• یکشنبه / ۶ مهر ۱۴۰۴ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404070603585
  • خبرنگار : 51051

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ملی مهارت:

رشته‌های دانشگاه ملی مهارت بر اساس نیازهای بومی استان‌ها تنظیم می‌شود

رشته‌های دانشگاه ملی مهارت بر اساس نیازهای بومی استان‌ها تنظیم می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ملی مهارت به تشریح برنامه‌ها و چشم‌اندازهای این دانشگاه پرداخت و تأکید کرد: در این دانشگاه سعی داریم رشته‌ها را براساس نیازهای بومی استان‌ها تنظیم کنیم تا فارغ‌التحصیلان بتوانند به راحتی در شهر و استان خود مشغول به کار شوند.

سعید احمدی ششم مهر در نشست خبری سومین المپیاد مهارتی دانشجویان سراسر کشور و سومین همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای که در دانشگاه شهید منتظری برگزار شد، اظهار کرد: در رشته‌های آوایی هنری بین ۱۷۰ مرکز کشور، دانشگاه شهید منتظری مرکز استان خراسان رضوی با اختلاف، رتبه‌ اول را کسب کرده است. همچنین مسابقاتی درباره المپیاد ورزشی طی یک ماه اخیر برگزار شد که در المپیاد ورزشی نیز دانشگاه شهید منتظری خراسان رضوی رتبه‌های خوبی را کسب کرده است.

وی با اشاره به گستردگی حضور دانشگاه ملی مهارت در سراسر کشور افزود: این دانشگاه با بیش از ۱۸۳ واحد آموزشی در تمام استان‌ها، نقش مهمی در تربیت نیروی کار بومی و متناسب با نیازهای بازار کار ایفا می‌کند.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ملی مهارت درباره تمرکز دانشگاه بر مهارت‌آموزی و کاربردی بودن آموزش‌ها گفت: ما برخلاف دانشگاه‌های نظری، مأموریت خود را در تربیت کارشناسان ماهر قرار داده‌ایم. پژوهش‌های دانشگاه ما بیشتر مسئله‌محور و کاربردی هستند و با همکاری مستقیم صنعت، مشکلات و نیازهای بازار را بررسی و برای آنها راهکارهای عملیاتی ارائه می‌دهیم.

احمدی خاطرنشان کرد: تیم‌هایی از دانشجویان دانشگاه ملی مهارت توانسته‌اند با مهندسی معکوس، نمونه‌های ایرانی با کیفیت بهتر و هزینه کمتر تولید کنند. برای مثال یک تیم مکاترونیک از استان اصفهان دستگاه تزریق پلاستیک مشابه نمونه چینی تولید کرده که راندمان بالاتر و قیمت نصف نمونه خارجی دارد.

وی با توجه به اهمیت همکاری دانشگاه با وزارت آموزش و پرورش افرود: ما در طراحی رشته‌های مهارتی با وزارت آموزش و پرورش همکاری نزدیکی داریم و رشته‌هایی مانند مکاترونیک ابتدا در هنرستان‌ها راه‌اندازی شده و سپس به مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته ارتقا یافته است. این همسویی باعث شده دانش‌آموزان علاقه‌مند به مهارت‌های فنی، مسیر پیوسته‌ای از هنرستان تا دانشگاه داشته باشند.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ملی گفت: طبق برنامه هفتم توسعه، ظرفیت دانش‌آموزان هنرستانی باید به ۴۰ درصد افزایش یابد و دانشگاه ملی مهارت آماده است پذیرای این ظرفیت‌های جدید باشد. این هدف بدون همکاری دولت، بخش خصوصی و بازار کار محقق نخواهد شد.

احمدی درباره تفاوت رشته‌ها و تفکیک جنسیتی در دانشگاه، بیان کرد: دانشگاه ملی مهارت یک دانشگاه تک‌جنسیتی است و رشته‌های واحدهای پسرانه بیشتر رشته‌های صنعتی و رشته‌های واحدهای دخترانه بیشتر به حوزه‌های هنری و خدماتی نزدیک است. برای مثال رشته طراحی دوخت و تربیت کودک بیشتر در واحدهای دخترانه ارائه می‌شود و رشته‌هایی مانند ساخت و تولید و ریخته‌گری در واحدهای پسرانه.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه به‌روزرسانی تجهیزات آموزشگاه‌ها، افزود: با تلاش ریاست دانشگاه، بودجه‌ای بالغ بر ۱۴۸۰ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده در مجلس تصویب شده که طی پنج سال برای نوسازی تجهیزات کارگاهی و عمرانی دانشگاه صرف خواهد شد.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ملی درباره آمار اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه، گفت: براساس آمارهای اداره کار و بیمه، نرخ اشتغال دانشجویان فارغ‌التحصیل ما حدود ۶۴.۳۵ درصد است که بسیاری از آنان نیز به عنوان کارآفرین وارد بازار شده‌اند و نیازی به استخدام در شرکت‌ها ندارند.

احمدی به اهمیت برگزاری المپیادهای مهارتی کشوری در دانشگاه ملی مهارت اشاره کرد و ادامه داد: برای اولین بار امسال در استان خراسان رضوی، المپیاد ملی مهارتی برگزار می‌شود که این رویداد می‌تواند انگیزه‌ای برای دانشجویان و هنرجویان مهارتی کشور باشد.

وی در پایان ضمن تاکید بر اهمیت آموزش‌های مهارتی برای توسعه کشور، اظهار کرد: دانشگاه ملی مهارت به عنوان پلی میان مهارت‌آموزی و بازار کار، نقش کلیدی در تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآفرین ایفا می‌کند و با همکاری مستمر با صنعت و وزارتخانه‌ها، تلاش می‌کند زمینه‌های لازم برای اشتغال پایدار را فراهم آورد.

تمرکز ویژه بر مهارت‌های عملی در المپیاد مهارتی کشور 

در ادامه وحید بهلوری، معاون پژوهشی دانشگاه ملی مهارتی خراسان رضوی، اظهار کرد: کمیته‌های راهبردی، علمی و اجرایی این المپیاد مسئولیت دارند و کمیته علمی با داوری و طراحی سوالات تخصصی بر کیفیت مسابقات نظارت می‌کند. 

وی افزود: ویژگی برجسته این المپیاد، تاکید بر مهارت‌های عملی و کارگاهی است، به طوری که تمامی مسابقات در ۵ رشته مختلف و به صورت عملی و تجربی برگزار می‌شود. در رشته‌هایی مانند معماری، دانشجویان باید طرح‌های ساختمانی را طراحی و ترسیم کنند و در رشته اتوماسیون صنعتی، مدارهای عملیاتی بسته و تست شوند. آزمون‌های تئوری بخش کوچکی از ارزیابی را تشکیل می‌دهد.

بهلوری خاطرنشان کرد: آزمون نهایی به صورت حضوری در استان برگزار می‌شود که در تاریخ‌های یکم، دوم، پنجم و ششم آبان به صورت عملی و حضوری برگزار می شود، همچنین در تاریخ‌های هفتم و هشتم آبان، همایش بزرگی با حضور معاون وزیر برگزار خواهد شد. این المپیاد فرصتی ارزشمند برای ارتقای مهارت‌های عملی دانشجویان است و انتظار داریم موجب انگیزه و ارتقای سطح تخصصی شرکت‌کنندگان در سراسر کشور شود.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha