غلامحسین مظفری پنجشنبه ۳ مهر ، در آیین بهرهبرداری از ۳۵ دستگاه اتوبوس جدید، با اشاره به فعالیت ۱۶۰۵ دستگاه اتوبوس و مینیبوس در ۱۶۹ خط شهری اظهار کرد:یکی از شاخصهای اصلی توسعهیافتگی در شهرها، زیرساخت حملونقل و توجه به محیط زیست است و این موضوعات به یکدیگر متصل بوده و در ارتباط با مباحث زیستمحیطی با جامعه تأثیر مستقیم دارند.
وی افزود: در حال حاضر تنها ۱۵ درصد سفرهای درونشهری توسط حملونقل عمومی انجام میشود که اگرچه عدد خوبی است اما با استانداردها فاصله دارد و باید ارتقا یابد. در حوزه مترو نیز تمام اراده دولت بر تسریع در اجرای پروژههای مرتبط است.
مظفری تاکید کرد: این شهر باید از نظر جمعیتی و حضور زائران، متفاوت و متمایز از سایر شهرها دیده شود و امیدواریم در کنار هم فضایی مطلوب و مناسب برای شهروندان و زائران فراهم کنیم.
وی با اشاره به اینکه برنامههایی نظیر سهشنبههای بدون خودرو باید تبلیغ و ترویج شود، افزود: بسیاری از اصناف میتوانند مسیرهایی را پیاده طی کنند. همچنین خطوط بسیار خوبی برای دوچرخهسواری در مشهد طراحی شده و زیرساخت مناسبی در این زمینه وجود دارد که باید مورد تبلیغ و ترویج قرار گیرد.
استاندار خراسان رضوی یادآور شد: دوچرخه یک امکان ورزشی سالم است که میتواند در کنار افزایش سهم حملونقل عمومی، فرهنگسازی در زمینه استفاده از دوچرخه و مسیرهای پیادهروی را گسترش دهد.
وی افزود: بخشی از زیرساختها و تأمین نیازها وظیفه دولت است اما یکی از امکانات مهمی که باید به آن توجه شود ورود بخش خصوصی به فرآیندها است، در این مسیر، تعریف پروژههای اقتصادی باید کاملاً مشخص باشد تا سرمایهگذار بتواند سود خود را نیز کسب کند.
حمل و نقل عمومی، ویترین خدمات شهرداری است
فرماندار مشهد نیز در این مراسم ، با اشاره به فعالیت ۱۶۰۵ دستگاه اتوبوس و مینیبوس در ۱۶۹ خط شهری اظهار کرد:حمل و نقل عمومی، ویترین خدمات شهرداری است، هرچه اتوبوسها جدیدتر باشند، تجلی به روز بودن شهرداری را تداعی میکنند. از مدیریت شهری و اعضای شورا بابت این موضوع تشکر میکنم، البته شهر مشهد هنوز هم به اتوبوس نیاز دارد.
سیدحسن حسینی افزود: بخشی از این اتوبوسها که وارد شهر میشود، به عنوان زکات برای روستاها هم استفاده کنید، اما به قیمت تمام شده به روستاها خدمات دهیم. در روستاها خانوادهها برای سرویس مدارس فرزندان خود مشکل دارند، بنابراین تسهیلاتی ایجاد شود تا روستاییان خاطرات خوشی از شهرداری مشهد داشته باشند.
ورود اتوبوسهای ۱۸ متری به ناوگان مشهد؛ گامی بزرگ در توسعه حملونقل عمومی
شهردار مشهد نیز در ادامه، با اشاره به فضای معنوی شهر در هفته دفاع مقدس و برگزاری کنگره بزرگداشت شهدا در مشهد اظهار کرد: این روزها شهر ما بوی ایثار و شهادت میدهد و امیدوارم مردم عزیز، بهویژه مشهدیها، در برنامهها و نمایشهای فاخر این ایام شرکت کنند. نمایش حماسی در مجموعه آیهها از جمله برنامههای شاخصی است که تماشای آن خالی از لطف نیست.
محمدرضا قلندرشریف افزود: بهترین تبلیغ برای مدیریت شهری ارائه خدمت مؤثر به مردم است، در این مسیر با تلاش جمعی در شهرداری، شورای شهر و همراهی دستگاههای مختلف استانی، پروژههای مهمی به ثمر نشسته است.
قلندرشریف خاطرنشان کرد: یکی از نمونههای همکاری ارزشمند، تصویب و تأیید سریع خرید اتوبوسهای جدید بود که با حمایت شورای شهر و کمیته تطبیق فرمانداری انجام شد و امروز ثمرات آن را در ارتقای ناوگان حملونقل عمومی میبینیم.
وی با بیان اینکه موضوعات محیطزیستی همواره برای ما در اولویت بوده، تاکید کرد: هر پروژهای علاوه بر حل مشکلات شهری و ارتقای زیرساختها، باید اثری مثبت در کاهش آلودگی و بهبود محیط زیست داشته باشد؛ بر همین اساس توسعه مترو، نوسازی تاکسیها و ورود اتوبوسهای جدید، نقش تعیینکنندهای در این مسیر دارند.
شهردار مشهد گفت: امروز مشهد تنها شهر کشور است که بهطور همزمان در سه خط مترو فعالیت دارد. خطی که از میدان شهدا تا حرم مطهر رضوی را پوشش میدهد، در ایام اخیر نقشی حیاتی در تردد زائران و مجاوران داشته است. اگر این پروژه در سالهای گذشته پیش نمیرفت، امکان جابجایی آسان مسافران وجود نداشت.
قلندرشریف تصریح کرد: در شرایط اقتصادی سخت، برخی تحقق این پروژهها را غیرممکن میدانستند، اما با روحیه ریسکپذیری مدیریت شهری و تصویب شورای شهر، توانستیم وارد عرصه اوراق مشارکت شویم.
وی گفت: نتیجه این ریسک، شکستن رکورد کشور در ۳ سال اخیر بود؛ بهطوریکه سال ۱۴۰۲ رقم ۳۹۰۰ میلیارد، سال ۱۴۰۳ حدود ۵۳۵۰ میلیارد و امسال در سال ۱۴۰۴، ۸ همت اوراق مشارکت منتشر شد؛ این رکورد حتی تهران را هم پشت سر گذاشته است.
شهردار مشهد توضیح داد: ۸ همت یعنی خدمت بیسابقه به مردم مشهد؛ خدمتی در حوزه مترو، اتوبوسرانی و خدمات شهری. امروز مشهد در حوزه خدمات شهری و هوشمندسازی فضای سبز رتبه اول کشور را دارد، در حوزه حملونقل مترویی رتبه دوم و در سرانه اتوبوسرانی نسبت به جمعیت، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: این اوراق بهصورت هدفمند صرف توسعه مترو، اتوبوسرانی و خدمات شهری میشود و به ما کمک میکند به اهداف تعیینشده در قانون حملونقل کشور برسیم؛ از جمله افزایش سهم مترو به ۴۰ درصد، کاهش سهم خودروهای شخصی از ۶۰ درصد به ۲۵ درصد و در نهایت بهبود چشمگیر کیفیت هوا و محیط زیست از ثمرات آن بوده است.
عقد قرارداد ۴۸۰ دستگاه اتوبوس جدید در دوره ششم مدیریت شهری
محسن شریعتی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد نیز در ادامه، با اشاره به فعالیت ۱۶۰۵ دستگاه اتوبوس و مینیبوس در ۱۶۹ خط شهری اظهار کرد: میانگین عمر ناوگان اتوبوسی مشهد حدود ۱۰.۹ سال است و در حال حاضر بیش از ۸۰۰ دستگاه بالای ۱۰ سال عمر دارند. این مسئله ضرورت نوسازی ناوگان را بیش از پیش نمایان میکند.
وی افزود: در دوره ششم مدیرت شهری تاکنون حدود ۳۳۰ دستگاه اتوبوس خریداری و به ناوگان اضافه شده است. علاوه بر این، بخش خصوصی نیز در کنار شهرداری برای تأمین و تقویت ناوگان همراهی کرده است.
شریعتی تصریح کرد: قرارداد خرید ۴۸۰ دستگاه اتوبوس جدید برای سال جاری نهایی شده و برنامهریزی شده که هر سال ۲۰۰ دستگاه برای جایگزینی اتوبوسهای فرسوده و ۲۰۰ دستگاه برای توسعه ناوگان وارد شهر شود؛ این روند از ابتدای سال آغاز شده و در ۶ ماهه دوم سال نیز ادامه خواهد داشت.
وی گفت: پس از ۳۰ سال، ۱۰ دستگاه اتوبوس دوکابین به ناوگان حملونقل بازگشتند؛ این اتوبوسها بهعنوان بخشی از ناوگان انبوهبر، در خطوط محوری BRT و مسیرهای کمربندی شهر به شهروندان خدماترسانی خواهند کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شهرداری مشهد در روز پنجشنبه ۳ مهر ، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: امیدواریم با ورود این اتوبوسها بخشی از کمبودها جبران شود و شاهد ارتقای کیفیت خدمات حملونقل عمومی برای شهروندان باشیم.
انتهای پیام
نظرات