• دوشنبه / ۳۱ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1404063118838
  • خبرنگار : 50989

رئیس اداره سلامت و پایگاه تندرستی آموزش و پرورش استان خبر داد

بهسازی بیش از ۶۶ درصد بوفه‌های مدارس قم

بهسازی بیش از ۶۶ درصد بوفه‌های مدارس قم

ایسنا/قم رئیس اداره سلامت و پایگاه تندرستی آموزش و پرورش استان قم از بهسازی بیش از دو سوم بوفه‌های مدارس استان خبر داد و گفت: نظارت چندلایه و آموزش مستمر، کلید ارتقای کیفی تغذیه دانش‌آموزان است.

فرزانه باقری در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: با توجه به اینکه کارکرد اصلی پایگاه‌های تغذیه سالم در مدارس، کمک به بهبود تغذیه دانش‌آموزان است، طبیعتاً مهم‌ترین چالش، شناسایی عواملی است که مانع از اجرای این مأموریت مهم می‌شود؛ لازم به یادآوری است که دو رکن اساسی این پایگاه‌ها، بهداشت محیط و تغذیه سالم است.  

وی ادامه داد: بسیاری از مدارس موجود در سطح استان، پیش از ابلاغ دستورالعمل فعلی ساخته شده‌اند و در طراحی آن‌ها اصول مکان‌یابی و ایجاد فضای مناسب برای عرضه مواد غذایی در نظر گرفته نشده است که این مسئله به‌عنوان یک چالش اساسی پیش روی ما قرار دارد.

باقری اعلام کرد: در اداره سلامت، برای فائق آمدن بر این مشکل، درصدد برآمدیم تا مکان‌هایی را در مدارس شناسایی و آن‌ها را به‌سوی بهسازی سوق دهیم تا امکان اجرای دستورالعمل‌ها به‌ویژه در حوزه بهداشت محیط فراهم شود، یکی از راهکارهای کلیدی، ترغیب مدیران مدارس از طریق اعطای مجوزهای عرضه مواد غذایی و در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای آنان بود تا نسبت به بهسازی فضاهای توزیع اقدام کنند.

وی افزود: در دستورالعمل پایگاه تغذیه سالم، انواع پایگاه‌های نوع یک و دو و ویژگی‌ها و مجوزهای هرکدام تعریف شده است و مدیران می‌توانند با توجه به درخواست دانش‌آموزان و اولیاء، نسبت به ایجاد و تجهیز این پایگاه‌ها اقدام کنند؛ در مدارس کم‌برخوردار و حاشیه‌ای نیز تا حد امکان تلاش شده تا با تأمین اعتبار لازم، زمینه بهسازی پایگاه‌های تغذیه فراهم شود.  

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش قم با بیان اینکه با تلاش‌های انجام‌ شده، هم‌اکنون در بیش از دو سوم مدارس استان، فضاهای بهسازی‌ شده‌ای برای پایگاه تغذیه سالم ایجاد شده است، گفت: از دیگر چالش‌های پیش رو، به‌روز نبودن لیست مواد غذایی مجاز و غیرمجاز در دستورالعمل موجود است، با توجه به تغییر ذائقه دانش‌آموزان و تأثیرپذیری از فرهنگ تغذیه‌ای خانواده و جامعه، لازم است این لیست به‌طور مستمر مورد بازنگری قرار گیرد.  

وی ادامه داد: به همین منظور، با همکاری گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی، هرسال این لیست را با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و فرهنگی جامعه به‌روز می‌کنیم تا با کمترین آسیب تغذیه‌ای، بهترین بهره‌وری برای دانش‌آموزان در گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال حاصل شود.

باقری تصریح کرد: در حوزه آموزش و مشارکت دانش‌آموزان، با بهره‌گیری از نزدیک به ۲۰۰ نیروی متخصص مراقب سلامت در مدارس به‌ویژه در مقطع ابتدایی، آموزش‌های تخصصی تغذیه به دانش‌آموزان، خانواده‌ها و همکاران ارائه می‌شود تا تغییر فرهنگ تغذیه‌ای به‌صورت پایدار محقق شود، برگزاری جشنواره‌های غذا در مدارس، یکی از برنامه‌های خلاقانه و آگاهی‌بخش است که طی آن دانش‌آموزان با غذاهای سنتی و سالم اقوام مختلف آشنا می‌شوند و اهمیت تغذیه سالم را از نزدیک درک می‌کنند.  

وی افزود: همچنین، اعطای کارت‌های تشویقی به دانش‌آموزانی که مواد غذایی مناسب به مدرسه می‌آورند یا از بوفه خرید بهینه‌ای انجام می‌دهند، از دیگر اقدامات انگیزه‌بخش است؛ برای والدین و مسئولان پایگاه‌های تغذیه نیز کارگاه‌های آموزشی متعددی توسط مراقبین سلامت و با همکاری مراکز بهداشت برگزار می‌شود، همچنین، با دعوت از متخصصین تغذیه، فصل های آموزشی برای اولیاء و کارکنان مدارس ترتیب داده می‌شود.

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش قم با بیان اینکه در زمینه نظارت، از یک سیستم چندمرحله‌ای استفاده می‌شود، گفت: در آغاز سال تحصیلی، مدیران مدارس از طریق سامانه‌ای طراحی‌شده، خودارزیابی از بوفه مدرسه انجام می‌دهند. سپس ارزیابان تخصصی برای بررسی شرایط بهداشت محیط و تغذیه به مدارس اعزام شده و در صورت نیاز، تذکرات لازم ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین، امکان گزارش‌دهی مردمی از طریق تماس تلفنی به‌صورت محرمانه فراهم است تا هرگونه تخلف به سرعت پیگیری شود، خوشبختانه در بیشتر موارد، تذکرات شفاهی منجر به رفع نواقص می‌شود و به ندرت به اخطارهای کتبی یا اقدامات تنبیهی می‌رسد.

باقری بیان کرد: در راستای ارتقای کیفی تغذیه در مدارس، تغییرات مثبتی در دستورالعمل پایگاه تغذیه سالم در حال انجام است که به زودی به استان‌ها ابلاغ خواهد شد؛ همچنین، برنامه‌ریزی شده تا با درگیری بیشتر انجمن اولیاء و مربیان، کمیته‌ای برای بهبود تغذیه در هر مدرسه تشکیل شود. این رویکرد باعث می‌شود والدین که دغدغه اصلی سلامتی فرزندانشان را دارند، مستقیما در مدیریت پایگاه تغذیه مشارکت کرده و عرضه مواد غذایی همسو با فرهنگ و اقتصاد خانواده‌ها انجام شود.

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش قم در پایان اضافه کرد: اگرچه ایده‌هایی مانند توسعه بوفه‌های دیجیتال و استفاده از کارت‌های هوشمند برای نظارت خانواده‌ها بر تغذیه‌ی دانش آموزان مطرح است، ولی در حال حاضر به دلیل نیاز به زیرساخت‌های اساسی، محقق شدن آن‌ها میسر نیست، بنابراین، مهم‌ترین راهکار، بهره‌گیری از حضور و دخالت اولیاء در مدیریت پایگاه‌های تغذیه سالم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha