• پنجشنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۴ / ۰۸:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404053018364
  • خبرنگار : 50990

سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد:

نمایشگاه‌ها امروز فراتر از ویترین اقتصاد، بستر توسعه و سرمایه‌گذاری هستند

نمایشگاه‌ها امروز فراتر از ویترین اقتصاد، بستر توسعه و سرمایه‌گذاری هستند

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد با تأکید بر اهمیت نمایشگاه‌ها در عصر حاضر گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها تنها ویترینی برای عرضه محصولات نیست بلکه می‌تواند به‌عنوان پلتفرمی واقعی برای تقویت اقتصاد، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، توسعه صادرات و ایجاد روحیه تازه در فعالان اقتصادی عمل کند.

ناصر توکلیان‌فر با حضور در تحریریه ایسنا با تأکید بر اهمیت نمایشگاه‌ها در عصر حاضر، اظهار کرد: با پیشرفت صنعت و فناوری نیاز به اطلاع‌رسانی و معرفی محصولات بیش از پیش احساس می‌شود. نمایشگاه‌ها به عنوان محلی برای عرضه محصولات و خدمات تاریخی طولانی دارند و این رویدادها از زمان‌های قدیم در مناسبت‌ها و بازارهای مختلف برگزار می‌شدند. نمایشگاه بین‌المللی مشهد با قدمتی ۳۰ ساله به عنوان یکی از سایت‌های نمایشگاهی معتبر توانسته است هزاران رویداد را در ابعاد مختلف برگزار کند. این نمایشگاه با استانداردهای روز دنیا ساخته شده و قابلیت‌های اقتصادی منطقه، استان و کشور را به خوبی به نمایش می‌گذارد.

وی گفت: در تقویم نمایشگاهی سال ۱۴۰۴، ۶۲ عنوان نمایشگاهی پیش‌بینی شده که هدف از برگزاری آن‌ها ارتقاء سطح همکاری‌ها و تبادل اطلاعات میان فعالان اقتصادی است.

سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد بیان کرد: در رابطه با اینکه متأسفانه با شروع جنگ تحمیلی ۱۲ روزه علیه کشور برخی از برنامه‌های نمایشگاهی به تأخیر افتادند و سه عنوان نمایشگاهی از دست رفتند، توضیح داد: با این حال پس از برقراری آرامش، تیم قوی نمایشگاهی ما توانست برنامه‌های عقب‌افتاده را در تقویم جدید جایگذاری کرده و به برگزاری آن‌ها ادامه دهد. 

وی خاطرنشان کرد: در گذشته نمایشگاه‌ها به عنوان محل نمایش و عرضه، ویترین اقتصاد و صنعت آن منطقه معرفی می‌شد؛ اما اکنون پس از جنگ ۱۲ روزه تعریف بهتری برای نمایشگاه و فعالیت نمایشگاهی وجود دارد. برگزاری یک نمایشگاه می‌تواند به ایجاد انگیزه و روحیه مضاعف در فعالان اقتصادی کمک کند و آن‌ها را به تلاش بیشتر در حوزه اقتصادی ترغیب کند. ما به عینه این امر را در سه نمایشگاهی که برگزار شد، مشاهده کردیم.

سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد درخصوص اینکه برگزاری نمایشگاه‌ها به عنوان یک بستر مناسب برای فعالان اقتصادی نتایج مثبتی را در پی دارد، یادآور شد: یکی از نخستین نتایج این رویدادها این است که فعالان اقتصادی (غرفه‌داران) و مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها به‌صورت علنی و رسمی حرفه‌ای بودن و علاقمندی خود را به توسعه در زمینه کاری خود اعلام می‌کنند. آن‌ها با ارائه محصولات و نمایش تولیدات خود به اطلاع عموم می‌رسانند که در رشته خاص اقتصادی خود حرفه‌ای و آماده رقابت با همتایان خود هستند.

توکلیان‌فر در رابطه با اینکه علاوه بر این برگزاری نمایشگاه‌ها زمینه‌ای را فراهم می‌آورد تا فعالان اقتصادی با یکدیگر به تبادل نظر بپردازند، مطرح کرد: این تعاملات می‌تواند به ایجاد ارتباطات سازنده و مؤثر بین فعالان حوزه‌های مختلف منجر شود و به نوعی فرش قرمز را برای ورود افرادی که در حوزه فعالیت‌های اقتصادی علاقمند هستند، فراهم کند. از دیگر اثرات مثبت نمایشگاه‌ها، ایجاد فضای رقابتی بین فعالان هر حوزه است. با مشاهده توانمندی‌ها و محصولات یکدیگر، آنان می‌توانند درک بهتری از وضعیت خود نسبت به رقبای خود پیدا کنند و بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های لازم را جهت بهبود و توسعه فعالیت‌های خود انجام دهند.

وی ادامه داد: گسترش دامنه حضور فعالان اقتصادی از دیگر نتایج برگزاری نمایشگاه‌ها است. با حضور هیئت‌های مختلف و برگزاری جلسات رو در رو فعالان می‌توانند به توسعه و شناخت بهتر نیازهای بازار بپردازند. این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا با انعقاد قراردادها، تفاهم‌نامه‌ها و انجام مبادلات تجاری و صنعتی، به نتایج مثبت‌تری دست یابند. برگزاری نمایشگاه‌ها همچنین فرصتی برای محک زدن پیشرفت علمی و تکنولوژیکی فعالان اقتصادی فراهم می‌آورد. 

سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر نمایشگاه‌های بین‌المللی در جذب سرمایه‌گذار و معرفی ظرفیت‌های اقتصادی در استان، عنوان کرد: ما آمار مشخصی در این زمینه نداریم، اما تجربه نشان می‌دهد که برگزاری نمایشگاه‌های قوی می‌تواند به عنوان مشوقی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی عمل کند. به‌ویژه زمانی که فعالان حوزه در این رویدادها مشارکت داشته باشند، هیئت‌ها و سرمایه‌گذاران می‌توانند اطلاعات دقیق‌تری درباره زمینه‌های سرمایه‌گذاری کسب کنند و تصمیم‌گیری بهتری انجام دهند.

توکلیان‌فر افزود: هدف ما از برگزاری نمایشگاه‌ها، ایجاد رضایت در غرفه‌داران و بازدیدکنندگان است. اگر غرفه‌داران بتوانند به اهداف خود دست یابند و با خوشحالی نمایشگاه را ترک کنند، ما به هدف خود رسیده‌ایم. همچنین نمایشگاه مشهد اینوکس به لحاظ بازدیدی جزو نمایشگاه‌های بسیار مطلوب بود که غرفه‌های موجود در آن نمایشگاه، قراردادهای مشارکتی با بخش خصوصی و دولتی منعقد کردند که مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی (ایسپا) آمار بازخورد این نمایشگاه را نیز تهیه کرده است.

وی در رابطه با اینکه چقدر توانستند نمایشگاه‌ها را به یک پلتفرم واقعی صادرات‌محور تبدیل کنند، نه صرفاً به عنوان ویترینی برای نمایش محصولات، گفت: ما باید دامنه حضور خود را فراتر از محدوده جغرافیایی خراسان و کشور ایران گسترش دهیم و به منطقه آسیای میانه، افغانستان و پاکستان نیز ورود پیدا کنیم. این موضوع در جریان سفرهای استاندار خراسان‌رضوی به این کشورها مورد تأکید قرار گرفته است.

توکلیان‌فر با اشاره به اینکه ما بر این باوریم که برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌های مختلف در این کشورها می‌تواند روابط اقتصادی و تجاری ما را تقویت کند، اظهار کرد: به همین منظور پیشنهاد می‌دهیم که به‌عنوان برگزارکننده نمایشگاه‌ها، فضای نمایشگاهی را برای کشورهای مختلف فراهم کنیم تا آن‌ها نیز بتوانند محصولات خود را در ایران عرضه کنند. همچنین ما هم به همان میزان در آن کشور بتوانیم محصولات و صنایع خود را معرفی کنیم. به منظور معرفی صنایع داخلی و تسهیل مراودات اقتصادی، اولین نمایشگاه بین‌المللی در آبان ماه سال جاری در شهر دوشنبه تاجیکستان برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم پس از آن هم نمایشگاه‌های مختلفی را در تقویم نمایشگاهی خود جای دهیم که به عنوان یک فرصت مناسب برای ارائه محصولات و صنایع داخلی در ابعاد مختلف به فعالان اقتصادی کشورهای همسایه و دیگر کشورها خواهد بود. در راستای همین هدف از طریق مبادی رسمی، فعالان اقتصادی در کشورهای مذکور به عنوان هیئت‌های تجاری دعوت شده‌اند تا از نمایشگاه‌های ما در طول سال بازدید کنند. این اقدام به منظور ایجاد ارتباطات و مراودات اقتصادی مؤثر بین فعالان دو کشور طراحی شده است.

سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد درخصوص دیجیتال‌سازی فعالیت‌های نمایشگاهی، خاطرنشان کرد: در دنیای امروز، عدم به‌روز بودن در حوزه‌های مختلف دیجیتال می‌تواند به عنوان یک ضعف تلقی شود. بر همین اساس هوشمندسازی نمایشگاه به عنوان یکی از برنامه‌های کلیدی ما در نظر گرفته شده است. این برنامه هم در مجمع عمومی و هم در هیئت مدیره تأکید شده است و ما به جدیت در حال پیگیری آن هستیم.

توکلیان‌فر با بیان اینکه هوشمندسازی نمایشگاه شامل مراحل و فازهای مختلفی است که هدف آن تسهیل و بهبود روند برگزاری نمایشگاه‌ها است، افزود: با هوشمندسازی می‌توانیم امکان بازدید و ملاقات مجازی را فراهم کنیم. این امر به ما این امکان را می‌دهد که بازدیدکنندگان از هر نقطه‌ای در دنیا بتوانند به‌صورت دیجیتالی از نمایشگاه‌ها بازدید کنند و با غرفه‌داران و فعالان اقتصادی تبادل نظر داشته باشند. بنابراین هوشمندسازی یکی از برنامه‌های اساسی نمایشگاه‌ها نیز به شمار می‌رود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha