منیر پوراصلانی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: هر یک از ما میتواند در تکمیل و تقویت حرکتهای فرهنگی در جامعه پیشگام شده و به منزله یک مسئولیت اجتماعی کمک کند. در کنار هم یکدیگر را کامل میکنیم و از اتحاد و پیوستن اندیشه و دستهایمان توسعه اتفاق میافتد.
وی افزود: کودکان ایران، از ما انتظار دارند زمینه و امکانات برای رشد و موفقیت در مسیر صلح و آرامش را برایشان فراهم کنیم و امروز باید این اتفاق بیفتد و با توجه به سرعت فزاینده پیشرفت علم و تکنولوژی، فردا دیر است.
این فعال اجتماعی ادامه داد: کودکان و نوجوانان، سرمایههای آینده جامعه هستند و هر کاری برای آموزش، سلامت، شادی و سرزندگی آنها انجام شود، تضمینی برای آینده و حفظ ایران است. خانواده، مدرسه و دانشگاه بسترهای اصلی این سرمایهگذاری هستند و هرکدام از ما مسئولیت بزرگی در این امر مهم بر عهده داریم.
پوراصلانی تأکید کرد: دولت در ایجاد مراکز علمی و آموزشی و پژوهشی، امید را برای داشتن آینده روشن نسلهای بعد ممکن میسازد و در این حرکت فعالان اجتماعی و سازمانهای مردمنهاد، باید نقش سازنده و مصالحهگر داشته باشند.
مدیرعامل کانون توسعه فرهنگی کودکان گفت: وظیفه بالا بردن آگاهی جمعی و دانش عمومی جامعه نسبت به حقوق خود به خصوص کودکان و نوجوانان و تحقق خواسته آنها بر عهده مردم و تشکلهای مردمنهاد است.
وی اظهار کرد: صلح، بستری است که کودک میتواند در آن صحیح و سالم رشد کند. در شرایط ناآرامی، رشد و توسعه اتفاق نمیافتد و شناخت توانمندیها و یافتن وجوه مشترک فکری، زمینهساز صلح است.
پوراصلانی گفت: ناآگاهی، مهمترین عامل نبود صلح است. هرجا آگاهی نباشد زمینههای رشد خشونت بیشتر میشود. هرچه آگاهی مردم در حفظ آب و خاک و طبیعت بیشتر شود، ضرورت حفظ آنها و بهرهمندی از این عوامل بیشتر خواهد شد و این تغییر دیدگاه فقط از راه آموزش در دوران کودکی ممکن است.
مدیرعامل کانون توسعه فرهنگی کودکان افزود: نباید منتظر بود که همه کارها را دولت انجام دهد، بلکه در این میان سازمانهای مردمنهاد، باید سهم بیشتری در بالندگی جامعه به خصوص در مناطق محروم داشته باشند.
این فعال اجتماعی با اشاره به نقش موزهها در در فرایند رشد کودکان تأکید کرد: متأسفانه آموزشوپرورش، سهم و نقش موزهها در شکلگیری خلاقیت و نوآوری ذهنی کودکان و نوجوانان را جدی نگرفته است و در برنامه مدارس جایی ندارد.
وی اظهار کرد: دانش آموزان امروز، هنگام بازدید از موزه، هدفی را دنبال نمیکنند و معلمان هم در تنگنای وقت برای بازگشت به مدرسه، به طور شتابزده و برای انجام وظیفه، فعالیتی را انجام میدهند.
پوراصلانی گفت: کودکان، در محیطهای فرهنگی، دارای درک بهتر، فرهنگواژههای غنیتر، عزت نفس و اعتماد به نفس بالا هستند، اما باید باور کرد که مدرسه به تنهایی برای بالیدن کودکان کافی نیست.
کانون توسعه فرهنگی کودکان، با هدف برپایی و راهاندازی کتابخانه در روستاهای دور افتاده کشور از ۱۳۸۰ کار خود را آغاز کرده و تا کنون، دهها کتابخانه در روستاها ایجاد کرده است.
انتهای پیام
نظرات