محور ولیسده به کلوده و بالعکس؛ یک مسیر پرتردد با یک لاین رفت و یک لاین برگشت بوده که در طول این مسیر، بیشتر مناطق بدون شانه خاکی است. پروژه به زمین ماندهای که در ایام انتخابات نقل مجالس کاندیداهایی حوزه انتخابیه «آمل و محمودآباد» میشود که پس اتمام انتخابات، مردم این منطقه را فراموش میکنند. جادهای که جداکنندههای ترافیکی در آن معنا ندارند؛ چه برسد گاردریل میانی و کناری یا حفاظ جادهای که جان پناه مردم باشد.
پیاده راه رفتن در حاشیه کناری این مسیر در دل شب؛ واقعا جرأت میخواهد، حس ناامنی در تاریکی این مسیر به دلیل نبودن تیرهای چراغ برق و روشنایی، برای افراد غیربومی و مسافرانی که برای نخستین بار در این مسیر تردد میکنند، اتفاق خوشایندی نیست. تاریکی که برخی از اهالی این منطقه، دهیاریها و شورای اسلامی روستاها را وادار به نصب چراغهای روشنایی برای ایجاد ایمنی کرده است.
تصادفات ناشی از سرعتگیرهای غیراستاندارد و بدون رنگ ترافیکی در این مسیر، یکی از معضلات جدی برای مردم این منطقه و کشاورزان است، چراکه خودروها به سمت شالیزارهای حاشیه خیابان منحرف میشوند و در فصل کشت یا درو بخشی از محصولات کشاورزان از بین میرود؛ اما سوالی که مطرح میشود این است که چه کسی تاکنون پاسخگوی ضرر کشاورزان بوده است؟ مسلما راننده آسیب دیدهای که خود نیز قربانی بیتدبیری مسئولین است نمیتواند پاسخگو باشد.
با وجود اینکه این جاده در یک منطقه مسکونی واقع شده و تعدادی مدارس، درمانگاه و غیره در این مسیر وجود دارد اما از انواع علائم و تابلوهای ایمنی جهت اطلاع رسانی بصری خبری نیست.
آسفالتهای فرسوده و چالههایی که در روز روشن و مسیر خشک خطرناک است، در شب یا هنگام خیس بودن زمین به مراتب تهدیدکنندهتر برای خودروها و موتوسواران میشود. خیس بودن آسفالت و پنهان ماندن چالهها زیر آبهای سطحی و باران، احتمال بروز حادثه را دوچندان کرده است.
سریال تکراری کلنگ زنی جاده «ولیسده - کلوده»
فاز نخست مسیر جاده ۱۳ کیلومتری ولیسده به کلوده که شهرستانهای محمودآباد، آمل و چمستان نور را بهم متصل میکند، در هشتم بهمن ماه سال ۱۳۹۶ با حضور عزت الله یوسفیانملا نماینده وقت مردم آمل در مجلس شورای اسلامی و مسئولان کلنگ زنی شد.
با محقق نشدن وعدهها و اقدامات عمرانی جهت تعریض و چهاربانده شدن این جاده، توپ به زمین رضا حاجی پور نماینده مردم شهرستان آمل افتاد و مرحله دوم فاز نخست طرح تعریض جاده ولیسده-کلوده با حضور حاجی پور در روز جمعه پنجم اسفند ۱۴۰۱ مجدداً کلنگ زنی شد.
رضا حاجی پور در آئین کلنگ زنی مرحله دوم فاز نخست طرح تعریض و چهاربانده شدن این جاده از مشارکت شرکتهای خصوصی برای تعریض جاده و تقبل هزینههای مربوط به آن خبرداد و به گفته او و به دستور وزیر راه و شهرسازی وقت؛ قرار بر این بود سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور برای سرعت بخشیدن به روند اجرای تعریض این جاده همزمان با مشارکت بخش خصوصی پای کار بیاید.
حاجی پور در سال ۱۴۰۱ آمار فوتیهای تصادفات در این جاده را در بازه زمانی ۳ ساله، ۴۴ نفر اعلام کرد و معتقد بود این جاده با توجه به کم عرض و خطر خیز بودن، بسترساز حوادث بسیار در طول سال است.
همچنین نماینده مردم شهرستان آمل در مجلس شورای اسلامی به مسعود میرکاظمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در دولت سیزدهم متذکر شد که اگر قرار باشد طبق گفته او بودجهها به صورت قطره چکانی اختصاص یابد مساوی با گرفتن جان جوانان ما خواهد بود.
حاجی پور از تخصیص ۴ میلیارد تومان اعتبار از شرکتهای خصوصی جهت تعریض این جاده در سال ۱۴۰۱ خبرداد و اعلام کرد که طبق برآورد کارشناسان ۴۷ میلیارد تومان اعتبار جهت چهاربانده کردن و همچنین تعریض این جاده نیاز است که بخشی از این اعتبار از سوی کلوده تامین شده است.
عضو سابق شورای بخش مرکزی آمل در همان مراسم نیز اعلام کرده بود که این طرح در گام نخست با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال تعریض و زیرسازی آسفالت با عرض ۵ متر و شانه خاکی ۲ متر در دستور کار قرار دارد.
پیش از مرحله دوم فاز نخست طرح کلنگ زنی این طرح، در ۱۹ خرداد ۱۴۰۱، مسئولان اداره کل راه و شهرسازی مازندران، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، رضا حاجی پور نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی و مسئولان ارشد پنج کارخانه بزرگ صنعتی و تولیدی محور آمل-چمستان برای تعریض و رفع مشکلات مسیر ولیسده ـ کلوده نشست مشترک تشکیل داده و همگی عزم جدی خود را اعلام کردند.
ذات الله زارعی نجفدری فرماندار سابق آمل نیز در ۱۰ آبان ۱۴۰۳ در نشست تخصصی چهار ساعته بررسی مسائل مربوط به پروژههای عمرانی شهرستان آمل، پروژه تعریض ولیسده به کلوده را از پروژههای مهم برشمرد و از اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران خواست تا پای کار بیاید.
بارقه امید در دولت چهاردهم
طبق گفته عبدالوحید فیاضی نماینده مردم شهرستانهای نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی؛ مهدی یونسی رستمی استاندار مازندران در ۲۳ آذر ۱۴۰۳ در بازدید از پروژه های شهرهای غرب مازندران نوید داد تا در سفر آینده وزیر راه و شهرسازی به استان، از این محور بازدید و دستورات لازم برای آن داده شود.
تعریض جاده «ولیسده - کلوده»؛ نقطه سر خط
اکنون مردم این منطقه پس از سالها شنیدن وعدههای توخالی از مسئولین شهرستانی و استانی و با یک مطالبه بر زمین مانده، در انتظار آمدن وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم هستند تا شاید اینبار کلنگ واقعی نجات جاده مرگ ولیسده به کلوده به زمین بخورد و عملیات تعریض آن آغاز شود.
یکی از افراد ساکن در این منطقه در گفتوگو با ایسنا با اعلام اینکه بیش از ۳۰ روستا در این جاده قرار گرفته است، گفت : طی سالهای گذشته مسئولین وعدههای زیادی برای تعریض و چهاربانده کردن این جاده دادند، اما وعدههای آنهادر حد شعار باقی ماند و ما شاهد تصادفات زیادی در این مسیر هستیم.
وی به سرعتگیرهای غیرمجاز و غیراستاندارد اشاره کرد و افزود: سرعتگیرهای غیراستاندارد زیادی در ۲ الی ۳ سال اخیر در این مسیر احداث شده که در روزهای بارانی بسیار خطرآفرین است و بیشتر تصادفات به دلیل همین سرعتگیرهاست.
حسینی تصریح کرد: در هنگام شب، این جاده کاملا تاریک است و هیچ روشنایی و علائم هشدار دهنده شبرنگ وجود ندارد و این موضوع باعث تصادف افرادی که غیربومی هستند و با این مسیر آشنا نیستند، میشود.
او ادامه داد: اهالی روستاهای اطراف این جاده کشاورز هستند و در فصل کشاورزی وقتی تصادف رخ میدهد، اکثر خودروها به داخل شالیزارها منحرف میشوند و بخشی از برنجهای ما از بین میرود.
حسینی خاطرنشان کرد: بارها به مسئولین شهرستانی و استانی برای تعریض این جاده حادثه خیز مراجعه کردیم اما پاسخ درستی دریافت نکردیم.
وی اظهار کرد: این جاده به شهرستان آمل و چمستان متصل میشود و تردد در این محدوده به ویژه تردد تریلیهای شرکت کاله آمل زیاد بوده و نیازمند تعریض و بهسازی است.
او با اشاره به اینکه مسئولین شهرستانی و استانی تاکنون اقدامی جهت پیشبرد این طرح انجام ندادند، گفت: امیدواریم صدای ما به گوش مسئولین کشوری به ویژه وزیر راه و شهرسازی برسد تا این مشکل حل شود.
انتهای پیام
نظرات