اهمیت ارسال به موقع معاملات فصلی
به گزارش ایسنا به نقل از محاسبان، ارسال معاملات فصلی در زمان مقرر یک راهکار اثربخش برای کاهش ریسکهای مالیاتی و پیشگیری از جرایم احتمالی است. مطابق با قوانین سازمان امور مالیاتی، مودیان باید حداکثر تا ۴۵ روز پس از پایان هر فصل، اطلاعات معاملات فصلی را در سامانه معاملات ثبت کنند. مهلت ارسال این گزارشات به شرح زیر است:
- فصل بهار: تا ۱۵ مرداد
- فصل تابستان: تا ۱۵ آبان
- فصل پاییز: تا ۱۵ بهمن
- فصل زمستان: تا ۱۵ اردیبهشت سال بعد
عدم رعایت زمانبندی فوق یا ارائه کردن اطلاعات ناقص، جریمهای برابر با یک درصد از مبلغ معاملات گزارش نشده را در پی دارد. ارائه اطلاعات نادرست و عدم درج شماره اقتصادی هم جرایم مختص به خود را دارند.
آموزش ارسال معاملات فصلی
ارسال معاملات فصلی به دو صورت آنلاین و آفلاین انجام میشود. برای ارسال آنلاین معاملات فصلی، در ابتدا باید در سامانه www.tax.gov.ir ثبتنام کنید و نام کاربری و رمز عبور دریافت کنید. سپس مراحل ارسال را به شکل زیر طی کنید:
ورود به سامانه با استفاده از نام کاربری و رمز عبور
ثبت اطلاعات مانند جزئیات معامله، شماره فاکتور، تاریخ، مبلغ و مشخصات طرفین
اطلاعات درج شده را بررسی و تأیید نهایی کنید. پس از دریافت کد پیگیری، امکان ویرایش وجود ندارد.
ارسال از طریق نرم افزار TTMS (آفلاین): در صورت عدم دسترسی به اینترنت، میتوانید اطلاعات را از طریق فایل اکسل یا TTMS آماده کنید و در سایت سازمان امور مالیاتی فایل خروجی را بارگذاری کنید.
اطلاعات مورد نیاز برای ارسال گزارش معاملات فصلی
برای ارسال گزارش معاملات فصلی به مدارک زیر نیاز دارید:
- اطلاعات مربوط به خریدها: شامل شماره صورتحساب، تاریخ، مبلغ، اطلاعات فروشنده (کد اقتصادی یا شناسه ملی)
- اطلاعات مربوط به فروشها: شامل اطلاعات خریدار (کد اقتصادی یا شناسه ملی)، مبلغ و مشخصات معامله
- اطلاعات پرداختهای مربوط به قراردادها و خدمات
- سایر اطلاعات حسب مورد
جرایم صورت معاملات فصلی
جرائم مربوط به صورت معاملات فصلی را میتوان به سه گروه کلی زیر تقسیم بندی نمود:
- جرائم عدم ارسال صورت معاملات و یا تاخیر در لیست گزارشات
- جرائم مربوط به عدم اجرای دستورالعملهای سازمان مالیاتی
- جرائم مربوط به ویرایش صورت معاملات فصلی
نکات مهم برای تهیه گزارش معاملات فصلی
تهیه گزارش معاملات فصلی نیازمند دقت و توجه بسیار است و توصیه میشود که نکات زیر را در آن رعایت کنید:
- برای دریافت کد اقتصادی اقدام کنید، زیرا معاملات بدون کد اقتصادی تأیید نمیشوند.
- تمام اطلاعات مانند کد ملی، شناسه ملی و مشخصات طرف معامله را به صورت دقیق ثبت کنید.
- برای ثبت و ارسال گزارشات از نرم افزارهای حسابداری استفاد کنید. زیرا ثبت و ارسال را سریعتر میکند.
- در صورتی که با معاملات پیچیده روبرو شدید، از مشاور مالیاتی راهنمایی دریافت کنید.
- معاملاتی که مبلغ خرید و فروش آنها، کمتر از ۵ درصد میزان حد نصاب باشد را میتوانید به صورت تجمیعی گزارش کنید.
- یک برنامهریزی برای جمعآوری و ثبت اطلاعات معاملات مشخص کنید که از تأخیر در ارسال آنها جلوگیری کنید.
- تمام اسناد و مدارک مرتبط با معاملات را بایگانی کنید که در صورت نیاز به بررسی، دسترسی به آنها آسان باشد.
- مطمئن شوید که تیم حسابداری شما با فرایند ارسال معاملات فصلی و قوانین آن آشنا هستند.
دورههای آموزشی توسط موسسات معتبر حسابداری مانند محاسبان، به مودیان و حسابداران کمک میکنند که با جزئیات قوانین، کار با سامانه مالیاتی و روشهای کاهش خطا آن آشنا شوند. این آموزشها برای کسبوکارهای کوچک و کسانی که منابع مالی محدودی دارند، کاربردی است.
انتهای رپرتاژ آگهی
نظرات