به گزارش ایسنا، اگرچه ترس از آخرالزمان شغلی ناشی از هوش مصنوعی همچنان در تیتر اخبار دیده میشود، اما نوع خاصی از شغل ممکن است در عصر هوش مصنوعی رونق بگیرد.
به نقل از فوربس، کارآفرینان زیرک، هوش مصنوعی را وسیلهای میبینند که دسترسی را به طیف گستردهای از منابع امکانپذیر میسازد و امکان ایجاد و توسعه یک کسبوکار را با هزینه بسیار کم فراهم میکند. مشاغلی مانند حسابداری، بررسی موجودی کالا، بازاریابی، محاسبات و مهمتر از همه، عملکردهای نوآوری را که قبلاً به سرمایهگذاریهای کلان نیاز داشتند، میتوان بلافاصله به کار گرفت.
لازم نیست شغل حتماً یک استارتآپ فناوری باشد. تصور کنید یک طراح لباس، کسبوکاری را راهاندازی میکند که توسط هوش مصنوعی احاطه شده است. «ژانل آلوارادو»(Jeanel Alvarado)، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت راهبردهای خردهفروشی «ریتیلباس»(RetailBoss)، گفت: برندها اکنون میتوانند لباسهای دیجیتالی واقعگرایانه را بدون نیاز به روند تولید فیزیکی تولید کنند.
آلوارادو توضیح داد: با ارائه مجموعهها به عنوان طرحهای صرفاً دیجیتال، شرایط را به کمک اینفلوئنسرهای مجازی - مدلهای مد مجهز به هوش مصنوعی با میلیونها دنبالکننده مورد بررسی قرار دهید و فقط آنچه را فروش خواهد داشت، تولید کنید. گزینههایی مانند Heuritech میتوانند اینستاگرام و تیکتاک را ۲۴ ساعته و هفت روز هفته مورد بررسی قرار دهند تا ترندها را پیشبینی کنند. بنابراین، برندها دیگر فقط حدس نمیزنند که چه چیزی مد شده است. این کار مانند مد سریع روی حالت خودکار اما بدون اتلاف است.
در مقاله و نظرسنجی جدیدی که توسط «مهدی مجبوری» استاد «کالج بابسون»(Babson College) آمریکا، «جفری شی»(Jeffrey Shay)، «دونا کلی»(Donna Kelley) و «توماس داونپورت»(Thomas Davenport) انجام شده، آمده است که کارآفرینان اکنون از هوش مصنوعی برای رقابت با بازیگران بزرگ استفاده میکنند و این نشان میدهد که گروههای کوچک میتوانند به تأثیرات بزرگی دست یابند. این نظرسنجی، بیش از ۲۳۰۰ کارآفرین آمریکایی را پوشش داده است و آنچه آنها «کارآفرینان جاهطلب» مینامند - کسانی که به دنبال توسعه کسبوکارها به سمت جلو و بالاتر بدون استخدام کارکنان زیاد هستند - بسیار بیشتر از پذیرش هوش مصنوعی حمایت میکنند.
این گروه پژوهشی در مقاله خود اظهار کردند: حتی کوچکترین گروهها نیز میتوانند با تکیه بر هوش مصنوعی، بسیار فراتر از حد انتظار عمل کنند. کارآفرینان جاهطلب میتوانند از هوش مصنوعی برای تسریع تصمیمگیری، گشودن بازارهای جدید و سادهسازی عملیات بهره ببرند.
این نظرسنجی نشان میدهد حداقل ۸۷ درصد افراد پیشبینی میکنند که هوش مصنوعی در سه سال آینده برای مدل و راهبرد کسبوکارشان حیاتی خواهد بود. همچنین، این افرد خوشبین هستند. بیش از ۹۰ درصد آنها انتظار تأثیرات مثبت را بر درآمد و توسعه کار دارند و بیشتر آنها به مزایایی مانند توسعه نوآورانه محصولات و خدمات، بهبود بهرهوری و کارآیی، شخصیسازی بیشتر محصول برای مشتری و مدیریت بهتر ریسک و انطباق اشاره میکنند.
پژوهشگران در مقاله خود، توصیههای زیر را به کارآفرینان یا رهبران شرکتها که به دنبال استفاده از هوش مصنوعی برای توسعه کسبوکار خود هستند، ارائه دادهاند.
۱. با اصول اولیه شروع کنید. بسیاری از آنها با شرکتهایی شروع میکنند که هوش مصنوعی را در روشهای به کار گرفتهشده برای صنعت آنها و برنامههای ارائهدهنده هوش مصنوعی برای خودکارسازی و پیشبینی تعامل با مشتری، برنامهریزی و بازاریابی ادغام کردهاند.
۲. هوش مصنوعی را در کاری که به بهترین شکل انجام میدهد، به کار ببرید. هوش مصنوعی یک جایگزین کامل برای مهارت انسانی نیست. هوش مصنوعی در پردازش دادهها، تشخیص الگوها و اجرای وظایف تکراری یا مبتنی بر قوانین، برتری دارد. انسانها مهارتهایی مانند تفکر انتقادی، همدلی، قضاوت و سازگاری را به ارمغان میآورند که ماشینها نمیتوانند آنها را تقلید کنند.
۳. رویکرد از پایین به بالا داشته باشید. بیشتر شرکتهای کارآفرینی نمیتوانند گروههای اختصاصی هوش مصنوعی را استخدام کنند اما میتوانند با توانمندسازی توسعهدهندگان یا کدنویسان پویا - کارمندان کنجکاو و آشنا به فناوری که حتی بدون آموزش رسمی هوش مصنوعی مایل به آزمایش هستند، در پذیرش پیشرو باشند. اعضای این گروه، گردش کار و فرهنگ شرکت را درک میکنند و همین امر آنها را به پذیرندگان اولیه ایدهآل تبدیل میکند.
۴. از هوش مصنوعی به عنوان یک عامل افزایشدهنده نیرو استفاده کنید. روشهای تخصصی که میتوانند از هوش مصنوعی برای ایجاد صفحات وب، ارائهها، طرحهای تجاری، تحقیقات بازار، طراحی محصول، لوگوها و تقریباً هر مؤلفه دیجیتالی دیگر مورد نیاز کسبوکارهای کوچک استفاده کنند، اهمیت دارند. این روشها معمولاً ارزان یا حتی رایگان هستند. در محیطهای کارآفرینی، این نوع دسترسی یک عامل افزایشدهنده نیرو است.
این مقاله در مجله «Harvard Business Review» به چاپ رسید.
انتهای پیام
نظرات