نخستین رویداد ملی سرمایهگذاری برای تولید بازیهای رایانهای حوزه مقاومت، صبح امروز جمعه ۲۸ شهریور و همزمان با برگزاری رویداد ملی «ایران جان، اصفهان ایران» در محل اتاق بازرگانی اصفهان و با حضور جمعی از مسئولان و فعالان حوزه بازیهای رایانهای برگزار شد.
با بازیهای دیجیتال و فناوری، روایت فردای ایران را میسازیم
مهدی جمالینژاد، استاندار اصفهان در این آیین با تأکید بر اهمیت نقش این بخشها در آینده کشور اظهار کرد: خوشحالم امروز در جمع کسانی حضور دارم که قرار است آینده فناوری، فرهنگ و حتی اقتصاد ایران را رقم بزنند. شاید تصور شود ما تنها بازی میکنیم و این فعالیتها جنبه سرگرمی دارد، اما واقعیت این است که ما روایت فردای ایران را رقم میزنیم.
وی افزود: استان اصفهان اولویتهای خود را در قالب سه بهعلاوه یک تعریف کرده است؛ گردشگری، هوش مصنوعی و انرژیهای نو و یک اولویت بسیار مهم دیگر که باید توجه ویژهای به آن داشته باشیم، خانوادهمحوری است، موضوعی که حل بسیاری از دغدغههای کشور همچون جوانی جمعیت و آسیبهای اجتماعی را در خود دارد.
استاندار اصفهان با اشاره به ضرورت فناوریهای نوین بیان کرد: جایگاه علم و فناوری برای توسعه استان، امری حیاتی است. در شرایطی که جنگ اقتصادی و امنیت ملی مطرح است، همواره گفتهایم که علم سلطان است و اگر علم نباشد، یقیناً در این نبرد بازنده خواهیم بود. نبرد آینده، نبرد دادههاست و هر داده، داستانی انسانی را روایت میکند.
جمالینژاد ادامه داد: دانش یک نیروی بیپایان است و نوآوری و فناوری حل مسئله، نه انتخاب، که ضرورت است. در اصفهان، محور توسعه ما باید شهرهایی نالجیک و هوشمند باشند. فناوری نه تنها ابزاری برای حل مسائل است، بلکه در حوزه فرهنگ، سیاست و مسئولیت نیز اثرگذار است. قدرت فناوری ما در ساخت پهپادهای نوین کشاورزی و نظامی ثابت شده و میتواند برگ برنده دیپلماسی کشور باشد.
وی با بیان پیوند فناوری با هنر گفت: یکی از ریشههای هنر در یونان باستان تخنه یا تکنیک بود و امروز فناوران ما هنرمندان عصر تکنولوژی هستند. اصفهان که همواره هنر سرمه چشم جهان بوده است، باید فناورانش نیز بهترینها باشند. فناوری، نه نفی گذشته، بلکه احیای شکوه تمدنی ایران است؛ درخت فناوری، ریشه در خاک فرهنگ دارد و موفقیت شهرهای هوشمند زمانی محقق میشود که کودکان در مدارس حکمت و اخلاق بیاموزند.
استاندار اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود به فلسفه فناوری اشاره کرد و افزود: فلسفه فناوری، جنگ با مشکلات و نظام مسائل است، نه جنگ با یکدیگر. علم و فناوری مرز و حریم نمیشناسند و گذر از محدودیتهای جغرافیایی و طبیعی هستند. جوان ایرانی با فناوری میتواند مسیر زندگی بهتر برای بشریت باز کند و این ابزار، وقتی با اخلاق و مسئولیت انسانی همراه باشد، میتواند جهان را به سوی نور هدایت کند.
جمالینژاد درباره اهمیت بازیهای رایانهای و تولید محتوای دیجیتال بیان کرد: این بازیها میتوانند بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار گردش مالی ایجاد کنند و فرصتهای شغلی گستردهای فراهم آورند. ایران نیز میتواند در این حوزه موفقیتهای بزرگی رقم بزند. از طرفی، مقاومت و فداکاری، از درسهای بزرگ تاریخ معاصر ماست؛ آرشها و رستمهای معاصر، شهید همتها، شهید خرازیها و جهانپهلوان حججیها، نمونههایی از فداکاری و وطندوستیاند که باید روایت شوند.
استاندار اصفهان گفت: مسیر حمایت از تیمهای بازیساز و تولید محتواهای دیجیتال هموار است و امیدواریم با خلاقیت و ایدههای نو، روایتهای فاخر فرهنگی و قهرمانان معاصر کشور را به جهان معرفی کنیم. خوشحالم که میزبان رویداد ملی سرمایهگذاری برای تولید محتوای دیجیتال و بازیهای رایانهای در اصفهان هستیم و این حمایتها ادامه خواهد داشت.
از سفارش سنتی تا تجارت بازیهای مقاومت / ۳۰ طرح برتر در راه سرمایهگذاری و عرضه به بازیکنان
محمد حاجیمیرزایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز اظهار کرد: ابتدا تصور نمیکردیم که این تعداد از دستگاههای مختلف کشور حاضر شوند و از شیوه سنتی سفارش محصول فاصله بگیرند و به این نگاه برسند که سرمایهگذاری در تولید بازیها و محصولات، یک تجارت واقعی است، چراکه اگر جنبه کسبوکاری آن رعایت نشود، موفقیتی حاصل نخواهد شد و در نهایت این محصولات در سبد مصرف بازیکنان قرار نمیگیرند.
وی افزود: یکی دیگر از نکات خوشایند برای ما این بود که خودم برآورد این حجم از مشارکت را نداشتم؛ دبیرخانه این رویداد ۸۷ طرح از ۱۵ استان کشور دریافت کرد و طبیعتاً امکان حضور همه در این جمع نبود، اما ۳۰ طرح برتر برای ارائه در این رویداد انتخاب شدند. این حجم مشارکت نشان میدهد جامعه بازیسازی ما در زمینه تولید بازیهای حوزه مقاومت، احساس مسئولیت بالایی دارد و ایدهها از زوایای مختلف و با رویکردهای متنوعی ارائه شدند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای بیان کرد: امیدواریم حاصل این رویداد یکروزه، به جمعبندی مطلوب منجر شود و حداقل ۱۰ بازی در مرحله اول به سرانجام برسند و سرمایهگذاری بر روی آنها انجام شود. بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز با فراهم کردن بستر حمایتی «همگرا» امکان سرمایهگذاری و مشاهده شاخصهای مختلف تولید، انتشار و بهروزرسانی بازیها را برای سرمایهگذاران، بازیسازان و اصحاب رسانه فراهم کرده است. این شفافیت، امکان رصد دقیق فرایند سرمایهگذاری، محصول نهایی، میزان کاربران و درآمدهای حاصل را در اختیار فعالان حوزه قرار میدهد.
حاجیمیرزایی در پایان گفت: اطمینان داریم با این شفافیت و مشارکت گسترده، میتوانیم سال آینده رویدادی بزرگتر و موفقتر از این تجربه داشته باشیم.
توسعه کشور تعطیلیبردار نیست / اصفهان پیشتاز اقتصاد بازیهای رایانهای ایران شد
امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در این رویداد اظهار کرد: امروز را به خوبی یاد میکنیم چراکه نشان دادیم برای توسعه کشور تعطیلی نداریم و سر از پا نمیشناسیم.
وی افزود: در جریان جنگ ۱۲ روزه، ضمن اینکه دشمن به اهداف خود نرسید، ما موفقیت بینظیری داشتیم آن هم اشتیاق ایرانیان سراسر دنیا برای دفاع از کشور بود که این نشاندهنده سرمایه اجتماعی عظیم ماست.
مجید کرباسچی، نائب رئیس دوم کمیسیون بازرگانی، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به مأموریت اقتصادی اتاق بازرگانی اظهار کرد: موضوع اقتصاد بازیسازی در ایران و جهان و نقش اتاق بازرگانی در همراهی با سازمانهایی همچون بنیاد ملی بازیهای رایانهای و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهمیت ویژهای دارد. ما در اصفهان با شرایط خاصی در حوزه تغییر اقلیم مواجه هستیم که به تبع آن، تغییراتی در ساختار اقتصادی و رفتار مصرفکنندگان رخ داده است، بهویژه با حضور پررنگ نسل زد، باید به این تحولات توجه ویژهای داشته باشیم.
وی افزود: بازیهای رایانهای تنها مختص کودکان نیستند، آمارها نشان میدهد که ۳۴ میلیون نفر در کشور بازی میکنند و میانگین سنی بازدیدکنندگان به حدود ۲۹ سال رسیده است که نمایانگر نفوذ اجتماعی و حرفهای این صنعت است.
نائب رئیس دوم کمیسیون بازرگانی اتاق اصفهان با اشاره به محورهای توسعه اقتصادی استان اصفهان بیان کرد: استاندار در بدو ورود به این سکان سه محور کلیدی توسعه اقتصادی اصفهان را معرفی کردند که یکی از آنها توسعه هوش مصنوعی است. صنعت بازیسازی، با توجه به ظرفیتهای اقتصادی و بهرهگیری از هوش مصنوعی میتواند نقش مهمی در جایگزینی برخی صنایع در معرض خطر ایفا کند. هوش مصنوعی رکن اساسی بازیسازی است و نفوذ فرهنگی مورد انتظار از این صنعت را تسهیل میکند.
کرباسچی افزود: بازیسازی میتواند در دیگر محورهای توسعه اقتصادی اصفهان نیز مؤثر باشد، از جمله گردشگری، انرژی، سلامت و آب. بهویژه در حوزه گردشگری و توریسم سلامت، با بهرهگیری از لوکیشنها و بازیها میتوان آموزش و فرهنگسازی را بهطور مؤثرتری انجام داد.
وی با اشاره به آمار جهانی گفت: حجم بازار جهانی بازیسازی در ۲۰۲۳ بالغ بر ۱۰۸۳/۹ میلیارد دلار بود و پیشبینیها برای ۲۰۲۴ رقم ۱۸۷ میلیارد دلار را نشان میدهد. دوران کرونا نیز افزایش نفوذ بازیهای دیجیتال را در جهان بهویژه در ایالات متحده و چین نشان داد.
نائب رئیس دوم کمیسیون بازرگانی، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان ادامه داد: در اروپا، ترکیه و امارات نیز بازار بازیسازی در حال رشد است. این صنعت شامل بخشهای متنوعی از جمله انتشار بازی، کنسولها و بازیهای موبایل است که هر کدام اقتصاد جداگانهای دارند.
کرباسچی با تأکید بر ظرفیتهای استان اصفهان برای توسعه این صنعت، اظهار کرد: در اصفهان، با فراهمسازی زیرساختهای فناوری اطلاعات و ایجاد مراکز داده، زمینه برای تمرکز حوزه بازیسازی فراهم شده است. این امر، همراه با ایجاد شتابدهندهها، منطقه ویژه بازیسازی و هنرستانهای تخصصی، میتواند سرعت توسعه این صنعت را در استان افزایش دهد.
انتهای پیام
نظرات