• سه‌شنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ / ۰۵:۵۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1404061106091
  • خبرنگار : 50105

عواقب جنگ قیمتی به خودروسازان بزرگ رسید

عواقب جنگ قیمتی به خودروسازان بزرگ رسید

با اعلام کاهش چشمگیر ۳۰ درصدی سود سه‌ ماهه شرکت بی‌وای‌دی که اولین کاهش سود این خودروساز در بیش از سه سال گذشته بود، مشخص شد که حتی بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای برقی نیز در جنگ قیمتی در امان نیستند.

به گزارش ایسنا، با وجود فروش قوی در خارج از چین، درآمد خالص ۶.۳۶ میلیارد یوان (۸۹۲ میلیون دلار) بی‌وای‌دی برای سه ماه منتهی به ۳۰ ژوئن، کمتر از رقم مورد پیش بینی تحلیلگران بود. تخفیف‌های سنگین باعث شد که حاشیه سود ناخالص بی‌وای‌دی به ۱۸.۸ درصد در مقایسه با ۱۸ درصد در نیمه اول سال ۲۰۲۴ کاهش یابد، اما این رقم همچنان هم در بین برترین‌های آمار این صنعت قرار دارد و از رقبایی مانند گروه هلدینگ جیلی و شرکت خودروسازی چری، پیشی گرفته است.

بی‌وای‌دی، سهل انگاری صنعتی و بازاریابی بیش از حد را عامل فشار بر سودآوری خود دانست. این غول خودروسازی چینی از سال ۲۰۲۳، چندین دور کاهش قیمت ارائه کرده که آخرین مورد آن در ماه مه بود. آخرین کارزار تخفیف بی‌وای‌دی، دولت چین را بر آن داشت تا به خودروسازان در مورد رقابت بی‌رحمانه، هشدار دهد و بگوید که جنگ قیمت‌ها می‌تواند بر امنیت زنجیره تامین تاثیر بگذارد و به اعتبار بین‌المللی ساخت چین، آسیب جدی وارد کند.

کاهش فروش بی‌وای‌دی، با توجه به اینکه توسعه جهانی این شرکت در سال ۲۰۲۵، سرعت گرفته است، یک شوک محسوب می‌شود. این برند در بازارهایی مانند برزیل که حدود یک سوم فروش بین‌المللی آن را تشکیل می‌دهد، استرالیا، سنگاپور و بخش‌هایی از اروپا، حضور چشمگیری داشته است. درآمد خارج از چین، به استثنای هنگ کنگ، ماکائو و تایوان، در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۵ نسبت به ۶ ماه اول سال قبل، ۵۰ درصد افزایش یافته و به ۱۳۵.۴ میلیارد یوان رسیده است.

هزینه‌های تحقیق و توسعه نیز به سرعت افزایش می‌یابد و نسبت به سال قبل، بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته که نشان می‌دهد این شرکت با وجود کاهش حاشیه سود، به شدت به نوآوری متکی است. بی‌وای‌دی، ممکن است به عنوان بخشی از استراتژی بلندمدت خود برای تضمین پیشتازی در خودروهای انرژی جدید، عمدا هزینه‌هایش را در فناوری‌های اصلی مانند باتری‌ها، الکتریکی‌سازی و هوشمندسازی افزایش دهد.

داده‌های گردآوری شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳، بی‌وای‌دی به طور متوسط ‌۲۷۵ روز برای پرداخت به تامین‌کنندگان زمان صرف می‌کرد که بسیار فراتر از هنجارهای جهانی صنعت است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این شرکت خودروسازی، در ژوئن اعلام کرد: از قوانین جدید دولت برای پرداخت به تامین‌کنندگان طی ۶۰ روز پیروی خواهد کرد. با این حال، این غول خودروسازی تحت تاثیر گذار از یک شرکت نوپای متحول‌کننده صنعت به یک غول جهانی، هنوز تحت فشار مالی جدی قرار ندارد و سرعت کندتر رشد ممکن است پایدارتر باشد.

«جوآنا چن»، تحلیلگر بلومبرگ اینتلیجنس، اظهار کرد: حاشیه سود نیمه دوم سال ۲۰۲۵ بی‌وای‌دی، می‌تواند از یک سه‌ ماهه دوم سخت، بهبود یابد، اما به دلیل رقابت شدید در بازار داخلی، همچنان پایین‌تر از سطح سال ۲۰۲۴ باقی می‌ماند. تقاضای چین در سه‌ ماهه چهارم سال میلادی جاری، پیش از افزایش مالیات خودروهای انرژی نو، افزایش خواهد یافت و فروش بر مبنای سالانه، ممکن است به پنج میلیون دستگاه خودرو برسد که از هدف ۵.۵ میلیون دستگاهی این شرکت، کمتر است. با این حال، به نظر می‌رسد که این خودروساز به طور فزاینده‌ای توجه خود را به خارج از چین، معطوف کرده است و سودآوری بالاتر در آنجا، کسب وکار خارج از چین را به محرک اصلی رشد مداوم تبدیل کرده است.

به گفته این تحلیلگر، بی‌وای‌دی در مسیر رسیدن به حجم تولید یک میلیون دستگاه در خارج از چین است که از پیش‌بینی ۸۰۰ هزار دستگاه فراتر است. اکنون پیش‌بینی می‌شود فروش سالانه، شامل محموله‌های داخلی و بین‌المللی برای سال ۲۰۲۵، به حدود ۵.۱ میلیون دستگاه خودرو برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha