به گزارش ایسنا، سعید شجاعی در اختتامیه نهمین جشنواره ملی نوآوری برتر ایرانی، با تاکید بر اینکه خروجی نوآوریها باید در بخش صنعت و معدن کشور ملموس باشد، اظهار کرد: آنچه در این جشنواره ارائه شد، عملاً در جهت افزایش ارزش افزوده صنعت اثرگذار بوده و از این بابت قدردان تلاشهای نوآوران هستیم.
معاون برنامهریزی و توسعه محیط کسبوکار وزارت صمت، ضمن اشاره به اقدامات کلیدی وزارت صمت جهت حمایت از نوآوریها، چهار محور را تشریح کرد.
افزایش ساخت داخل در اقلام راهبردی
شجاعی با یادآوری بند ۳ ماده ۹۹ قانون برنامه هفتم توسعه، اظهار کرد: وزارت صمت موظف است سالانه ۱۰ درصد ساخت داخل را در اقلام راهبردی افزایش دهد. برای این منظور علاوه بر تأمین مالی، موضوعاتی نظیر تعرفهها، حمایتهای آزمایشگاهی و موانع همیشگی نوآوران داخلی نیز دیده شده است. همچنین شناسایی ۵۵ قلم راهبردی، از فعالان این حوزه میخواهیم اقلام دیگری را نیز معرفی کنند تا از ظرفیتهای قانونی و تعرفهای برای توسعه ساخت داخل بهرهمند شوند.
توسعه پروژههای هوش مصنوعی
معاون برنامهریزی وزارت صمت یکی دیگر از اولویتها را بهرهگیری از فناوریهای نوین دانست و گفت: با همکاری معاونت علمی ریاستجمهوری فراخوانی برای حمایت از پروژههای حوزه هوش مصنوعی و کلانداده منتشر شده است. همچنان پذیرای طرحهای نوآورانه در این حوزه هستیم.
ایجاد انجمنهای تخصصی
این معاون وزیر صمت اعلام کرد: انجمن تحول دیجیتال و هوش مصنوعی در بخش صنعت و معدن تأسیس شده و بهعنوان بازوی مشورتی در سیاستگذاریها عمل خواهد کرد. همچنین در آینده نزدیک سند تحول دیجیتال صنعت و معدن رونمایی میشود. همچنین در حال تاسیس انجمن پیشگامان تحقیق و توسعه صنعت و معدن هستیم تا شرکتهای دارای رتبههای برتر تحقیق و توسعه بتوانند تحولی در این حوزه ایجاد کنند.
تمرکز بر رفع ناترازی انرژی
شجاعی مهمترین چالش پیشروی صنعت و معدن را ناترازی انرژی دانسته و هشدار داد: سال گذشته بیش از ۳۰۳ همت عدمالنفع در بخش صنعت به دلیل ناترازی انرژی داشتیم که حدود ۱۷۵ همت آن مربوط به برق بود. امسال نیز تنها در شش ماهه نخست حدود ۲۰۰ همت عدمالنفع از محل ناترازی برق برآورد شده است. این موضوع ضربه سنگینی به صنعت کشور وارد کرده و نیازمند راهکارهای نوآورانه برای مدیریت و رفع این معضل هستیم.
معاون برنامهریزی و توسعه محیط کسبوکار وزارت صمت در پایان از نوآوران و فعالان صنعتی خواست پیشنهادها، طرحها و راهکارهای عملیاتی خود را در این چهار محور ارائه دهند تا مسیر اصلاح و تحول در صنعت و معدن کشور تسریع شود.
درخشش ایدههای ناب در صنعت کشور
هادی اسدی - رئیس کمیته اجرایی این جشنواره - ضمن اشاره به اینکه موفقیت جشنواره مرهون اندیشههای ناب و ارزیابی مستمر نوآوریها بوده است، اظهار کرد: این جشنواره در کنار تداوم بیش از یک دهه خود، توانسته فرصت خدمترسانی به شرکتهای بزرگ کشور را فراهم کند و نوآوری ایرانی را به نمایش بگذارد.
وی با بیان اینکه مدل جشنواره برخلاف بسیاری از رویدادها دارای فراخوان عمومی نیست، افزود: همکاران ما در دبیرخانه دائمی در طول سال بهطور فعال در جستجوی نوآوریهای ایرانی هستند و از طریق پایش اخبار شرکتها، نمایشگاههای تخصصی و بولتنهای صنعتی، نوآوریها شناسایی و وارد بانک نوآوری دبیرخانه میشوند.
اسدی ضمن تاکید بر اینکه در فرآیند ارزیابی، چهار شاخص اصلی برای اطلاق عنوان نوآوری در نظر گرفته میشود و محصول یا خدمت باید برای اولین بار در ایران ارائه شده باشد، توضیح داد: پس از شناسایی نوآوریها، نامهای به مدیرعامل شرکت ارسال میشود و فرم خوداظهاری تکمیل میشود که این خود فرصتی برای سازمانهاست تا میزان بلوغ فرآیندهای توسعه محصول جدید خود را ارزیابی کنند.
اسدی ضمن اشاره به آمار امسال گفت: از حدود ۲۵۰ فرم دریافتشده، امروز میزبان ۴۱ محصول از ۳۷ شرکت هستیم که نشاندهنده درخشیدن ایدههای ناب ایرانی در صنعت کشور است. نگاه جشنواره صرفاً ارزیابی محصول نیست، بلکه هدف، شکلدادن پازل اقتصاد آینده ایران و تحلیل وضعیت نوآوری در شرکتهای بزرگ است.
رئیس کمیته اجرایی جشنواره، با بیان اینکه همکاری با مرکز سیاست علمی کشور و دانشگاهها در ۹ سال گذشته به شکلگیری دانش ارزشمند در زمینه نوآوری کمک کرده است، اظهار کرد: ما مدل بومی ایرانی توسعه محصول را ایجاد کردهایم که مبتنی بر مدلهای بینالمللی مانند Stage-Gate است، اما با رویکردی ویژه برای شرکتهای ایرانی و فرآیندهای داخلی آنها سازگار شده است.
به گفته اسدی، شرکتهای ایرانی در سالهای اخیر بیش از پیش به حل مسائل سازمانی و اجتماعی بهعنوان بستههای مسئلهمحور پرداختهاند و این جشنواره فرصتی برای نمایش این توانمندیها فراهم کرده است.
انتهای پیام
نظرات