احمد توصیفیان سهشنبه یکم مهر در جلسه هماندیشی با کاریابیهای غیردولتی استان، با بیان اینکه در قانون کار جمهوری اسلامی ایران نیز بر لزوم ایجاد مؤسسات کاریابی اشاره شده و وزارت کار به استناد ماده ۱۱۹ قانون کار مکلف به ایجاد مراکز خدمات اشتغال باهدف ثبتنام از جویندگان کار، کسب فرصتهای شغلی و بهکارگماری آنان شده است، گفت: مؤسسات کاریابی بهعنوان یک مرکز غیردولتی، وظایف و مسئولیتهایی در نظر گرفته و شرح وظایف و اختیارات کاریابیها در ماده ۱۹ آییننامه اجرایی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابیهای غیردولتی بهصورت روشن و واضح ذکر شده است.
وی افزود: بر این اساس، شناخت بازار کار یکی از وظایف بسیار مهم و حائز اهمیت مؤسسات کاریابی تلقی میشود، این مراکز با تعامل و ارتباط برقرار کردن با کارفرمایان و صاحبان عرصه کسبوکار، موقعیتهای موردنظر برای کارجویان و جویندگان کار را موردتوجه قرار میدهند. ارائه مشاوره و راهنمایی کارفرمایان و کارجویان، از دیگر مسئولیتها و وظایف مراکز و مؤسسات کاریابی به شمار میآید.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان کارآفرینی را خلق ارزش دانست و گفت: کارآفرین باید با تشخیص فرصتها و تبدیل آنها به ایده و فکر کسبوکاری جدید را راهاندازی کند. همچنین هر کسبوکار منجر به ایجاد درآمدزایی برای یک گروه و یک تیم میشود که در آن افراد با تخصصهای مختلف در کنار هم مشغول به کار میشوند و هر فرد با مهارتهای خود بهگونهای به حرکت کسبوکار کمک میکند.
توصیفیان هدف از ایجاد کاریابیها را دسترسی بیشتر و بهتر کارجویان متخصص به کارفرمایان دانست و بیان کرد: در واقع تخصصی شدن مراکز مشاوره شغلی و کاریابی، افزایش اطلاعات شغلی، ارتباط مناسب با کارفرما و در عین حال کسب فرصتهای شغلی و سود بیشتر را به دنبال دارد و موجب میشود تا کارفرما نیز برای تأمین نیروی کار موردنیاز خود به دفاتر کاریابی مراجعه کند و تمایل بیشتری به جذب نیرو از طریق مؤسسات مشاوره شغلی و کاریابیها نشان بدهد.
او با بیان اینکه مهمترین رسالت مراکز کاریابی مشاوره و هدایت شغلی با استفاده از هماهنگی و تعامل با واحدهای اقتصادی است، تصریح کرد: مؤسسات مشاور شغلی و دفاتر کاریابی باید نیازهای بازار کار را به طور مستمر شناسایی و رصد کنند و از ظرفیتها و تواناییهای خود برای جذب و بهکارگیری نیروی موردنیاز بازار و واحدهای اقتصادی استان استفاده کنند.
انتهای پیام
نظرات