• یکشنبه / ۲۳ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1404062313344
  • خبرنگار : 50040

رئیس علوم پزشکی گیلان تاکید کرد

امیدآفرینی و آموزش؛ لازمه تشویق خانواده ها به سمت فرزندآوری

امیدآفرینی و آموزش؛ لازمه تشویق خانواده ها به سمت فرزندآوری

ایسنا/گیلان رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه برنامه‌های جمعیتی بدون توجه به تغییر فرهنگ و ایجاد امید در جوانان، نتیجه‌بخش نخواهند بود، گفت: با امیدآفرینی و آموزش می‌توان تصمیم‌گیری‌های صحیح را تسهیل و خانواده‌ها را به سمت فرزندآوری تشویق کرد.

دکتر محمدتقی آشوبی امروز یکشنبه ۲۳ شهریور در نشست بررسی برنامه جوانی جمعیت استان گیلان با تأکید بر ضرورت نگاه فراتر از مسائل اقتصادی، اظهار کرد: بحث‌های اقتصادی، مرخصی مادران باردار یا حمایت‌های مالی، اگرچه مهم هستند، اما نمی‌توانند به تنهایی روند جمعیتی را تغییر دهند و بخش عمده مشکل، فرهنگی است؛ یعنی نیاز به اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و امیدآفرینی داریم.

وی با اشاره به تجربه‌های شخصی و نشست‌های پیشین دانشگاه افزود: زمانی که جلسات مربوط به جمعیت برگزار می‌شد، بسیاری از خانواده‌ها نمی‌دانستند وظایفشان چیست و چه اقداماتی باید انجام دهند؛ امروز هم هنوز بسیاری از افراد شناخت کافی ندارند و این نشان‌دهنده ضرورت فعالیت فرهنگی گسترده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به نقش امید به آینده در تصمیم‌گیری‌های جوانان، اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی کاهش ازدواج و فرزندآوری، فقدان تصویر مثبت و امید به آینده است که بخشی از این مشکل خارج از کنترل ماست، اما با مداخلات هدفمند می‌توان اثرات منفی آن را کاهش داد و مسیر جمعیتی را بهبود بخشید.

آشوبی با اشاره به تجربه ناموفق کاهش نرخ سزارین از سال ۱۳۹۲ تاکنون، گفت: علیرغم برنامه‌ریزی، مداخله علمی و همکاری شبکه بهداشت طی بیش از ۱۰ سال اخیر، نتوانستیم نرخ سزارین را از ۷۹.۸ درصد کاهش دهیم و چه بسا این نرخ افزایش نیز یافته است.

وی همچنین وضعیت جمعیتی شهرستان‌ها و مناطق مختلف گیلان را تشریح کرد و افزود: آمارها نشان می‌دهد در شهرستان‌هایی مانند رضوانشهر، رشت و آستانه اشرفیه، مشکلات مشابهی وجود دارد و در بسیاری از روستاها، جوانان کمتر ازدواج می‌کنند و بخشی از افراد مولد استان به سایر مناطق مهاجرت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به ضرورت مشارکت رسانه‌ها و صداوسیما نیز اشاره کرد و متذکر شد: یکی از ابزارهای مهم فرهنگ‌سازی، رسانه است لذا خواستار حضور فعال رسانه ها در حوزه جمعیت هستیم. با همراهی رسانه‌ها، پیام‌ها به طور مؤثر به مردم منتقل می‌شود.

وی به چالش‌های اجتماعی و محیطی اشاره و اظهار کرد: شرایط اقتصادی و نوسانات قیمت‌ها، تأثیر مستقیمی بر تصمیم جوانان دارد و این مسائل خارج از دست ماست، اما با امیدآفرینی و آموزش می‌توان تصمیم‌گیری‌های صحیح را تسهیل و خانواده‌ها را به سمت فرزندآوری تشویق کرد.

آشوبی با تأکید بر نقش دانشگاه و شبکه بهداشت در بهبود وضعیت جمعیتی استان عنوان کرد: اگرچه شرایط اقتصادی و اجتماعی سخت است، اما با تمرکز بر فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و مداخلات هدفمند، می‌توان روند کاهش جمعیت را متوقف و حتی معکوس کرد لذا همکاری فرمانداری‌ها، شبکه های بهداشت، رسانه‌ها و خانواده‌ها برای موفقیت این برنامه‌ها ضروری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha