هفته گذشته (دوشنبه ۱۷شهریور) بخشی از راستگرد خیابان هشتبهشت غربی در محدوده چهارراه فرشادی اصفهان، خیابان دچار فروریزش شد که منصور شیشهفروش، مدیرکل مدیریت بحران استان در همان ساعتهای اولیه در گفتوگو با رسانهها از وجود دستگاه حفاری تونل خط۲ مترو در ایستگاه چهارراه فلسطین و احتمال ارتباط آن با فروریزش اتفاق افتاده خبر داد.
اخیرا نیز در همان محدوده، حادثهای با عنوان نشت فوم به منزل مسکونی و یک مغازه گزارش شد. باتوجه به بروز دو حادثه در یک منطقه و در یک بازه زمانی کوتاه و بررسی موضوع بر آن شدیم با مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان و مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری اصفهان درباره علت دقیق این دو حادثه و ارتباط این حوادث با عبور دستگاه حفاری تونل مترو گفتوگو کنیم.
منصور شیشهفروش، مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان در این رابطه به ایسنا میگوید: اخیرا(دوشب پیش) گزارشی مبنی بر نشت مادهای به داخل منزل مسکونی دریافت شد و بلافاصله عوامل فنی به محل اعزام شدند.
وی میافزاید: پس از بررسی مشخص شد در همان محل یعنی خیابان فرشادی، دستگاه حفاری شرکت مترو در عمق ۲۲ متری زمین مشغول فعالیت بوده است و براساس اعلام تیم فنی، این ماده که نشت پیدا کرده، همان گل حفاری است که برای تحکیم دیوارهها استفاده میشود.
مدیرکل مدیریت بحران استان ادامه میدهد: این گل از منافذ زیرزمینی نفوذ کرده و وارد یک خانه مسکونی و یک واحد تجاری شده و سپس به سطح خیابان و معبر راه یافته است.
شیشهفروش خاطرنشان میکند: تیمهای فنی شهرداری، آتشنشانی، شرکت مترو و پیمانکار بلافاصله در محل حاضر شدند، ماده نشت کرده را جمعآوری کرده و ایمنسازی محیط انجام شد.
وی اضافه میکند: صبح روز گذشته نیز تیم فنی مجدداً محل را بررسی کرد و ستاد مدیریت بحران علت حادثه را همان نفوذ و نشت گل حفاری اعلام کرد.
مدیرکل مدیریت بحران استان تصریح میکند: برای پیشگیری از تکرار چنین حوادثی، مقرر شد شرکت مترو پیش از آغاز مجدد حفاری، پایش کامل محل را انجام داده و الزامات ایمنی را رعایت کند.
شیشهفروش اذعان میکند: این حادثه در حالی رخ داد که هفته گذشته نیز حادثه مشابهی در راستگرد خیابان هشتبهشت غربی گزارش شد. در آن حادثه نیز، عبور دستگاه حفار «تیبیام» موجب ریزش بخشی از خیابان شد و بررسیهای فنی، علت را عبور دستگاه حفار از همان محدوده اعلام کرد.
مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان میگوید: تا کنون حدود ۱۹/۸ کیلومتر از تونل مترو حفاری شده و عملیات همچنان ادامه دارد. ستاد مدیریت بحران هشدار داده است که قبل از هر گونه ادامه حفاری، تمامی الزامات ایمنی رعایت شود و شرکت مترو نسبت به برنامهریزی دقیق برای پیشگیری از حوادث مشابه اقدام کند، همچنین مقرر شده خسارات واردشده به شهروندان جبران شود.
شیشهفروش ادامه میدهد: تأکید تیمهای فنی بر این است که تمامی عوامل پیمانکار و مترو با همکاری شرکت آب و فاضلاب، منطقه را بهطور کامل پایش کنند تا چنین رخدادهایی تکرار نشود. به هر حال استفاده از گل حفاری در روند کار اجتنابناپذیر است، اما پیش از آغاز مجدد عملیات، باید تمامی تمهیدات ایمنی به کار گرفته شود تا احتمال بروز حادثه کاهش یابد.
گل حفاری هیچ خطری برای انسان و طبیعت ندارد
مهدی روحالامین، مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری اصفهان نیز در این رابطه به ایسنا میگوید: مسئلهای که پیش آمد، مربوط به خروج گل حفاری از چاههای جذبی موجود در منطقه بوده است. این اتفاق در یک منزل مسکونی در کوچه شهید شیخ حسینی و یک مغازه در نبش خیابان نشاط که هر دو دارای چاه جذبی بودند، رخ داده است.
وی میافزاید: گل حفاری مورد استفاده، سازگار با محیطزیست است و هیچ خطری برای انسان و طبیعت ندارد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری اصفهان ادامه میدهد: پیمانکار پیش از آغاز حفاری در هر منطقه، با مراجعه به منازل و مغازهها، در صورت وجود چاه جذبی آن را پر میکند تا چنین حوادثی رخ ندهد. با این حال، در برخی موارد ممکن است مالکان از وجود چاه قدیمی در ملک خود بیاطلاع باشند؛ همانگونه که صاحب مغازه یاد شده نیز از وجود یک چاه دو تا سه متری در زیر مغازه خود اطلاعی نداشت.
روحالامین خاطرنشان میکند: این اتفاق هیچ خطری برای مردم ندارد و تاکنون نیز در خط دو مترو، که حدود ۱۹ هزار و ۸۰۰ متر آن حفاری شده و نزدیک به ۲۰ کیلومتر پیشرفت داشته است، حادثه مشابهی گزارش نشده است. دو دستگاه حفاری تاکنون در مجموع تونلهایی به طول ۷/۵ کیلومتر در مسیر دارک به طوقچی و ۴۸۰۰ متر در مسیر دیگر حفر کردهاند.
وی اذعان میکند: با این حال، در پروژههای مشابه مترو در شهرهایی همچون تهران، تبریز و شیراز و خط یک مترو اصفهان نیز مواردی از «فرار فوم» در صورت وجود چاههای پرنشده گزارش شده است.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری اصفهان در خصوص دیگر حوادث اخیر نیز تصریح میکند: شب گذشته در خیابان باهنر، شکستگی لوله آب به دلیل فرونشست زمین رخ داد و دو شب گذشته نیز در خیابان طاهرزاده و لاله نیز چنین اتفاقاتی به دلیل مسائل مربوط به فاضلاب و نشست زمین گزارش شده بود.
روحالامین در رابطه با حادثه اتفاق افتاده در هفته گذشته مربوط به راستگرد خیابان هشتبهشت به نشاط گفت: در زمان آن حادثه، حفاری تونل با محلی که دچار فروریزش شده فاصله داشته و دستگاه حفار هنوز به آن نقطه نرسیده و دستگاه بعد از پر شدن گودال به آنجا رسیده و بعد از آن در حین عبور از این محل بحث نشت فوم از چاه جذبی اتفاق افتاده است. در رابطه با ارتباط عبور دستگاه حفار و فروریزش هفته گذشته باید بررسی انجام شود و بعد از آن نتیجه اعلام خواهد شد.
وی اضافه میکند: نتیجه خشکی طولانیمدت زایندهرود و کاهش سطح آبهای زیرزمینی و فرونشست، شرایطی ایجاد کرده که استاندار اصفهان نیز در سخنان اخیر خود از آن با تعبیر «آتشفشان در حال فوران» یاد کرده است و باید اثرات آن بررسی شود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری اصفهان در پاسخ به این سؤال که آیا حفاریها باعث تشدید فروریزش میشود یا نه؟ میگوید: تا زمانی که بررسی کارشناسی دقیق و کامل صورت نگیرد، نمیتوان نظر قطعی اعلام کرد.
روحالامین بیان میکند: شرکت آبوفاضلاب موظف است چاههای احتمالی موجود در مسیر حفاری را بررسی و کنترل کند، همچنین تیم پیمانکار، مشاور پروژه و مدیر طرح، بررسیهای لازم را انجام خواهند داد.
وی خاطرنشان میکند: فرونشست و فروریزش دو مقوله جدا از یکدیگر هستند که ممکن است با هم ارتباط پیدا کنند، اما تا زمانی که بررسی کارشناسی دقیق و کامل صورت نگیرد، نمیتوان نظر قطعی اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، وقوع دو حادثه در یک منطقه و همزمانی آن با عبور دستگاه حفاری موضوعی است که باید هر چه سریعتر بررسی دقیقتر شود. با توجه به وقوع حادثه مشابه در سال ۹۸ در شهر مشهد دور از انتظار نیست که اصفهانی که این روزها در جدال با فرونشست است نیز تحت تأثیر این موضوع قرار گیرد.
انتهای پیام
نظرات