به گزارش ایسنا، وزارت بازرگانی آمریکا در نامهای به ایگور نیکولاویچ چرگینتس، مدیر کل شرکت بلاویا، شرایط دسترسی مجدد به قطعات یدکی برای ناوگان ۱۶ هواپیمای این ایرلاین که ۹ فروند از آنها بوئینگ هستند را شرح داد. در این سند با اشاره به صادرات قطعات یدکی آمده است: «این مجوز، پرواز به کوبا، ایران، کره شمالی، روسیه، سوریه، منطقه کریمه یا مناطق موسوم به جمهوری خلق دونتسک یا جمهوری خلق لوهانسک اوکراین را مجاز نمیداند.»
با این حال، شرکت هواپیمایی بلاویا در ۱۵ سپتامبر، از تخفیف ۵۰ درصدی برای پروازها به سن پترزبورگ خبر داده بود.
تصمیم آمریکا همچنین باعث ایجاد اختلاف بالقوه با اتحادیه اروپا شده است. ماریا لوئیس آلبوکرک، کمیسر خدمات مالی اتحادیه اروپا، اخیرا یادآوری کرد که تحریمهای اتحادیه اروپا علیه بلاروس، اپراتورهای اتحادیه اروپا را از ارائه خدماتی مانند تعمیر و نگهداری و در دسترس قرار دادن هرگونه منابع اقتصادی دیگر برای افراد یا نهادهای تحت تحریم، از جمله بلاویا، منع میکند. آلبوکرک افزود: کشورهای اتحادیه اروپا مسئول اجرا و اعمال تحریمهای اتحادیه اروپا، از جمله انجام تحقیقات در مورد موارد احتمالی عدم رعایت، از جمله دور زدن تحریمها هستند.
اختلاف میان تحریمهای اروپا و آمریکا علیه بلاویا، این سوال را مطرح میکند که آیا کشورهای اتحادیه اروپا باید از عبور قطعات یدکی آمریکا از طریق خاک خود به مقصد بلاروس جلوگیری کنند یا خیر.
بر اساس گزارش پولیتیکو، در نهایت، این به تولیدکنندگان آمریکایی، از جمله بوئینگ، بستگی دارد که تصمیم بگیرند محصولات خود را به بلاویا بفروشند یا خیر. از هر دو شرکت بوئینگ و ایرباس پرسیده شد که آیا فروش قطعات به شرکت هواپیمایی بلاروس را از سر میگیرند یا خیر. ایرباس که دارای تاسیسات تولیدی در آمریکا است، در پاسخ گفت: این شرکت «متعهد به انجام تجارت خود به صورت اخلاقی و با رعایت کامل تمام قوانین و تحریمهای بینالمللی قابل اجرا است.» اما بوئینگ در این باره اظهارنظر نکرد.
انتهای پیام
نظرات