در اوایل روز خیابانهای سنندج سریعتر از آنچیزی کە فکرش را هم بکنید پر از خودروهایی میشود که شتابان در پی یافتن راهی برای رسیدن به مقصدند به گونەای که در همان ساعات اولیه صبح، شهر به هزارتویی از راهبندانها بدل میشود؛ صدای ممتد بوقها درهم میآمیزد و خودروهای تکسرنشین یکی پس از دیگری صف طولانی ترافیک را امتداد میدهند و موتورسیکلتها بیوقفه میان خودروها میلغزند تا چند ثانیه زودتر به مقصد برسند.
ترافیک در سنندج تنها یک مشکل شهری نیست؛ بازتابی است از فشردگی بافت شهر، کمبود زیرساختها و زندگی پرهیاهوی مردمی که ناچارند هر روز با این گره کور دست و پنجه نرم کنند.
البتە خیابانهای تنگ و تروک سنندج و نبود پارکینگ و مدیریت شهری مناسب به کنار، افزایش تعداد خودروهای شخصی و تک سرنشین خود مزید علتی برای این ترافیکهای سنگین شهر سنندج شده است.
مشکل اما یکی دوتا نیست، ترافیک که امروزە به یکی از ابرچالشهای شهر سنندج بدل شده است، کسی خواهان رفع جدی آن نیست و سالهاست که این مشکل در سایه دیگر چالشهای کلان وخیمتر شدە اما بهتر نه!
ترافیک علاوە بر خیابانهای اصلی شهر به کوچە پس کوچەهای شهر هم رسیدە است، رانندگانی که به گمان خود در میان کوچەهای شهر میانبری میزنند تا زودتر برسند، میبینند که معضل ترافیک نە تنها به هستە مرکزی شهر کە بە هزارتوی شهر سنندج نیز سرایت کردە است.
اما داستان فقط ترافیک نیست، وقتی از اینهمه شلوغی عبور میکنید و بالاخره به مقصد میرسید، تازه قسمت سخت ماجرا شروع میشود، پیدا کردن پارکینگ؛ خیابانها مملوء از ماشینهایی هستند که دوبله پارک کردند کە این از معضل کمبود پارکینگ در شهر سنندج حکایت دارد.
رانندهها هم مثل عقاب هموارە به دنبال جایی برای پارک ماشین خود میگردند که شاید بتوانند ماشینشان را پارک کنند و با خیال راحت به کارشان برسند و بعضیها هم که ناامید از پیدا کردن جای پارک مجبور میشوند چند بار میدان را دور بزنند یا کیلومترها دورتر پارک کنند و پیاده به مقصد برسند که این نبود جای پارک، مثل یک غول نامرئی، همیشه در کمین رانندههای سنندجی بوده و هست.
یکی از شهروندان سنندجی میگوید: از صبح تا شب با ترافیک دست و پنجه نرم میکنیم؛ حتی اگر هم بخواهیم از کوچە پس کوچەهای شهر میانبر بزنیم، باز هم به ترافیک برخورد میکنیم، هر کوچه و خیابان مملو از ماشین است و نصف روز آدمهای این شهر پشت چراغ قرمز و در بین بوق و دود میگذرد.
خانمی هم میگوید: از خانه تا اداره اگر راه باز باشد، یک ربع بیشتر راه نیست، اما بیشتر روزها باید نزدیک یک ساعت در راه باشم و وقتی هم که به محل کار میرسم، خستگی ترافیک را با خودم حمل میکنم و دیگر انرژیای برای کار جدی باقی نمیگذارد، جدای از همە اینها وقتی بعدازظهر میخواهی از سرکار برگردی هم اوضاع بدتر از قبل میشود، هم ترافیک سنگینتر است و هم اعصاب مردم به هم ریختەتر.
یکی دیگر از شهروندان سنندجی میگوید: من هر روز مسیر دانشگاه را با تاکسی طی میکنم، ولی واقعیت این است که سیستم حملونقل عمومی شهر خیلی ضعیف است، عملا اتوبوسی در کار نیست، تاکسی هم همیشه گیر نمیآید، به همین دلیل اکثر مردم مجبور هستند با ماشین شخصی خود تردد کنند که نتیجهاش میشود همین ترافیکهای بیپایان شهر.
شهروند دیگری میگوید: من اینجا مغازه دارم، از صبح تا شب شاهد ترافیکهای سطح شهر هستم، میبینم که مشکل فقط زیاد بودن ماشین نیست؛ خیابانها تنگ و پارکینگ عمومی هم کم است به همین دلیل مردم مجبور میشوند ماشین خود را دوبله و سوبله پارک کنند که همین امر باعث ایجاد ترافیکهای سنگین در سطح شهر میشود.
اما واقعیت این است که نبود زیرساختهای کافی از جمله پارکینگهای طبقاتی و همچنین کمبود ناوگان حملونقل عمومی، مهمترین چالشهای مدیریت ترافیک در سنندج به شمار میروند.
رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری سنندج هم در این رابطە میگوید: یکی از اصلیترین مطالبات مردم، ایجاد پارکینگهای طبقاتی در مرکز شهر است؛ اما واقعیت این است که احداث چنین زیرساختهایی هزینههای بسیار بالایی دارد، این در حالی است که راهکار جهانی و پایدار برای مدیریت ترافیک، توسعه سیستم حملونقل عمومی و کاهش ورود خودروهای شخصی به مرکز شهر است.
جمشید نژاد در گفتوگو با ایسنا با تأکید بر ضرورت فرهنگسازی در این زمینه اظهار کرد:
شهرداری سنندج در سال ۱۴۰۱ اقدام به خرید ناوگان جدید اتوبوس کردە است، اما به دلیل مشکلات متعدد، تاکنون تنها پنج دستگاه به ناوگان حملونقل عمومی اضافه شده است که امیدواریم با تأمین بیشتر ناوگان بتوانیم بخشی از مشکلات ترافیکی، بهویژه در هسته مرکزی، را کاهش دهیم.
وی در ادامه درباره پروژههای پارکینگ طبقاتی افزود: مطالعات احداث پارکینگ طبقاتی در مقابل پارک شهدا به مراحل پایانی رسیده است، با این حال اگر مکانیابی مناسب صورت نگیرد، پارکینگ میتواند به جای کاهش موجب افزایش حجم ترافیک شود؛ بنابراین در کنار توسعه حملونقل عمومی، احداث پارکینگها باید با دقت و در مکانهای اصولی انجام شود.
این مقام مسئول همچنین به ضرورت رعایت قوانین توسط شهروندان اشاره کرد و گفت: حتی با وجود کمبود پارکینگ، نباید خودروها دوبله پارک شوند یا مسیرهای عبور و مرور مسدود شود، چنین رفتارهایی عامل تشدید مشکلات ترافیکی است.
رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری سنندج در بخش دیگری از سخنانش به موضوع جابهجایی مطب پزشکان از هسته مرکزی شهر پرداخت و اظهار کرد: جلسات متعددی با دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار شده و طرح انتقال مطبها به محدوده دانشگاه و ایجاد شهرک سلامت در دست پیگیری است و شهرداری نیز آمادگی کامل دارد تا در صورت اجرای این طرح، زیرساختها و خدمات لازم حملونقل را فراهم کند؛ لذا اجرای این پروژه میتواند بخش عمدهای از مشکلات ترافیکی مرکز شهر را برطرف کند.
اما واقعیت این است که نبود زیرساختهای کافی از جمله پارکینگهای طبقاتی و همچنین کمبود ناوگان حملونقل عمومی، مهمترین چالشهای مدیریت ترافیک در سنندج به شمار میروند.
رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری سنندج هم در این رابطە میگوید: یکی از اصلیترین مطالبات مردم، ایجاد پارکینگهای طبقاتی در مرکز شهر است؛ اما واقعیت این است که احداث چنین زیرساختهایی هزینههای بسیار بالایی دارد، این در حالی است که راهکار جهانی و پایدار برای مدیریت ترافیک، توسعه سیستم حملونقل عمومی و کاهش ورود خودروهای شخصی به مرکز شهر است.
جمشید نژاد در گفتوگو با ایسنا با تأکید بر ضرورت فرهنگسازی در این زمینه اظهار کرد: شهرداری سنندج در سال ۱۴۰۱ اقدام به خرید ناوگان جدید اتوبوس کردە است، اما به دلیل مشکلات متعدد، تاکنون تنها پنج دستگاه به ناوگان حملونقل عمومی اضافه شده است که امیدواریم با تأمین بیشتر ناوگان بتوانیم بخشی از مشکلات ترافیکی، بهویژه در هسته مرکزی، را کاهش دهیم.
وی در ادامه درباره پروژههای پارکینگ طبقاتی افزود: مطالعات احداث پارکینگ طبقاتی در مقابل پارک شهدا به مراحل پایانی رسیده است، با این حال اگر مکانیابی مناسب صورت نگیرد، پارکینگ میتواند به جای کاهش موجب افزایش حجم ترافیک شود؛ بنابراین در کنار توسعه حملونقل عمومی، احداث پارکینگها باید با دقت و در مکانهای اصولی انجام شود.
این مقام مسئول همچنین به ضرورت رعایت قوانین توسط شهروندان اشاره کرد و گفت: حتی با وجود کمبود پارکینگ، نباید خودروها دوبله پارک شوند یا مسیرهای عبور و مرور مسدود شود، چنین رفتارهایی عامل تشدید مشکلات ترافیکی است.
رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری سنندج در بخش دیگری از سخنانش به موضوع جابهجایی مطب پزشکان از هسته مرکزی شهر پرداخت و اظهار کرد: جلسات متعددی با دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار شده و طرح انتقال مطبها به محدوده دانشگاه و ایجاد شهرک سلامت در دست پیگیری است و شهرداری نیز آمادگی کامل دارد تا در صورت اجرای این طرح، زیرساختها و خدمات لازم حملونقل را فراهم کند؛ لذا اجرای این پروژه میتواند بخش عمدهای از مشکلات ترافیکی مرکز شهر را برطرف کند.
انتهای پیام
نظرات