به گزارش ایسنا، خط ۳۲ کیلومتری ریلی شلمچه - بصره با هدف اتصال دو کشور ایران و عراق با ریل به یکدیگر، امکان سفر ریلی با رفاه بالا برای زائران ایرانی عتبات عالیات و زائران عراقی مشهد مقدس و کمک به افزایش تعاملات دو کشور طراحی و اجرا شد و آن طور که گفته میشود راهاندازی این خط میتواند مزایای زیادی داشته باشد و افقهای جدید حمل و نقلی برای هر دو کشور ایجاد کند.
در برخی منابع آمده است که احداث خط ریلی شلمچه - بصره از حدود ۲۰ سال پیش مطرح شده بود، اما بنا بر دلایل متعددی از جمله حضور داعش در عراق و نبود اعتبارات کافی عملیاتی نشد و سرانجام این پروژه بعد از گذشت ۲۰ سال، شهریورماه ۱۴۰۲ کلید خورد.
آن طور که مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران تیرماه امسال اعلام کرد، تعهدات راهآهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص این مسیر براساس وعدههای داده شده تا پایان سال خواهد بود که اگر مباحث مربوط به انتقال ارز حل شود، میتواند به تعهدات خود در موعد مقرر برسد، ولی اصل پروژه، سه سالی از طرف راهآهن عراق به طول خواهد انجامید.
جبارعلی ذاکری همچنین در آن زمان عنوان کرد که مینروبیها مسیر شلمچه - بصره به طور کامل به اتمام رسیدهاست. احداث پل هم در حال در حال انجام است. پیمانکار اسپانیایی تقاضا کرده عرض مینروبی را از ۶۰ متر به ۲۰۰ متر افزایش دهد که راه آهن عراق نهایتاً پذیرفتند با هزینه خودشان قرارداد را با شرکت ایرانی منعقد کنند. این قرارداد منعقد شده و در حال اجرای آن هستند. امیدوارم که مشکلی ایجاد نشود و شرکت اسپانیایی هم هرچه سریعتر زیرسازی مسیر ۳۴ کیلومتری را آغاز کند.
اخیرا وزیر راه وشهرسازی در تشریح آخرین وضعیت این مسیر ریلی نیز عنوان کرد که در خط آهن شلمچه - بصره دو وظیفه مین روبی و ساخت پل را برعهده داشتیم. مین روبی چندین ماه است که به اتمام رسیده و شرکت هایی که در عراق باید بررسیهای لازم را انجام دهند که این مین روبیها کاملا ایمن باشند در حال فعالیت هستند. پل هم پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و تا پایان سال بعد که پل نیز به اتمام برسد تلاش میکنیم ریلگذاری نیز همزمان شروع شود.
انتهای پیام
نظرات