فریبا نجفی، در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اهمیت نقش رسانهها در پیشگیری از خودکشی، گفت: پژوهشها نشان میدهد نحوه بازنمایی خودکشی در رسانهها میتواند بر رفتار دیگران اثرگذار باشد و گاهی باعث افزایش موارد خودکشی شود.
وی افزود: سازمان جهانی بهداشت توصیه میکند رسانهها با همکاری و بهرهگیری از رویکردهای مبتنی بر شواهد علمی، در برنامههای پیشگیری از خودکشی نقشی فعال ایفا کنند.
نجفی تأکید کرد: روز جهانی پیشگیری از خودکشی فرصت مناسبی است تا رسانهها داستانهایی را منتشر کنند که بر پیشگیری و مقابله با افکار خودکشی تأکید دارند و افراد را تشویق میکنند برای مقابله با این بحران کمک بگیرند.
مدیر سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان تصریح کرد: این روایتها که تفاوت اساسی با گزارشهای معمول رسانهای درباره خودکشی دارند، نگرشی مثبت و امیدبخش دارند و میتوانند باعث رهایی افراد از غم از دست دادن عزیزان یا کمک به دیگران در معرض خطرشوند.
او تأکید کرد: افرادی که در رسانهها فعالیت میکنند میتوانند با اقدامات مسئولانه، زمینه گفتوگوی درست و حمایت از افراد در معرض خطر خودکشی را ایجاد کنند. ایجاد فضای گفتوگوی باز و تبادل حمایتهای متقابل میان افراد تحت تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم خودکشی، از اهمیت ویژهای برخورداراست.
وی افزود: رسانهها با تغییر روایت خودکشی و ارائه گزارشهایی که امید و بهبودی را برجسته میکنند، میتوانند در مواردی مثل کاهش برچسب و انگ اجتماعی، افزایش آگاهی و درک بهتر، تشویق به گفتوگوی باز، حمایت از جستجوی کمک و برجسته کردن داستانهای امید و بهبودی نقش موثری داشته باشند.
نجفی خاطرنشان کرد: رسانهها باید همگان را به اقدام و حمایت تشویق کنند و با پیروی از دستورالعملهای سازمان بهداشت جهانی در گزارشگری امن، اطلاعات معتبر و قابل اعتمادی را در اختیار مردم قرار دهند تا شناخت بهتر و درک دقیقتری از خودکشی و راههای پیشگیری فراهم شود.
وی همچنین تاکید کرد: داستانها و دیدگاههای افراد دارای تجربه خودکشی، میتواند نقش قابل توجهی در آموزش دیگران و تقویت حمایتهای اجتماعی ایفا کند و توصیه کرد این داستانها با رعایت اصول ایمنی و مسئولیتپذیری در رسانهها به اشتراک گذاشته شوند.
انتهای پیام
نظرات