• سه‌شنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1404061810884
  • خبرنگار : 50260

مدیرعامل کانون توسعه فرهنگی کودکان:

کتاب و فرهنگ تأثیر شگفتی بر شیوه زندگی‌ کودکان دارد

کتاب و فرهنگ تأثیر شگفتی بر شیوه زندگی‌ کودکان دارد

ایسنا/اصفهان مدیرعامل کانون توسعه فرهنگی کودکان گفت: آمیختن فرهنگ، کتاب و کتاب‌خوانی در دوران کودکی می‌تواند تأثیر شگفتی بر رفتار، گفتار و شیوه زندگی‌ آن‌ها در بزرگسالی داشته باشد.

منیر پوراصلانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هر یک از ما می‌تواند در تکمیل و تقویت حرکت‌های فرهنگی در جامعه پیشگام شده و به منزله یک مسئولیت اجتماعی کمک کند. در کنار هم یکدیگر را کامل می‌کنیم و از اتحاد و پیوستن اندیشه و دست‌هایمان توسعه اتفاق می‌افتد.

وی افزود: کودکان ایران، از ما انتظار دارند زمینه و امکانات برای رشد و موفقیت در مسیر صلح و آرامش را برایشان فراهم کنیم و امروز باید این اتفاق بیفتد و با توجه به سرعت فزاینده پیشرفت علم و تکنولوژی، فردا دیر است.

این فعال اجتماعی ادامه داد: کودکان و نوجوانان، سرمایه‌های آینده جامعه هستند و هر کاری برای آموزش، سلامت، شادی و سرزندگی آن‌ها انجام شود، تضمینی برای آینده و حفظ ایران است. خانواده، مدرسه و دانشگاه بسترهای اصلی این سرمایه‌گذاری هستند و هرکدام از ما مسئولیت بزرگی در این امر مهم بر عهده داریم.

پوراصلانی تأکید کرد: دولت در ایجاد مراکز علمی و آموزشی و پژوهشی، امید را برای داشتن آینده روشن نسل‌های بعد ممکن می‌سازد و در این حرکت فعالان اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد، باید نقش سازنده و مصالحه‌گر داشته باشند.

مدیرعامل کانون توسعه فرهنگی کودکان گفت: وظیفه بالا بردن آگاهی جمعی و دانش عمومی جامعه نسبت به حقوق خود به خصوص کودکان و نوجوانان و تحقق خواسته آن‌ها بر عهده مردم و تشکل‌های مردم‌نهاد است.

وی اظهار کرد: صلح، بستری است که کودک می‌تواند در آن صحیح و سالم رشد ‌کند. در شرایط ناآرامی، رشد و توسعه اتفاق نمی‌افتد و شناخت توانمندی‌ها و یافتن وجوه مشترک فکری، زمینه‌ساز صلح است.

پوراصلانی گفت: ناآگاهی، مهم‌ترین عامل نبود صلح است. هرجا آگاهی نباشد زمینه‌های رشد خشونت بیشتر می‌شود. هرچه آگاهی مردم در حفظ آب و خاک و طبیعت بیشتر شود، ضرورت حفظ آن‌ها و بهره‌مندی از این عوامل بیشتر خواهد شد و این تغییر دیدگاه فقط از راه آموزش در دوران کودکی ممکن است.

مدیرعامل کانون توسعه فرهنگی کودکان افزود: نباید منتظر بود که همه کارها را دولت انجام دهد، بلکه در این  میان سازمان‌های مردم‌نهاد، باید سهم بیشتری در بالندگی جامعه به خصوص در مناطق محروم داشته باشند.‏

این فعال اجتماعی با اشاره به نقش موزه‌ها در در فرایند رشد کودکان تأکید کرد: متأسفانه آموزش‌وپرورش، سهم و نقش موزه‌ها در شکل‌گیری خلاقیت و نوآوری ذهنی کودکان و نوجوانان را جدی نگرفته است و در برنامه مدارس جایی ندارد.

وی اظهار کرد: دانش آموزان امروز، هنگام بازدید از موزه، هدفی را دنبال نمی‌کنند و معلمان هم در تنگنای وقت برای بازگشت به مدرسه، به طور شتاب‌زده و برای انجام وظیفه، فعالیتی را انجام می‌دهند.

پوراصلانی گفت: کودکان، در محیط‌های فرهنگی، دارای درک بهتر، فرهنگ‌واژه‌های غنی‌تر، عزت نفس و اعتماد به نفس بالا هستند، اما باید باور کرد که مدرسه به تنهایی برای بالیدن کودکان کافی نیست.‏

کانون توسعه فرهنگی کودکان، با هدف برپایی و راه‌اندازی کتابخانه در روستاهای دور افتاده کشور از ۱۳۸۰ کار خود را آغاز کرده و تا کنون، ده‌ها کتابخانه در روستاها ایجاد کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha