه رسانه همپای سیاست پیش می‌رود و در خط مقدم جهاد تبیین قرار دارد. 

وی بیان کرد: هرچند ممکن است نقش رسانه‌ها آن‌گونه که باید دیده نشود، اما جامعه نخبگان به‌خوبی می‌داند که رسانه‌های داخلی توانستند در برابر جنگ روانی دشمن، آرامش و انسجام ایجاد کنند که جای تقدیر دارد.

ضرورت همکاری رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی فناورانه

وی بر لزوم همکاری رسانه‌ها در حوزه فناوری تأکید کرد و گفت: فرهنگ‌سازی فناورانه باید از سنین دبستان آغاز و در میان جوانان تقویت شود. رسانه و پارک علم و فناوری می‌توانند با همکاری متقابل، فرهنگ فناوری را گسترش دهند. بدون رسانه، تحقق اهداف و برنامه‌های پارک امکان‌پذیر نیست.

اسکویی با اشاره به جایگاه استان در حوزه فناوری اظهار کرد: آذربایجان شرقی در رتبه پنجم کشور از نظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دارد. از میان ۳۷۰ شرکت فناور استان، تاکنون ۱۰۶ شرکت در مجموعه پارک علم و فناوری مستقر شده‌اند. همچنین نزدیک به ۴۰۰ شرکت فناور در پارک علم و فناوری و مراکز رشد آن در سطح استان مستقر هستند. 

وی خبر داد: رویداد ملی «جشنواره امید» نیز به صورت ملی در سراسر کشور همچنین در استان آذربایجان شرقی برگزار می‌شود که شرکت‌های پیش رشد در این جشنواره حضور می‌یابند که هدف آن، ایجاد امید و خودباوری و جذب شرکت‌های مرحله پیش‌رشد در اختتامیه این دوره‌ها است.

وی درباره مزایا و معایب تعدد پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در دانشگاه‌های استان، گفت: اگر این نهادها با مدیریت و هماهنگی واحد عمل کنند، تعدد آنها مشکلی ایجاد نمی‌کند. پارک علم و فناوری استان مشمول تمامی قوانین مصوب مجلس است در حالی که پارک‌های دانشگاهی صرفاً از قوانین وزارت علوم تبعیت می‌کنند. به همین دلیل، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان آنها به مراتب کمتر است. پس وجود پارک‌های دانشگاهی در صورت هماهنگی و تعامل، می‌تواند به رشد علم و فناوری کمک کند.

نقش پررنگ فناوری در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه/ ضرورت فرهنگ‌سازی فناورانه توسط رسانه‌ها

احیای مراکز رشد اقماری و تحقق عدالت فناورانه

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی ادامه داد: مراکز رشد اقماری در دوره‌های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته و بعضاً دچار رکود شده بودند. در حال حاضر، شعار اصلی ما «عدالت فناورانه» است که شامل همه شهرستان‌های استان می‌شود. 

وی افزود: به همین منظور، هر پنجشنبه بازدید از مراکز رشد اقماری انجام می‌شود تا از نزدیک به مسائل و مشکلات آنها رسیدگی شود. در حال حاضر، هشت مرکز رشد اقماری فعال و ۲۴ مرکز رشد اعلام‌شده وجود دارد که برخی فاقد مجوز رسمی هستند.

وی با اشاره به نمونه‌های موفق مراکز رشد، عنوان کرد: دانشگاه آزاد ایلخچی با وجود نداشتن مجوز رسمی، در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی فعال و موفق بوده است و در تلاش هستیم مجوز آن را احیا کنیم. 

اسکویی خاطرنشان کرد: همچنین، اولین نشست مدیران مراکز رشد استان برگزار شده و قرار است بازدیدهای مشترک از مراکز موفق کشور مانند شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان انجام شود.

وی در توضیح روند فعالیت مراکز رشد مطرح کرد: این مراکز معمولاً در بازه دو تا سه‌ساله طرح‌های خود را ارائه داده و پس از اخذ مجوز، به واحد مؤسسات منتقل می‌شوند. شرکت‌ها پس از رشد و توسعه، به خارج از پارک منتقل می‌شوند، هرچند حضور شرکت‌های بزرگ در پارک می‌تواند به انتقال تجربه و ایجاد زنجیره فناوری کمک کند.

به گزارش ایسنا، وی در پایان به واگذاری اراضی به شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: قراردادهای واگذاری معمولاً بلندمدت و تا ۹۹ سال است. با توجه به محدودیت زمین در پارک علم و فناوری استان نسبت به پارک‌های سطح یک، این اراضی ارزش بالایی دارند و باید به شکل بهینه و در راستای تولید سفارشی مورد استفاده قرار گیرند.

نقش پررنگ فناوری در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه/ ضرورت فرهنگ‌سازی فناورانه توسط رسانه‌ها

نقش پررنگ فناوری در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه/ ضرورت فرهنگ‌سازی فناورانه توسط رسانه‌ها

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha