کتاب «پژوهش در آموزش معماری» تألیف دکتر بهرام صالح صدقپور، سعید عظمتی، مرجان بهارینژاد، کیمیا جمشیدزاده در ۲۲۵ صفحه منتشر شد.
ساختار اثر
این اثر در پنج فصل شامل؛ «کلیات روش تحقیق»، «بیان مسئله، انتخاب و تعریف موضوع تحقیق»، «تدوین پرسشهای تحقیق و فرضیه» و «بررسی پیشینه تحقیق (تنظیم گزارش پیشینه تحقیق)» و در نهایت «شیوه ارجاع دهی» تألیف شده است.
برشی از اثر
ماهیت معماری به عنوان یک حرفه کاربردی و عملی شناخته شده است اما در واقع هر آنچه در فلسفه و رویکرد آن تفاوتی ایجاد میکند مبتنی بر کاربرد است. در عین حال عملکرد معماری از نظر ماهیت کاملاً زمینه گرا است. با این حال، این مفهوم ساده شامل توسعه دانش یا تخصص در یک جهت خاص و معین، با استفاده از یک روش کاملاً مشخص است؛ بنابراین طرحی که توسط تحقیقات پشتیبانی میشود، در مسیرهای تخصصی پیش میرود و از یک مزیت رقابتی قوی برخوردار است. همچنین به معماران کمک میکند تا تواناییهای خود را به عنوان متخصصان مجهزتر تقویت کنند.
پژوهش به یک پروژه معماری هدف و جهت میدهد، دامنه هر تحقیق عملکرد گرا با توجه به نیازها و ترجیحات مشتری انجام میشود و تعریف این مرز از آنجایی ضروری است که بلند پروازی معمار و پروژه او را کنترل میکند. با این حال مشخص است تحقیقات شامل آزمون و خطا است. از این رو، باید آمادگی لازم را برای بهدست آوردن نتایج مختلف داشت و در عین حال بی طرفانه به مطالعه ادامه داد. هر پروژه وقتی با پشتوانه پژوهشی پشتیبانی شود، قدرت فوقالعادهای پیدا میکند، از این رو، این عمل باید در هر مقیاس و در زمینههای مختلف تشویق و القا شود. به طور قاطع، میتوان گفت که تحقیقات یک مولفه ذاتی برای هر طرحی معماری است.
انتهای پیام
نظرات