سید رسول حسینی شامگاه جمعه چهارم مهر در دومین جشن جهانی انگور که همزمان با سیزدهمین جشنواره خوشه برتر در پارک سیفیه برگزار شد، اظهار کرد: هر کشوری استان یا شهرستانی خود را با یک توانمندی یا شاخصی معرفی می کند، مثلاً سریلانکا با چای، برزیل با قهوه و در کشور خودمان نیز پسته رفسنجان یا گردوی تویسرکان، زبانزد است.
حسینی مطرح کرد: ما باید به شهرستان ملایر افتخار کنیم که در میان ۴۸۰ شهرستان و ۱۲۵۰ شهر کشور، دارای دو برند جهانی «مبلمان» و «انگور» است. همچنین روستای مروار بهعنوان روستای ملی شناخته شده است.
وی با طرح این پرسش که چه باید بکنیم تا این توانمندیهای بالقوه و بالفعل شهرستان را بهتر معرفی کنیم؟، افزود: دولت باید نقش حاکمیتی خود را ایفا کند و مردم پیشبرنده کار باشند و تصدیگری اقتصادی و فرهنگی به مردم سپرده شود.
حسینی با اشاره به تغییرات ساختاری در برگزاری جشنواره های گردشگری ملایر، بیان کرد: امسال برای نخستین بار، کمیتهای جدید با عنوان «کمیته ارزیابی عملکرد جشنوارهها و کمیتهها» در ستاد جشنواره تشکیل شد که مسئولیت این کمیته را شخصاً پذیرفتم.
فرماندار شهرستان ویژه ملایر ادامه داد: میدانیم که ملایر دو برند جهانی، یک برند ملی و ۳۶۰ اثر تاریخی دارد، اما یک موضوع مغفول مانده بود که تلاش داریم با این کمیته برطرف کنیم.
وی با تأکید بر اینکه انتقادهای زیادی به نحوه برگزاری جشنوارهها وارد میشود، گفت: من از ابتدا تا انتها کنار مردم هستم و دغدغه امنیتی یا اجتماعی ندارم، اما از مردم درخواست دارم که نگذارند ما دولتیها تنها بمانیم.
حسینی با تاکید بر اینکه هرکس با هر نظر، انتقاد یا پیشنهادی میتواند به دبیرخانههای مربوطه در فرمانداری، میراث فرهنگی یا شهرداری مراجعه کند، خطاب به مردم گفت: کمک کنید تا از تجربیات گذشته چراغی برای آینده بسازیم؛ اگر کمک نکنید، نه تنها روند صعودی نخواهیم داشت بلکه دچار سقوط میشویم.
فرماندار شهرستان ویژه ملایر در پایان خاطرنشان کرد: منتظر دریافت نقطهنظرات کارشناسانه و دلسوزانه مردم شهرستان ملایر هستم.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیز در ادامه با اشاره به رونق اقتصادی و معرفی محصولات از طریق چنین جشنوارههایی، اظهار کرد: برگزاری این جشنوارهها با تدبیر فرماندار، حمایت شهرداری، نمایندگان مجلس و سایر نهادها امکانپذیر شده است.
علیرضا زنگنه با بیان اینکه جایگاه کنونی محصولات کشاورزی این شهرستان، بهویژه دو برند جهانی آن، در قله موفقیتهای کشور میدرخشد، افزود: این موقعیت ممتاز مرهون زحمات پیشینیان و مدیران امروز است و باید تداوم یابد.
وی تصریح کرد: با توجه به حجم صادرات قابلتوجه و ارزآوری بالای محصول استراتژیک انگور، نمونههای موفق تولیدکنندگان در سالهای آینده به وضوح مشخص خواهد شد و زمان بسیار مناسبی فراهم میشود تا بتوانیم بستر مطمئنی برای بازار فروش محصولات باغداران مهیا کنیم.
در ادامه مراسم، رئیس هیأت مدیره تعاونی باغداران گفت: این تعاونی از سال ۱۳۸۱ با سرمایهای اندک (۹ میلیون تومان) و به همت باغداران آغاز به کار کرد و امروز سرمایه آن به حدود ۶۵ میلیارد تومان رسیده است.
مجتبی محمدی آموزش، ارائه نهادههای کشاورزی با تخفیف و سایر حمایتها را از جمله خدمات این تعاونی برشمرد و تصریح کرد: برند انگور ملایر در ایران، کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی برخی کشورهای اروپایی شناخته شده است.
محمدی با تأکید براینکه امسال باغداران با سرمازدگی و آفات دچار خسارت شدند و امیدواریم دولت در آینده حمایت بیشتری داشته باشد، افزود: تعاونی باغداران از طریق خرید محصولات، برگزاری کلاسهای آموزشی و اعطای تخفیف به سهامداران، خدمات خود را ادامه میدهد.
بهگزارش ایسنا، در پایان این جشنواره، از باغداران نمونه کاوه برخورداری، حسام بیات، محمد غفاری و حجتالله شریفی تجلیل شد.
انتهای پیام
نظرات