• سه‌شنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۴ / ۲۱:۰۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1404061811232
  • خبرنگار : 50184

معاون وزیر علوم:

دانشگاهی در نوآوری موفق است که فرهنگ نوآوری داشته باشد  

دانشگاهی در نوآوری موفق است که فرهنگ نوآوری داشته باشد  

ایسنا/کرمانشاه معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه نوآوری‌های پژوهشی و آموزشی در محیط دانشگاه خود یک امر فرهنگی محسوب می‌شود، گفت: دانشگاهی در نوآوری موفق است که فرهنگ نوآوری داشته باشد.

وحید شالچی سه‌شنبه ۱۸ شهریور در آیین اختتامیه «جشنواره ملی جریان» به میزبانی دانشگاه رازی کرمانشاه، بااشاره به اهمیت نوآوری‌های فرهنگی در مقطع کنونی در جامعه ایرانی، اظهار کرد: در شرایط کنونی همبستگی اجتماعی، امید و اعتماد سرمایه‌های اصلی جامعه ایرانی هستند که ما مردم ایران آنها را در مقابل چالش‌های جدی که در دوره معاصر با آن روبه‌روییم، در اختیار داریم. 

وی افزود: اگر ما همبستگی اجتماعی، اعتماد و امید را داشته باشیم، در مقابل دشمنان بازدارندگی خواهیم داشت و اگر اینها آسیب ببینند، آسیب جدی خواهیم دید. 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در ادامه تصریح کرد: آن چیزی که ما بعنوان فرهنگ ایرانی و ایران فرهنگی می‌شناسیم مربوط به هفت تا هشت منطقه فرهنگی کشورمان از جمله کرمانشاه است که همانند یک رودخانه دریای فرهنگ ایران را تشکیل می‌دهند. فرهنگی که چندین هزار سال است یکی از حوزه‌های مهم تمدنی جهان به شمار می‌رود. 

وی با بیان اینکه یکی از صدماتی که طی ادوار گذشته به فرهنگ ایرانی وارد شده بی توجهی به همین مناطق فرهنگی است، افزود: آن چیزی که ما به اسم ایرانیت می‌شناسیم حاصل امتزاج این مناطق فرهنگی است که هرکدام رنگ و بو و وزن خود را به فرهنگ ایرانی بخشیده‌اند. 

شالچی اضافه کرد: اگر گاهی یک سیاستمدار یا یک دانشگاهی و ... بخش‌هایی از این فرهنگ مناطق را نپسندد و آن را کنار بزند، حاصل آن از دست رفتن همان سرمایه‌های اصلی یعنی همبستگی اجتماعی، امید و اعتماد است. 

وی با بیان اینکه در استانی مانند کرمانشاه بعنوان یکی از مناطق فرهنگی کشور در کنار تنوع فرهنگی، وحدت فرهنگی وجود دارد، تاکید کرد: این همان چیزی است که بی‌توجهی به آن در کشور به ما آسیب زده و همبستگی، اعتماد و امید را در جامعه به خطر می‌اندازد. 

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره نوآوری در محیط دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه تنها جایگاه آموزش و فناوری نیست، بلکه دانشگاه خانه فرهنگی، خانه اندیشه و خانه اخلاق است. 

شالچی با بیان اینکه دانشگاه جایی است که فرهیختگی را شکل می‌دهد، افزود: پیشرفت علمی که در محیط دانشگاه بدست می‌آید، تنها به وسیله لابراتورها، آزمایشگاه‌ها و کلاس‌های درس به وجود نمی‌آید، بلکه ناشی از فرهنگ در درون دانشگاه است‌، هرچند که دیده هم نمی‌شود. 

وی اضافه کرد: فرهنگ روحی است که در کالبد دانشگاه دمیده می‌شود و نوآوری‌های پژوهشی و آموزشی در محیط دانشگاه خود یک امر فرهنگی محسوب می‌شود.  

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تصریح کرد: نوآوری فرهنگی در دانشگاه‌ها با صرف دستور، تشویق، جشنواره و رخداد افزایش پیدا نمی‌کند، بلکه نوآوری فرهنگی در محیطی پرورش پیدا می‌کند که بسترهای آن وجود داشته باشد. 

شالچی با بیان اینکه یکی از این بسترها آگاهی به مسئله و دردمندی مسئله است، ادامه داد: زمانی می‌توانیم نوآور شویم که موضوعی یا مسئله‌ای ما را درگیر کند. آن زمان نسبت به مسئله تعهد پیدا می‌کنیم و مسئله نو را درک می‌کنیم. 

وی یادآورشد: نوآوری فرهنگی گاهی زمانی به وجود می‌آید که ما بپذیریم امر جدیدی رخ داده و از طرفی بپذیریم میراثی داریم که بدون توجه به این میراث نمی‌توانیم به امر جدید پاسخ بدهیم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha