سیدابراهیم علیزاده در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه خادمی و مجاورت حضرت علی بن موسیالرضا(ع) توفیقی است که نصیب ما مشهدیها شده است، در این راستا همیشه تلاش کردهایم میزبانانی شایسته برای زائران باشیم تا کسانی که از سراسر کشور و حتی دنیا به مشهد میآیند، بتوانند به راحتی زیارت کنند و با آرامش خاطر بازگردند.
وی ادامه داد: این موضوع دو بُعد دارد؛ از یک سو وظیفه عمومی ما به عنوان هموطن و مجاور و از سوی دیگر مسئولیت مدیریت شهری است. در بُعد مدیریت شهری، نخستین وظیفه ما حفظ پاکیزگی و سرسبزی شهر است. زائر تنها در حرم مطهر حضور ندارد، بلکه در سطح شهر نیز تردد میکند و وقتی شهر تمیز و فضای سبز آن چشمنواز باشد، آرامش بیشتری پیدا میکند و زیارتش تکمیل میشود.
علیزاده اظهار کرد: موضوع مهم دیگر حملونقل عمومی است که در این خصوص تلاش کردهایم شرایط را بهگونهای فراهم کنیم که زائران به سادگی بتوانند به حرم مطهر دسترسی داشته باشند. بر همین اساس فاز نخست خط سه قطار شهری در اولویت قرار گرفت که امروز زائران بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند؛ اگرچه موضوع اسکان مستقیماً جزء وظایف مدیریت شهری نیست، اما در ایام پیک حضور زائران در زمینه اسکان اضطراری نیز تلاش کردهایم یاریرسان باشیم تا هیچ زائری بدون سرپناه نماند.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: از بُعد عمومیتر انتظار میرود همه شهروندان عزیزمان با حسن خلق و رفتار شایسته خود الگویی از تکریم و احترام به زائران باشند. باید تلاش کنیم زائران، علاوه بر زیارت مقبول، خاطرهای شیرین از سفر به مشهد با خود ببرند؛ بر همین اساس تقویت روحیه مهماننوازی در میان نسل جوان، کسبه و بازاریان بسیار ضروری است.
وی اضافه کرد: همانطور که در نجف و کربلا میبینیم همه مردم در ایام خاص خدمتگزار زائران هستند، در مشهد نیز باید چنین فرهنگی تقویت شود. البته تفاوت مشهد این است که در طول سال میزبان بیش از ۳۰ میلیون زائر است. بنابراین فرصت بیشتری وجود دارد تا همیشه در حال تمرین تکریم زائران باشیم.
علیزاده خاطرنشان کرد: نگاه ما باید این باشد که هر زائر همچون خواهر، برادر یا فرزند ما است و خدمتی که به او میکنیم، در حقیقت خدمت به امام رضا(ع) است. اگر با چنین رویکردی پیش برویم، قطعاً بهترین و شایستهترین خدمت را به زائران ارائه خواهیم داد.
وی در خصوص بزرگترین چالش در میزبانی گفت: بزرگترین چالش موضوع ترافیک است؛ این مسئله تنها به مدیریت شهری محدود نمیشود و نیازمند ورود و همکاری چندین دستگاه است. چالش دیگر مربوط به پارکینگ اطراف حرم مطهر است؛ انتظار داریم دولت در این زمینه وارد عمل شود تا زائران بتوانند با آرامش خاطر وسیله نقلیه خود را در جای امن پارک کرده و سپس به زیارت مشرف شوند.
علیزاده افزود: از نظر هزینهها نیز خوشبختانه مشهد همیشه در سطحی مناسب قرار داشته است. شاید نتوان گفت ارزانترین، اما قطعاً از منصفانهترین قیمتها برخوردار است. مهمتر از همه این است که کسبه و بازاریان مشهدی انصاف دارند و هیچگاه از حضور زائران سوءاستفاده نمیکنند. البته ممکن است در مواردی معدود تخلفاتی رخ دهد، اما انتظار میرود دستگاههای نظارتی با دقت بیشتری عمل کنند تا شائبه افزایش قیمت یا اجحاف ایجاد نشود.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: رانندگان وسایل نقلیه عمومی، نخستین کسانی هستند که زائران با آنان مواجه میشوند و خوشرفتاری و انصافشان نقش مهمی در شکلگیری تصویر مثبت از مشهد دارد. همچنین بسیاری از شهروندان به ویژه در ایام پایانی صفر، خانههای خود را برای اسکان زائران در اختیار میگذارند که جای تقدیر فراوان دارد. امید است بتوانیم این فرهنگ میزبانی را روزبهروز شایستهتر به انجام رسانیم و رضایت خداوند و ولینعمت خود، امام رضا(ع) را جلب کنیم.
انتهای پیام
نظرات