ابراهیم صالحی عمران، یکشنبه ۲۳ شهریور در نشستی با اعضای هیات علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه آموزش نیروی انسانی به عنوان سرمایه اصلی کشور نیازمند توجه جدیتر است، اظهار کرد: ما باید بازنگری را از دانشگاه خودمان آغاز کنیم و به موازات آمایش رشتهها، بهروزرسانی سرفصلها و گرایشها را از گروههای آموزشی شروع کنیم.
رئیس دانشگاه مازندران، رویکرد اصلی این بازنگری را «مهارتیشدن» درسها و سرفصلها مطابق با نیازهای جامعه دانست و افزود: حرکت به سوی آموزش عالی مهارتی، رصد علم و فناوری، و ایجاد رشتههای جدید با نگاه به آینده باید مهمترین برنامههای گروههای آموزشی باشد. اشتغالپذیری و توانمندسازی مهارتی دانشجویان باید جدی گرفته شود.
ادغام دانشکدهها؛ راهکاری برای شکستن انزوا و ایجاد همافزایی
صالحی عمران که ریاست انجمن آموزش عالی کشور را نیز بر عهده دارد، با انتقاد از تعدد دانشکدهها، آن را نقض غرض رسالت دانشگاه خواند و گفت: ادغام دانشکدهها و یکپارچگی، علاوه بر صرفه اقتصادی، گامی اساسی برای ایجاد رشتههای بینرشتهای، جلوگیری از انزوای گروهها و استفاده از توانمندیهای سرمایه انسانی موجود است.
تغییر رویکردهای سنتی و بهرهگیری از هوش مصنوعی
وی با تاکید بر تغییر در رویکردهای سنتی و افزایش اختیارات گروههای آموزشی، گسترش ارتباط با خارج از دانشگاه و استفاده از ظرفیتهای مالی و امکانات بیرونی را از انتظارات مدیریت جدید برشمرد.
رئیس دانشگاه مازندران، بهرهگیری از فناوری هوش مصنوعی در آموزش، تولید محتوا و توانمندسازی اساتید و دانشجویان را نیز امری ضروری عنوان کرد.
جذب دانشجوی بینالملل
صالحی عمران بر نقش تربیتی استادان در ایجاد ارتباط صحیح با دانشجویان نسل «زد» (Z) تاکید و خاطرنشان کرد: توجه به کیفیت آموزشی و ارزیابی مستمر دانشجویان بسیار مهم است.
وی در ادامه، جذب دانشجویان بینالملل را به عنوان یکی دیگر از سیاستهای مهم دانشگاه برای افزایش تعاملات و ارتقای رتبه دانشگاه عنوان کرد و هشدار داد: بومیسازی صرف به دلایل اقتصادی، میتواند باعث تضعیف ارتباطات فرهنگی و اجتماعی شود. یک دانشگاه متنوع و رنگارنگ به رشد همهجانبه دانشگاه کمک میکند.
به گزارش ایسنا، دانشگاه مازندران یکی از دانشگاههای مادر و دولتی کشور محسوب میشود که با ۱۳ دانشکده و ۴۷۵ عضو هیات علمی، میزبان حدود ۱۲ هزار دانشجو در ۲۵۷ رشته و گرایش است.
انتهای پیام
نظرات