چین با راهاندازی اپلیکیشن «دیپ سیک» (DeepSeek) رقیب «چت جی پی تی » (ChatGPT) در ژانویه ۲۰۲۵، سیلیکون ولی را متحیر کرد و اکنون به نظر میرسد مرحله بعدی این رقابت بین دو قدرت جهانی، بر بخش آموزش متمرکز شده است تا اطمینان حاصل شود، معلمان و دانشآموزان از سطح مناسبی از سواد هوش مصنوعی برای پشتیبانی از استراتژیهای مربوط به هوش مصنوعی برخوردار هستند.
چین اعلام کرده است که از اول سپتامبر ۲۰۲۵، از طریق ابتکار عمل دولتی، گذراندن حداقل هشت ساعت کلاس هوش مصنوعی در سال تحصیلی را برای کودکان در مدارس ابتدایی و متوسطه در پکن، پایتخت این کشور، اجباری میکند. پس از این اعلام، از آمریکا خواسته شد تا رویکرد خود را در آموزش هوش مصنوعی بهطور چشمگیری تقویت و گسترش دهد که در پاسخ به آن، آمریکا، آموزش سراسری هوش مصنوعی مدارس برای معلمان و دانشآموزان را اجباری کرده است.
با توجه به هدف بخش آموزش برای آمادهسازی نسل بعدی توسعهدهندگان، رهبران و تنظیمکنندگان هوش مصنوعی، واضح است که هر دو کشور اهمیت این زمان بحرانی را درک کردند تا اطمینان حاصل شود که دانشآموزان آموزش هوش مصنوعی مرتبط با سن خود دریافت میکنند و مدارس و معلمان از مهارتها و دانش لازم برای ارائه آن برخوردارند. در ادامه، نگاهی دقیقتر به نحوه رویکرد هر کشور به سواد هوش مصنوعی در آموزش شده است و همچنین اقدامات سایر کشورها در سطح جهان و آنچه مدارس باید در نظر بگیرند.
چین
چین برای تثبیت جایگاه خود بهعنوان رهبر توسعه هوش مصنوعی، از اول سپتامبر ۲۰۲۵ در پکن، گذراندن حداقل هشت ساعت کلاس درس هوش مصنوعی را برای کودکان در مدارس ابتدایی و متوسطه اجباری کرده است. هدف، پرورش نسلی با گرایش فنی برای آینده است که از چین در تبدیل شدن به ابرقدرت هوش مصنوعی در سطح جهانی حمایت کند. این راهنما بر لزوم توسعه و تسهیل اشتراکگذاری منابع باکیفیت هوش مصنوعی و اهمیت توسعه نیروی کار آموزشی مسلط به هوش مصنوعی از طریق آموزش و استخدام معلمان متمرکز بر قابلیتهای هوش مصنوعی و بر اهمیت توانایی معلمان و مدارس در برآورده کردن نیازهای تحصیلی، شخصی و اجتماعی دانشآموزان در زمینه هوش مصنوعی تاکید دارد.
مدارس پکن این گزینه را خواهند داشت که موضوعات هوش مصنوعی را در دروس فعلی مدارس ادغام کنند یا دورههای ویژه هوش مصنوعی را در برنامه درسی بگنجانند. برای دانشآموزان ابتدایی، تمرکز بر یادگیری از طریق جلسات تعاملی خواهد بود تا آنها را با ایدههای اساسی هوش مصنوعی آشنا کنند، بهطوریکه دانشآموزان دوره راهنمایی کاربردهای دنیای واقعی را بررسی کنند و دانشآموزان دبیرستانی حوزههای پیچیدهتری را با تمرکز بر نوآوری هوش مصنوعی و فناوریهای نوظهور بیاموزند.
وزیر آموزش چین همچنین اعلام کرده است که چین در سال میلادی جاری، گزارش رسمی در مورد آموزش هوش مصنوعی منتشر خواهد کرد که شامل سیاستها و اهداف راهبردی برای اجرای در سراسر این کشور خواهد بود. چین با ادغام آموزش هوش مصنوعی در سنین پایین، بهطور فعال جمعیت خود را برای آیندهای مجهز به هوش مصنوعی آماده و اهمیت سواد هوش مصنوعی را در این زمینه برجسته میکند.
آمریکا
آمریکا در پاسخ به رویکرد جامع چین به برنامه درسی ملی برای هوش مصنوعی و به منظور حفظ مزیت رقابتی خود در عرصه هوش مصنوعی، در ۲۳ آوریل ۲۰۲۵، فرمان اجرایی پیشبرد آموزش هوش مصنوعی برای جوانان آمریکایی صادر و آموزش هوش مصنوعی را به ابتکار ملی اصلی تبدیل کرد.
این فرمان اجرایی با هدف تقویت آموزش هوش مصنوعی برای جوانان آمریکایی از طریق تعدادی از ابتکارات، ازجمله ایجاد کارگروه ملی کاخ سفید در زمینه آموزش هوش مصنوعی، گسترش آموزش معلمان در زمینه هوش مصنوعی و تشویق مشارکتهای دولتی و خصوصی برای توسعه منابع هوش مصنوعی در آموزش صادر شده است.
هدف از این فرمان اجرایی، تقویت آموزش هوش مصنوعی برای دانشآموزان آمریکایی است تا رهبری آمریکا در نوآوری هوش مصنوعی تضمین و نیروی کار ماهر در حوزه هوش مصنوعی برای آینده آماده شود. پیش از این، آموزش هوش مصنوعی از طریق تلاشهای ایالتی و نه راهبرد ملی یکپارچه گسترش مییافت. کالیفرنیا، اولین ایالت آمریکا بود که سواد هوش مصنوعی را اجباری و مدارس را ملزم کرد تا سال ۲۰۲۵ هوش مصنوعی را در برنامههای درسی ریاضی، علوم و تاریخ بگنجانند. نیوجرسی نیز میلیونها دلار برای آموزش معلمان هوش مصنوعی اختصاص داده است، در حالی که یوتا نیز در آموزش و توسعه حرفهای هوش مصنوعی برای مربیان سرمایهگذاری کرده است.
در سطح جهانی
چین و آمریکا تنها کشورهایی نیستند که بر سواد هوش مصنوعی برای معلمان و دانشآموزان تمرکز دارند. در اتحادیه اروپا، مدارسی که از سیستمهای هوش مصنوعی استفاده میکنند، ملزم به تضمین سطح کافی سواد هوش مصنوعی در بین کارکنان خود و سایر افرادی هستند که از طرف آنها با عملیات و استفاده از سیستمهای هوش مصنوعی سروکار دارند.
در سنگاپور، راهبرد «ملت هوشمند»، با هدف قرار دادن این کشور به عنوان رهبر جهانی در هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ تدوین شده و یکی از اهداف آن کمک به معلمان برای شخصیسازی و بهبود آموزش برای هر دانشآموزی است که از هوش مصنوعی استفاده میکند.
کره جنوبی نیز سرمایهگذاری زیادی در آمادهسازی دانشآموزان و معلمان برای هوش مصنوعی انجام میدهد. این کشور قصد دارد در سال ۲۰۲۵، دروس هوش مصنوعی را در برنامه درسی ملی خود در تمام مقاطع تحصیلی، از دبیرستان شروع کند.
در امارات متحده عربی، هوش مصنوعی بهعنوان یک موضوع درسی در مدارس در تمام سطوح آموزش دولتی، از مهدکودک تا کلاس دوازدهم، از سال تحصیلی آینده تدریس میشود.
سایت ناین گزارش کرد، واضح است که کشورهای سراسر جهان ارزش سرمایهگذاری در آموزش هوش مصنوعی برای کارکنان و دانشآموزان را برای آمادهسازی آنان برای آینده درک میکنند.
انتهای پیام
نظرات