• پنجشنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۵:۵۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1404062716480
  • خبرنگار : 51012

شهردار اصفهان:

بدون رویا، اصفهان زنده نخواهد ماند / سرمایه‌گذاران در بافت تاریخی ضرر نمی‌کنند

بدون رویا، اصفهان زنده نخواهد ماند / سرمایه‌گذاران در بافت تاریخی ضرر نمی‌کنند

ایسنا/اصفهان شهردار اصفهان با تأکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی اصفهان گفت: نجات اصفهان در مدیریت مقاصد سفر، احیای هویت تاریخی و جذب سرمایه‌گذاران جسور است.

علی قاسم‌زاده، عصر امروز پنجشنبه ۲۷ شهریور در دومین روز از نخستین رویداد ایزینکس که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی و وجود اراده جمعی در مسیر سرمایه‌گذاری اظهار کرد: نخستین و ابتدایی‌ترین پیش‌نیاز موفقیت در این حوزه، فرهنگ‌سازی برای سرمایه‌گذاری و اراده جمعی است؛ اراده‌ای که در شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان به‌طور جدی وجود دارد.

وی افزود: از حیث قوانین محلی، هر زمان لایحه‌ای برای تسهیل سرمایه‌گذاری به شورا ارائه کرده‌ایم، با استقبال و تصویب همراه بوده است، اما در سطح ملی و در قوانین بالادستی، گاه شرایط دشوار می‌شود. قوانینی که دستگاه‌های نظارتی به اقتضای وظایف ذاتی خود بر آن‌ها تکیه می‌کنند، بعضاً به‌گونه‌ای سختگیرانه اعمال می‌شود که جسارت را از کارگزار و سرمایه‌گذار سلب می‌کند. امیدوارم در سطح کلان، دولت و مجلس با نگاهی متفاوت، این قوانین مزاحم را رفع کنند.

نخستین دغدغه من صیانت از هویت تاریخی اصفهان است

شهردار اصفهان بیان کرد: در شهرداری از حیث اراده جمعی مشکلی نداریم و سال‌هاست سازوکار اجرایی جذب سرمایه‌گذار در اداره مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها وجود دارد. امید دارم بتوانیم از این ظرفیت به نفع شهر بهره ببریم.

قاسم‌زاده سه دغدغه اصلی خود را «اصفهان دیروز»، «نگهداشت شهر» و «اصفهان فردا» برشمرد و گفت: نخستین دغدغه من صیانت از هویت تاریخی اصفهان است. ما ۱۹۰۰ هکتار بافت تاریخی داریم و اگر معتقدیم که گردشگری بزرگ‌ترین صنعت و اقتصاد اصفهان خواهد بود، یکی از زیرساخت‌های اصلی این امر، احیای همین بافت تاریخی است. در سراسر جهان، از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری می‌شود، اما در اصفهان بسیاری از این گنجینه‌ها به مخروبه‌ها و فضاهای بی‌دفاع شهری بدل شده‌اند. پشت مسجد جامع، مسجد شیخ لطف‌الله و مسجد امام نمونه‌هایی از این وضعیت هستند. تجارب جهانی، ملی و حتی نمونه‌های موفق داخلی چون احیای جلفا، گواه آن است که می‌توان بافت تاریخی را به حیات اجتماعی و اقتصادی بازگرداند، بنابراین معتقدم سرمایه‌گذاری در این حوزه نه‌تنها ضرر ندارد، بلکه با توجیه اقتصادی همراه خواهد بود.

وی دومین دغدغه خود را «نگهداشت شهر» و مسائل زیست‌محیطی دانست و اظهار کرد: باید واقع‌نگر باشیم و مشکلات را نه بزرگ‌نمایی کنیم و نه کوچک‌نمایی. اگر معضلی چون فرونشست زمین در اصفهان وجود دارد، باید در محیط‌های کارشناسی به رفع آن بپردازیم، نه اینکه از آن بحرانی ملی ساخته و به سوژه‌ای برای رسانه‌های بین‌المللی تبدیل کنیم. کدام کلان‌شهر در دنیا پس از مدرنیته با چنین مشکلات زیست‌محیطی مواجه نشده است؟ دلیل شکل‌گیری جنبش‌های سبز و حضور طرفداران محیط زیست همین بود. مهم این است که مشکلات را عاقلانه، منطقی و جسورانه حل کنیم. نباید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که سرمایه‌گذاران حتی شهرهای پیرامون را بر اصفهان ترجیح دهند. مشکل آب، فرونشست یا هوا قابل حل است و باید با همیاری و تجربه‌های جهانی به آن بپردازیم. 

شهردار اصفهان در ادامه به سومین دغدغه خود، «اصفهان فردا»، اشاره کرد و گفت: شهری بدون رویا، شهری زنده نخواهد ماند. امروز در یکی از پیچ‌های تاریخی قرار داریم و طرح جامع شهری در حال تدوین است؛ طرحی که می‌تواند فردای اصفهان را رقم بزند و بسیاری از مشکلات امروز را حل کند. در جلسه‌های متعدد با رئیس شورای شهر، بر مدیریت مقاصد سفر به‌عنوان یکی از راهکارهای اساسی نجات اصفهان تأکید کرده‌ایم. به‌جای گسترش زیرگذر و روگذر، باید خدمات را از مرکز به پیرامون شهر منتقل کنیم.

قاسم‌زاده افزود: محور اصفهان تا بهارستان یکی از نمونه‌هاست؛ محوری که پیرامون آن به‌صورت خودرو در حال شکل‌گیری است و ورودی شهر را در معرض آسیب قرار داده است. پیشنهاد آن بود که همانند تجربه‌های بین‌المللی، این محور در عمق ۵۰۰ متری بلوک‌بندی شود و خدمات شهری در آن مستقر گردد؛ بلوک درمان، بلوک پوشاک و دیگر بلوک‌ها تا مردم به‌جای مرکز شهر، به آنجا مراجعه کنند. با وجود خط مترو، پارک‌ها و معابر کافی، بخش قابل توجهی از چهار میلیون سفر روزانه به مرکز شهر به سمت پیرامون هدایت خواهد شد و بافت تاریخی و زیستی شهر نفس تازه خواهد کشید.

وی یادآور شد: پیشنهاد دوم نیز مشابه همین طرح، اما در محور فرودگاه ارائه شد. نخستین تصویری که مسافران از اصفهان می‌بینند، آشفتگی و بی‌نظمی است. چرا این محور به کریدور خدماتی بدل نشود؟ چنین طرح‌هایی می‌تواند توسعه‌ای عدالت‌محور و هویت‌مدار ایجاد کند.

شهردار اصفهان در پایان گفت: اگر محور بهارستان تاکنون عملیاتی شده بود، سرمایه‌گذاران بسیاری با انگیزه و توجیه اقتصادی کافی به میدان می‌آمدند و بخشی از مشکلات شهر، از جمله هوای آلوده، خودبه‌خود حل می‌شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha