به گزارش ایسنا،فاطمه کمالی تبار، روانشناس کودک و نوجوان در گفتوگو با میزان به بیان توصیههایی برای خرید نوشت افزار برای دانشآموزان پرداخت و گفت: پژوهشهایی در این رابطه که طرح نوشت افزار میتواند بر هوش دانشآموزان تاثرگذار باشد تا کنون به چشمم نخورده است اما به طور کلی به نظر میرسد در دوره ابتدایی نوشت افزارهای با طرحهای زیبا و کودکانه میتواند دانشآموزان را به نوشتن تکالیفشان ترغیب کند ولی از طرفی دیگر نوشتافزارهایی با طرحهای مختلف میتواند سبب ایجاد حس رقابت و چشم و همچشمی در دانشآموزان شود و این در حالیست که ممکن است همه خانوادهها امکان تهیه چنین لوازمی را برای فرزندانشان نداشته باشند.
وی ادامه داد: به صورت تجربی در یکی از مراجعانم مشاهده کردم که مادر دانشآموز پایه ابتدایی میگفت که سر مدادی وجود ندارد که برای فرزندم نگرفته باشم اما با این وجود او سرمدادی یکی از همکلاسیهایش را برداشته چراکه سرمدادی شبیه آن را نداشته است. در مواردی با اینگونه مسائل مواجه هستیم که دانشآموزان به جای تمرکز بر معلم و درس بر لوازم و وسایل تمرکز کنند و حواسشان از درس پرت شود از این رو توصیه میشود والدین از خرید لوازم و وسایل بسیار متفاوت برای فرزندانشان خودداری کنند چراکه سبب پرت شدن حواس دانشآموزان به ویژه در سنین پایینتر میشود و هم اینکه میتواند سبب شود سایر دانشآموزان به خانواده فشار بیاورند و آنها نتوانند این لوازم را برای فرزندشان تهیه کنند.
این روانشناس کودک و نوجوان ضمن اشاره به اینکه اگر والدین لوازم خاصی را برای فرزندشان تهیه کردهاند بهتر است بیشتر در خانه مورد استفاده قرار گیرد و در فضای کلاس استفاده نشود، افزود: معمولا دانشآموزان دوست دارند وسایلی که میخرند را به یکدیگر نشان دهند که این مسئله میتواند آنها را از هدف اصلی دور کند.
کمالی تبار با تاکید بر اینکه لازم است جنس نوشتافزار به گونهای باشد که دانشآموزان بتواننو به راحتی از آنها استفاده کند، بیان کرد: لازم است کیفی که برای دانشآموز تهیه میشود سبک و استاندارد باشد و جامدادی نیز به گونهای باشد که باز و بسته کردنش راحت باشد و وقت چندانی از دانشآموز نگیرد. همچنین والدین باید از خرید لوازم و سایل شکستنی و یا حاوی موادی که به کودکان آسیب میرساند خودداری کنند. جنس پاک کن، مداد و خودکار نیز باید به نحوی باشد دانشآموز به راحتی با آنها کار کند و به سبب درست کار نکردنشان دچار اضطراب نشود.
وی توضیح داد: به طور کلی بهتر است نوشتافزاری تهیه شود که چندان خاص، تک و عجیب نباشد و در حد معمول باشد که در اختیار بیشتر دانشآموزان قرار دارد و بیشتر خانوادهها امکان تهیه آن را دارند. همچنین توصیه میشود نوشتافزاز به نحوی نباشد که که حواس دانش.آموزان را پرت کند و دانشآموزان با آن بازی کنند برای مثال برخی از وسایل مدرسه که حالت عروسکی دارند سبب میشود حواس دانشآموز پرت شود چراکه دانشآموزان در دوره ابتدایی کمتر حوصله سر کلاس نشستن را دارند و هر محرکی به ویژه اگر جذاب باشد میتواند حواس آنها را به خود جلب و تمرکزشان را از کلاس پرت کند.
این روانشناس کودک و نوجوان در واکنش به این مسئله که برخی از والدین لوازم و وسایل ساده برای فرزندانشان تهیه میکنند گفت: بعید به نظر میرسد والدین وسایل بسیار ساده که مناسب سنین بالاتر است را برای فرزندانشان تهیه کنند مگر اینکه توان مالی نداشته باشند، اغلب والدین سلیقه فرزندانشان را در نظر میگیرند. به طور کلی بهتر است نوشتافزاری که برای دانشآموزان تهیه شود که نه آنقدر تک و عجیب باشد و نه آنقدر ساده چراکه به هر حال طرحهای کودکانه میتواند دانشآموزان را به انجام تکالیف درسی ترغیب کند.
انتهای پیام
نظرات