۲۳ اتومبیل آفرود با ۴۶ سرنشین به صف شدهاند تا راس ساعت ۱۱ صبح جمعه ۱۴ شهریور، مسیر ساحل تا اکوپارک ایزدشهر را در ۷۰ کیلومتر، پیمایش کنند، پیمایشی فارغ از سرعت و رقابت.
در فضای بسته کافه ساحلی "غلامرضا شفیعی ورزی"؛ دبیر هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان برای ۱۰ داور مسابقه از قوانین و الزام پایبندی به آن میگوید.
آن بیرون، زنان و مردان آفرودسوار زیر سایهبان ساحل مشتاقانه شروع مسابقه را انتظار میکشند. ۵ دقیقه به ۱۱ خیل مشتاقان آفرود پشت خط استارت به صف شده و با حرکت اتومبیل شماره ۱۱۱، مسابقه آغاز میشود.
آفرودسواران پیشتاز خدمت در بحرانهای طبیعی
سفر ما کمی زودتر از شرکتکنندگان به مقصد میرسد. از جاده ساحلی و شهری و جنگلی به اکوپارک رسیدهایم و حالا اینجا، در دل جنگل آفرودسواران در حاشیه جاده اتراق کردهاند.
برگزاری این رویداد نه به رالی شباهت دارد و نه به دیگر مسابقات اتومبیلرانی؛ به گفته شفیعی مهمترین تفاوت این مسابقات با رویدادهای مشابه در هدفگذاری است؛ "آموزش بقا در طبیعت و حفظ و نگهداری آن".
آفرودسوارها مدتها با این اتهام که حضورشان در طبیعت عاملی برای تخریب آن است، مواجه بودهاند، اما تاریخ حوادث طبیعی ایران روایت دیگری از این حضور دارد.
شفیعی دراینباره میگوید: از قدیم جامعه نسبت به آفرودسوار، طبیعتگرد یا دو دیفرانسیلسوار دیدگاه مثبتی نداشت، در حالی که در اولین روزهای بلایای طبیعی مثل زلزله کرمانشاه و سیل آقلا و مانند آن، همین بچهها در گام اول با هلالاحمر همراه شدند. امروز خوشبختانه این دیدگاه تغییر کرده و ماشین آفرود به چشم هموطنِ همراه دیده میشود که در بحرانها میتواند تسهیلگر و یاریرسان باشد.
سفر به جهانهای جدید و کشف ناشناختهها
مبینا کاشفی ۲۱ ساله، آرایشگر و نخستین تجربهاش در رانندگی تورینگ و سافاری است. از دو سال قبل در جمع آفرودسوارها بوده و مسابقات را رصد کرده، درباره حضورش در این رویداد میگوید: با جیپ عاشق آفرود شدم، پولم که به جیپ نرسید اما امسال بالاخره پاترول خریدم.
مبینا از هزینههای این لذت میگوید: ماشینم را ۵۴۰ میلیون خریدم، ۱۵۰ تومن هم هزینه فنی داشت و یک ۱۵۰ دیگر هم هزینه دارد.
سفر به جهانهای جدید و کشف ناشناختهها وجه اشتراک تمام آفرودسوارها برای شرکت در مسابقات است، به گفته او "با آفرود به جاهایی میرویم که در حالت عادی حتی نمیدانیم کجاست!".
مبینا یک آرزو هم دارد؛ ارتقای اتومبیلش و شرکت در مسابقات کشوری، اما بالاتر از آن، یک آرزوی مهمتر دارد: بیشتر از اینها دوست دارم مامانم شاهد موفقیت من باشد و لذت ببرد، چون خیلی برای خرید اتومبیل و در این مسیر حمایتم کرد.
سفر تا کنار خدا
"یک جاهایی توی مسیر فکر میکنی کنار خدایی"، این را ستاره پورملایی، ۳۲ ساله و نقشهخوان میگوید.
ستاره از تقریبا ۶ سال قبل وارد این مسیر هیجانانگیز شده و کمِ کم هفتهای سه بار به دل جنگل میزند.
او درباره حضورش در مسابقات اظهار میکند: بهعنوان نقشهخوان کنار راننده در طول مسیر حضور دارم. این مسابقه رقابتی و سرعتی نیست و باید راس ساعت و با محاسبه ریاضی از مبدا به مقصد براساس فرمول برویم. توی آفرود به سرعت فکر نمیکنم و محاسبه زمان و ماجراجویی چاشنی جذابیت بیشتر این راند شدهاست.
لمس باد و طبیعت زیر پوست آفرودسواران
رایان جعفری دیگر شرکتکننده این راند است، ۲۲ ساله و شاغل در حوزه آیتی.
اولین جرقههای عشق آفرود در کودکیاش زده شد و این نخستین بار است که در مسابقه شرکت کرده، رایان میگوید: اولین بار بچه بودم که جذب ماشین پدرم شدم؛ ماشین آفرود. کشف کردن، طبیعت و چالش این راند هر بار اشتیاق من را بیشتر میکند.
ادامه گفتوگو با او به موضوع محیطزیست میرسد، او بر حفاظت از محیطزیست تاکید و اظهار میکند: خیلی به حفاظت محیطزیست حساسم و در پایان هر سفر حتما زبالهها و تهسیگارهای مانده را جمع میکنم. در هر سفرم به جنگل هیزم را از خانه میبرم.
رایان این رویداد را یک هیجان سالم میداند: تا الان این مسیر، تنها یک مسافت شهری بود اما الان یک هیجان سالم است و آن اشتیاق و شور برایم جذاب است.
او در پایان از علاقهاش به موتور میگوید: آفرود دوست دارم اما ترجیحم موتور است تا باد و طبیعت را آزادانه زیر پوستم لمس کنم. گاهی فقط برای لمس همین لحظه ظهر راهی جنگل میشوم و بعد از چند ساعت برمیگردم.
درخشش زنانه در نخستین تورینگ مازندران
در پایان با رای هیات داوران، گروه "رضا فتوکیان" بهعنوان راننده و "کاووس رضایی" نقشهخوان با شماره ۱۱۶ از رامسر به مقام اول این مسابقه دست پیدا کرد.
تنها گروه زنان این رویداد با شماره ۱۱۳؛ "مبینا کاشفی" راننده و "ستاره پورملایی" نقشهخوان از عباسآباد به مقام دوم رسیدند.
جایگاه سوم نیز به شماره ۱۱۸؛ راننده "شاهین لطفی" و نقشهخوان "سارا نعمتی" از تنکابن رسید.
انتهای پیام
نظرات