فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی عصر سهشنبه اول مهر در حاشیه این بازدید در گفتوگو با خبرنگاران، با بیان اینکه مسیری که از شهرستان جلفا شروع شده و از شهر سیهرود گذر میکند تا به تونل «ننم وای» برسد، تمام این مسیر تبدیل به کارگاه راهسازی شده است، گفت: کریدور ارس اهمیت بسیار زیادی دارد و این تونل سال ها منتظر اتمام کار است.
وی به موقعیت ژئوپولیتیکی ایران اشاره کرد و افزود: ایران با موقعیت جغرافیایی خود، میتواند کشورهای شرق را به غرب، شمال را به جنوب متصل کند و در این راستا کشور دوست و برادر آذربایجان از طریق ایران به صورت ریلی و جادهای از آسیای مرکزی به اروپا متصل میشود.
وی همچنین ارتباط دریای خلیجفارس به دریای سیاه را از جمله مهمترین موضوعات این محور عنوان کرد و ادامه داد: تا پایان سال شاهد تکمیل محور کلاله-آغبند خواهیم بود.
صادق، به مزیت های تکمیل محور کلاله-آغبند اشاره کرد و افزود: این محور موجب برقراری ترانزیت، ایجاد گمرک که رانندگان کامیون از آذربایجان وارد خاک ایران شوند و از اینجا به اروپا سفر داشته باشند، همچنین اتصال مسیر ریلی در دست بررسی است که حدود ۵۳ کیلومتر در داخل خاک ایران قرار گرفته است.
تصمیمگیران منطقه، کشورهای همسایه هستند
وی با بیان اینکه تصمیمگیران منطقه، کشورهای همسایه هستند، ادامه داد: برای ارتباط بیشتر دوکشور و سه کشور یا ارتباط اروپا و آسیا باید کشورهای آسیا همکاری و همافزایی داشته باشند.
وی تأمین اعتبار را مهمترین موضوع این پروژه دانست و افزود: با تأکید آقای پزشکیان ریاست محترم جمهوری، این اعتبارات با سرعت بیشتری تأمین خواهد شد و در کمترین مدت زمان تعریض جاده صورت خواهد گرفت.
بهرام سرمست استاندار آذربایجانشرقی نیز در این بازدید، به اجماع ملی برای اتمام پروژه کریدور ارس تاکید کرد و افزود: با توجه به اهمیت این پروژه و اجماع ملی صورتگرفته در راستای اتمام پروژه، ظرف دو الی چهار ماه گذشته اعضای شورای عالی امنیت ملی، کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و مقامات جمهوری آذربایجان از این پروژه بازدید کردهاند.
وی ادامه داد: با تأکیدات رئیس جمهوری شاهد بهرهبرداری از این پروژه در کمترین زمان خواهیم بود.
به گزارش ایسنا، پس از اتفاقات مربوط به قرباغ مابین دو کشور جمهوری آذربایجان وجمهوری ارمنستان و تغییرات خط مرزی میان دو کشور، جمهوری آذربایجان درخواست اتصال جاده از منطقه کلاله(أق بند) به جمهوری خودمختار نخجوان را از قلمرو جمهوری اسلامی ایران مطرح نموده و موضوع مورد موافقت جمهوری اسلامی قرار گرفت.
در این راستا پل مرزی کلاله - آقبند در مرز مشتری ایران و آذربایجان بر روی رودخانه ارس طراحی شده و در دست انجام میباشد، طول مسیر از پل کلاله (آق بند) تا جلفا در حدود ١٠٧ کیلومتر میباشد که به صورت راه اصلی عریض به (عرض ۱۳.۴ متر) در دست طراحی و اجرا میباشد.
یایانه مرزی کلاله به مساحت حدود هشت هکتار در محدوده بعد از پل مرزی جانمایی شده و عملیات خاکبرداری وتسطیح آن به أتمام رسیده است، با احداث بایانه مرزی، ترافیک ترانزیتی عبوری از روی پل به صورت ایزوله وارد بایانه خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات