• یکشنبه / ۱۶ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404061609248
  • خبرنگار : 71955

رییس مرکز ارزیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اعلام کرد

تغییر ضرایب دروس در کنکور با افزایش سهم سوابق تحصیلی به ۶۰ درصد

تغییر ضرایب دروس در کنکور با افزایش سهم سوابق تحصیلی به ۶۰ درصد

رییس مرکز ارزیابی، تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: سهم سابقه تحصیلی در کنکور امسال به ۶۰ درصد و سهم آزمون سراسری ۴۰ درصد است لذا ناظر به همین تغییر، ضرایب همه دروس نیز تغییر کرده و ترازها قطعاً متفاوت خواهد بود و برای همه افراد تراز جدید تولید شده است.

به گزارش ایسنا، زارعی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه آزمون‌های نهایی خرداد سال جاری با تمهید مقدماتی آغاز و به پایان رسید گفت: اعلام نتیجه انجام و سوابق تحصیلی برای سازمان سنجش ارسال شد.

وی با بیان اینکه این آزمون‌ها به عنوان آزمون‌های ملی در سراسر کشور برگزار شده افزود: لازمه برگزاری این آزمون‌ها این است که هماهنگی همه دستگاه‌ها صورت بگیرد. هماهنگی‌ها به پشتوانه مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۴۰۲ به تصویب رسیده و برای تمام دستگاه‌ها تعیین وظیفه کرده تا در برگزاری آزمون‌های نهایی آموزش و پرورش مشارکت و همکاری داشته باشند.

زارعی در خصوص تأمین امنیت آزمون‌ها به مصوبه شورای امنیت کشور برای حمایت‌ از آزمون‌های نهایی اشاره کرد و ادامه داد: همکاران در سراسر کشور در برگزاری آزمون‌ها مشارکت دارند از حیث پشتیبانی و جلسات مختلف. با تمام دستگاه‌هایی که وظایفی برای آن‌ها تعریف شده مکاتباتی از سوی مقام عالی وزارت انجام شده تا وظایف اطلاع رسانی و مطابق وظایف پیگیر تکالیف باشند.

وی با بیان اینکه رابطی از سوی وزارت آموزش و پرورش معرفی شد تا پیگیر هماهنگی‌ها در دستگاه‌ها باشند عنوان کرد: مدارس خارج از کشوری داریم که در آن مدارس، این آزمون‌ها همزمان با مدارس داخل کشور برگزار می‌شود لذا یکی از موارد، همکاری وزارت امور خارجه برای برگزاری آزمون‌ها است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ادامه داد: سال گذشته، راهنمایی تحت عنوان راهنمای عمل با مشارکت سازمان پژوهش و معاونت متوسطه تدوین شده بود که چارچوب آزمون نهایی هر درس را تعیین می‌کرد. در این راهنمای عمل، اهداف یادگیری هر درس مشخص شده و متناسب با آن اهداف یادگیری، سطح شناختی که مورد ارزشیابی بود برای هر هدف تعیین شده و بارم سؤال معلوم بود که این چارچوب در اختیار دبیران و دانش‌آموزان قرار گرفته است.

زارعی با بیان اینکه این کار نیاز به تکمیل شدن داشت اظهار کرد: دعوتی از دبیرخانه‌های راهبری سراسر کشور و سرگروه‌های آموزشی انجام شد، با مشارکت دبیران خبره کشور، بسته‌هایی برای تبیین راهنمای عمل تدوین شد تا در اختیار همکاران قرار گیرد و به بسته‌های یادگیری برای دانش‌آموزان تبدیل شود.

وی با بیان اینکه با تلاش دبیرخانه‌ها و گروه‌های آموزشی، حدود ۱۳۵۵ دقیقه ویدئوی آموزشی و ۲۲۶۶ بسته چندرسانه‌ای تولید شد که همگی در اختیار دبیران سراسر کشور قرار گرفت ادامه داد: موضوعی که علاوه بر بسته‌های تولیدی مطرح بود، ایجاد گفتمان مشترک میان دبیران پیرامون اهداف یادگیری بود که قرار است مورد ارزشیابی قرار گیرد. با واقف بودن همه دبیران به این موضوع و آگاهی از محتوایی که دانش‌آموزان با آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، دوره‌هایی با حضور سرگروه‌های آموزشی ترتیب داده شد. برای حدود ۸۰۰۰ نفر ساعت این دوره‌های توانمندسازی برگزار شد و در این دوره‌ها، راهنمای عمل کاملاً تشریح و در اختیار دبیران سراسر کشور قرار گرفت.

وی ادامه داد: بسته‌های یادگیری که گزارش آن ارائه شد همزمان در درگاه الکترونیکی مرکز ارزشیابی در دسترس عموم بود و دانش‌آموزان نیز می‌توانستند از آن‌ها استفاده کنند.

زارعی درباره آمادگی روانی دانش‌آموزان برای آزمون افزود: چگونگی مطالعه، آمادگی‌ و حتی تغذیه در ایام نزدیک به آزمون و در خود ایام آزمون، موضوعی بود که باید به آن توجه می‌شد. این موضوع با همکاری معاونت پرورشی و اداره کل مشاوره و همکاری استان‌ها انجام شد و بسته‌هایی حاوی نکات مشاوره‌ای در راستای آمادگی روانی، روحی، تغذیه مناسب و نحوه مطالعه، در اختیار دانش‌آموزان و در صدا و سیما قرار گرفت تا در ایام پیش از آزمون از طریق رسانه پخش شود.

وی با بیان اینکه برای اطمینان از دسترسی دانش‌آموزان‌ به‌ویژه در مناطق محروم‌ به بسته‌های یادگیری، هماهنگی‌هایی با شبکه آموزش صورت گرفت عنوان کرد: دبیران خبره کشوری دو روز قبل از هر آزمون در صدا و سیما حاضر و در یک برنامه تلویزیونی، تمامی موارد را برای دانش‌آموزان تبیین و تشریح می‌کردند تا تمامی دانش‌آموزان در سراسر کشور امکان آشنایی با چارچوب طراحی سؤالات را پیدا کنند و بتوانند خود را کاملا آماده کنند.

زارعی با بیان اینکه تأکید می‌شد که مبنای اصلی طراحی سؤال، کتاب درسی باشد و سؤالی خارج از کتاب طرح نشود افزود: این چارچوب، کمک بزرگی بود زیرا همین چارچوب در اختیار طراحان قرار گرفت و آنان ملزم بودند طراحی سؤال را بر اساس آن انجام دهند.

زارعی ادامه داد: در جلسه آموزشی و هماهنگی پیش از شروع طراحی، چارچوب‌ها در اختیار طراحان قرار گرفت و یادآوری شد که هر سؤال باید دارای شناسنامه باشد که بیانگر هدف مورد ارزیابی، سطح شناختی طرح سؤال‌ و اطلاع‌رسانی صورت گرفته به دبیر و دانش‌آموز باشد. بارم‌بندی توافق شده نیز توسط طراحان رعایت می‌شد.

زارعی با بیان اینکه کلیه سؤالات بر اساس دستورالعمل در اختیار طراحان، طراحی شد گفت: آزمون با مشارکت حدود ۱۴۶ هزار نفر از عوامل اجرایی در سراسر کشور و در بیش از ۶۲۸۳ حوزه برگزار شد که تعداد حوزه‌ها برای دختران و پسران به تفکیک بیشتر از این عدد است، اما این عدد مربوط به حوزه‌های مشترک است.

وی با بیان اینکه برای آمادگی بیشتر حوزه‌ها، اعتبار مستقیم بر اساس اعلام نیاز مراکز آزمون ابلاغ شد افزود: قبلا تحت عنوان شناسنامه آزمون، تجهیزات موجود و مورد نیاز هر مرکز شناسایی و درخواست شده بود که با ابلاغ اعتبار مستقیم به مراکز آزمون، رئیس مرکز آزمون می‌توانست نسبت به تأمین تجهیزات مورد نیاز اقدام کند.

زارعی با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار مستقیماً به مراکز آزمون واریز شد عنوان کرد: این مبلغ، علاوه بر اعتباراتی است که از محل درآمدهای اختصاصی استان‌ها، سازمان نوسازی، و اعتبارات تأمین شده توسط خود استان‌ها از سازمان برنامه تأمین شده بود. 

شرکت یک‌میلیون و ۷۸۹ هزار دانش‌آموز متقاضی ایجاد سابقه و ترمیم نمره در آزمون‌های نهایی خردادماه

محاسبه نمرات برای تمامی داوطلبان کنکور 

زارعی با بیان اینکه یک‌میلیون و ۷۸۹ هزار نفر از دانش‌آموزان متقاضی ایجاد سابقه و ترمیم در آزمون‌های نهایی شرکت کردند گفت: برای بیش از ۹۶۳ هزار و ۹۲۲ نفر از متقاضیان سابقه تحصیلی، محاسبه تراز انجام شد. تجمیع سوابق تحصیلی طی ۲۰ سال گذشته در ۸۸ عنوان درسی برای هر متقاضی انجام شده و برای هر درس تراز تولید و نمره کلی ایجاد شد که این نمره کل به تراز تبدیل و برای هر فرد در پنج گروه آزمایشی، سوابق تحصیلی و تراز وی اعلام شد.





صدور کارنامه سابقه تحصیلی اعم از نمره خام، نمره کل و تراز برای تمامی متقاضیان

سابقه تحصیلی ۲ سال برای هر فرد حفظ می‌شود



زارعی با بیان اینکه کارنامه سابقه تحصیلی برای تمامی متقاضیان صادر و امکان دریافت آن را دارند، گفت: در این کارنامه، نمرات خام مبنای سابقه تحصیلی موجود و نمره کل‌ و تراز سابقه تحصیلی در پنج گروه آزمایشی قابل مشاهده است. دلیل وجود پنج گروه آزمایشی این است که افراد طی دو سال می‌توانند سابقه تحصیلی خود را حفظ کنند و ممکن است در چهار نوبت شرکت در آزمون سراسری، در گروه‌های آزمایشی متفاوتی شرکت کرده باشند. بنابراین گزارش بر اساس پنج گروه ارائه می‌شود اما گروه اصلی که فرد انتخاب می‌کند، مد نظر است. ممکن است در سایر گروه‌ها تراز پایین‌تر باشد زیرا هدف اصلی فرد نبوده است.
 

چرا تراز سال گذشته با امسال متفاوت است؟

تراز مثبت یعنی چه؟

وی به ابهام در تفاوت تراز با سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: دلیل این امر تغییر سهم سابقه تحصیلی است؛ سال گذشته این سهم ۵۰ درصد و سهم آزمون سراسری نیز ۵۰ درصد بود اما امسال سهم سابقه تحصیلی به ۶۰ درصد ارتقا یافته و سهم آزمون سراسری به ۴۰ درصد کاهش یافته است. همچنین ضرایب دروس نیز تغییر کرده است. ترازها قطعاً متفاوت خواهد بود و برای همه افراد تراز جدید تولید شده، بنابراین فرد نمی‌تواند ادعا کند که ترازش با توجه به نمرات سال گذشته و ضرایب جدید، متفاوت است.

زارعی با بیان اینکه امسال این سهم هم برای پایه دوازدهم و هم پایه یازدهم لحاظ می‌شود عنوان کرد: تأثیر پایه یازدهم مثبت است، اگر مؤثر باشد، اعمال خواهد شد.

زارعی با بیان اینکه دو خروجی برای افراد در نظر گرفته شد گفت: یک نمره کلی حاصل جمع شش درس پایه یازدهم و یک نمره کل مجزا برای پایه دوازدهم بود که هر کدام از این نمرات، در صورت داشتن تراز بالاتر، به‌عنوان سابقه تحصیلی گزارش و ارسال شد.

وی با بیان اینکه تأثیر مثبت یعنی اگر نمره به نفع متقاضی بوده، محاسبه شده در غیر این صورت، لحاظ نشده است افزود: این تغییرات باید امری طبیعی تلقی شود و ترازها قطعاً متفاوت خواهند بود. امسال یک بار دیگر تمامی ترازها مورد بازبینی قرار گرفتند.

زارعی با بیان اینکه پس از اجرای آزمون‌ها، تمامی پاسخ‌برگ‌ها به صورت الکترونیکی در اختیار همکاران قرار گرفت ادامه داد: دبیران تخصصی هر درس ابلاغ دریافت کرده و با مشارکت مدیران مدارس و تایید گروه‌های آموزشی، دعوت به تصحیح شدند.

وی با بیان اینکه بیش از حدود ۳۰ میلیون پاسخ‌برگ توسط دو مصحح مستقل، تصحیح شد عنوان کرد: در این فرایند، اگر مغایرت نمرات کمتر از یک نمره بود، میانگین گرفته شده و به نفع دانش‌آموز گرد شد. در صورت مغایرت بیش از یک نمره، پاسخ‌برگ به مصحح سوم ارجاع داده می‌شد. مصحح سوم، فردی بود که با بالاترین کیفیت تصحیح را انجام و بر اساس گزارش سامانه انتخاب شده بود. این مصحح، مغایرت‌های میان مصحح اول و دوم را بررسی و نظر خود را اعلام می‌کرد که معمولاً نظر سوم ترجیح داده می‌شد.

زارعی ادامه داد: اگر اختلاف قابل قبول نبود، پاسخ‌برگ مجدداً به چرخه تصحیح بازمی‌گشت.

وی عنوان کرد: هدف از این فرایندها، دقت حداکثری در تصحیح و جلوگیری از تضییع حق دانش‌آموزان بود.

زارعی با بیان اینکه پس از اعلام نتایج اولیه، دانش‌آموزان امکان درخواست بررسی مجدد را داشتند گفت: این به معنای ارجاع مجدد پاسخ‌برگ به یک مصحح چهارم بود. فرد درخواست‌کننده باید از سه حالت کاهش، تأیید یا افزایش نمره مطلع و آن را می‌پذیرفت. پس از ثبت درخواست، پاسخ‌برگ بلافاصله برای مصحح چهارم ارسال و نتیجه نهایی به فرد اعلام می‌شد.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ هزار نفر مصحح در سراسر کشور در امر تصحیح و نمره‌گذاری مشارکت داشتند و خوشبختانه کار تصحیح، اعلام نتیجه و ارسال سوابق در موعد مقرر انجام شد افزود: با توجه به اینکه این آزمون‌ها ملی و با جامعه آماری وسیعی برگزار می‌شوند، اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار نظام آموزشی قرار می‌دهند. از آنجا که سؤالات دارای شناسنامه و مبتنی بر اهداف یادگیری هستند، این خروجی‌ها نشان می‌دهند که آیا اهداف یادگیری توسط دانش‌آموزان محقق شده یا خیر و میزان تحقق برنامه‌های درسی چقدر بوده تا به نظام آموزشی کمک و برنامه‌ریزی‌های آتی را شکل دهد.

زارعی با بیان اینکه سال گذشته، تحلیل‌های کشوری، استانی، منطقه‌ای و در نهایت مدرسه‌ای انجام شد گفت: گزارش نهایی در اختیار مدارس قرار گرفت تا وضعیت دانش‌آموزان خود را در دروس مختلف، نقاط قوت و ضعف مباحث را شناسایی کنند. این امر به برنامه‌ریزی آموزشی کمک شایانی می‌کند. 

وی با بیان اینکه سال گذشته، تحلیل سوال به سوال نیز انجام شد و نتایج در اختیار مدارس قرار گرفت تا ضعف دانش‌آموزان در پاسخگویی به سؤالات خاص و مباحث مربوط به آن، مشخص شود افزود: علل این ضعف‌ها، مانند نیاز به توانمندسازی معلمان، تغییر روش تدریس‌ یا عدم وجود دانش پایه کافی در دانش‌آموزان، مورد بررسی قرار گرفت. در مواردی که دانش‌آموزان دانش پایه کافی نداشتند، تاکید شد که مدیران مدارس در ابتدای سال تحصیلی، ارزیابی تشخیصی انجام و پس از مروری بر مباحث سال گذشته، به مباحث جدید ورود کنند.

زارعی با بیان اینکه در سطح کلان‌تر، این نتایج در اختیار مناطق و استان‌ها قرار می‌گیرد تا با توجه ویژه به مناطقی که وضعیت ضعیف‌تری دارند، علت‌یابی صورت گیرد ادامه داد: عواملی خارج از اختیار آموزش و پرورش مانند شرایط زیست، اقتصادی‌ یا مهاجرپذیری نیز در این میان دخیل هستند، اما شناسایی علت‌ها برای برنامه‌ریزی ضروری است.




تأثیر مصوبه سابقه تحصیلی بر مناطق محروم و پذیرش متقاضیان در دانشگاه‌های بهتر

دانش‌آموزان دهک‌های ۸ تا ۱۰ بیشترین شرکت‌کنندگان کنکور 

افزایش ۷۵ صدم درصدی پذیرش دهک‌های ۱ تا ۴ در دانشگاه‌های برتر






وی با بیان اینکه درخصوص تأثیر مصوبه سابقه تحصیلی بر مناطق محروم و پذیرش متقاضیان در دانشگاه‌های بهتر، تحلیلی مربوط به سال ۱۴۰۲ با سال‌های پیش از آن برای سنجش رتبه های برتر یعنی رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ در رشته تجربی انجام شده عنوان کرد: با همگن‌سازی تعداد شرکت‌کنندگان در دهک‌های درآمدی، مشاهده می‌شود دهک‌های ۱ تا ۴ حدود ۲۹ درصد شرکت کنندگان، دهک‌های ۵ تا ۷ حدود ۳۳ درصد شرکت کنندگان و دهک‌های ۸ تا ۱۰ حدود ۳۴ درصد شرکت کنندگان را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در دهک‌های ۱ تا ۴، پذیرش در کسب رتبه‌های برتر حدود ۰.۷۵ درصد افزایش یافته است، در دهک‌های ۵ تا ۷ ، این افزایش حدود ۱.۵۴ برابر بوده، در مقابل، در دهک‌های ۸ تا ۱۰، کاهش حدود ۲.۹ درصدی را شاهد بوده‌ایم که این نشان می‌دهد که مصوبه، هدف خود را مبنی بر ایجاد سهم متعادل‌تر برای مناطق محروم تا حدودی محقق کرده است.

زارعی با بیان اینکه دانش‌آموزانی که سال گذشته در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم آزمون نهایی دادند مهم است که داده‌هایشان مبنا قرار گیرد و تحلیل‌ها بر اساس آن‌ها دنبال شود، گفت: امسال نیز در پایه دوازدهم، تمامی دروس طبق مصوبه به صورت نهایی برگزار شده و مقایسه کاملی را در اختیار ما قرار می‌دهد. در پایه یازدهم، شش درس به صورت نهایی برگزار شد و در این گزارش، همین شش درس مبنا قرار گرفته است تا وضعیت آموزشی دانش‌آموزانی که سال گذشته پایه یازدهم بودند و امسال در پایه دوازدهم قرار دارند، از نظر عملکرد و میزان رشد یا کاهش، مورد بررسی قرار گیرد.


ارتقای عملکرد دانش‌آموزان در رشته ریاضی

 


وی با بیان اینکه در این گزارش در پایه دوازدهم امسال، در مجموع سه رشته، نسبت به سال گذشته و همین شش درس، مقداری کاهش داشته‌ایم گفت: این مقدار تقریباً ۰.۱۶ است، هرچند در جایی ۲۱ صدم ذکر شده، در رشته انسانی نیز کاهش داشته ایم یعنی دانش‌آموز پایه یازدهمی که امسال دوازدهمی است، نسبت به سال گذشته در عملکرد خود ۰.۴۲ درصد کاهش داشته است. این کاهش در علوم تجربی ۰.۲۲، در مجموع رشته‌های نظری ۲۱ صدم، در معارف اسلامی ۰.۱۴ درصد بوده اما در رشته ریاضی، برعکس، شاهد افزایش ۲۵ صدم درصدی بوده‌ایم یعنی در رشته ریاضی، عملکرد دانش‌آموزان در پایه دوازدهم نسبت به پایه یازدهم ۲۵ صدم درصد افزایش داشته است. این خود نشانه‌ایست که مدارس در ریاضی موفق‌تر عمل کرده‌اند و در سایر رشته‌ها نتوانسته‌ایم این ارتقای کیفی را برای دانش‌آموزان رقم بزنیم.

زارعی با بیان اینکه در مقایسه بعدی، به مقایسه شش درس پایه یازدهم با دانش‌آموزان یازدهم امسال و دهم سال گذشته اشاره می‌شود گفت: در علوم انسانی، کاهش نزدیک به بیش از نیم نمره داشته‌ایم. در سه رشته دیگر، ۰.۳۴ کاهش، در علوم تجربی ۰.۳۲‌ و در علوم معارف اسلامی ۰.۱۷ کاهش داشته‌ایم. در رشته ریاضی فیزیک نیز ۰.۱۳ کاهش داشتیم لذا در پایه یازدهم، هیچ افزایشی نسبت به دهم سال گذشته نداشته‌ایم و کاهش اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امسال تمامی دروس پایه یازدهم نهایی خواهد بود و تأثیر قطعی در سابقه تحصیلی دارد، مدارس باید توجه بیشتری داشته باشند.

 

مقایسه نمرات پایه‌های یازدهم و دوازدهم با یکدیگر




زارعی به گزارش دیگری مربوط به استان‌ها اشاره کرد و افزود: روند در آزمون نهایی پایه دوازدهم نسبت به پایه یازدهم و وضعیت استان‌ها مورد بررسی قرار گرفته؛ در اکثر استان‌ها، متأسفانه پایه دوازدهم نسبت به یازدهم‌شان کاهش داشته، در برخی استان‌ها، مانند شهر تهران، وضعیت تقریباً برابر بوده؛ در بوشهر و شهرستان‌های استان تهران نیز وضعیت مشابهی داریم اما در سیستان و بلوچستان اوضاع برعکس شده و نمره پایه دوازدهم دانش‌آموزان نسبت به یازدهم بهتر شده است. کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان نیز وضعیت بهتر شده است. هرمزگان نیز نسبت به سال قبل در پایه دوازدهم بهتر شده است. این گزارش مربوط به مقایسه پایه دوازدهم نسبت به یازدهم بود.

وی با بیان اینکه در گزارش بعدی، مقایسه پایه یازدهم نسبت به دهم است ادامه داد: یعنی عملکرد دانش‌آموزانی که سال گذشته دهم بودند و امسال یازدهم شده‌اند چطور بوده است. سال گذشته وضعیت خیلی بهتر بوده و قاعدتاً در پایه یازدهم عملکرد ضعیف‌تری را نشان داده‌اند. در اکثر استان‌ها، این روند صدق می‌کند. برخی استان‌ها مانند البرز و گیلان، کاهش داشته‌اند. در برخی استان‌ها مانند کرمان، خراسان جنوبی و یزد، وضعیت نزدیک‌تر به هم است. سیستان و بلوچستان نیز تقریبا مشابه سال گذشته است که نشان می‌دهد استان‌ها باید به این روند توجه کنند تا نمرات ارتقا یابد و شاهد پیشرفت در نمرات دانش‌آموزان باشیم.

زارعی با بیان اینکه آزمون‌های نهایی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مبتنی بر کتاب درسی باشند، گفت:  هدف از این رویکرد، فراهم کردن آمادگی عمومی و یکسان برای تمامی دانش‌آموزان است.

وی گفت: این گزارش‌ها نباید فقط به‌صورت آمار باقی بماند و مدیران، معلمان، برنامه‌ریزان و حتی خانواده‌ها باید از این داده‌ها برای شناسایی نقاط ضعف، ترمیم فرایندهای آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری دانش‌آموزان استفاده کنند. هدف تنها اندازه‌گیری نیست بلکه تضمین کیفیت است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha