• دوشنبه / ۷ مهر ۱۴۰۴ / ۰۹:۰۵
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1404070704084
  • خبرنگار : 50618

نگاهی به ورزش درگ اتومبیلرانی و گفت‌وگو با قهرمانان این رشته

«درگ»؛ عشق سرعت میان دود و غرش موتورها

«درگ»؛ عشق سرعت میان دود و غرش موتورها

ایسنا/مازندران «درگ» اتومبیلرانی یا شتاب مسابقه‌ای است میان دو خودرو، موتورسیکلت یا کامیون که در دو لاین همراستای مستقیم با طول مشخص با هم رقابت می‌کنند. شرکت‌کنندگان بعد از وزن‌کشی خودرو و دریافت شماره، پشت خط استارت گرم می‌کنند و با سبز شدن چراغ درختی یا درخت کریسمس مسابقه به‌طور رسمی آغاز می‌شود.

روی آسفالت داغ خیابان دو خودرو ۲۰۶ در دو لاین موازی و زیر نگاه‌های تیزبین داوران لانچ می‌کنند، کمی قبل‌تر بین کف زدن‌های تماشاگران و دود کف آسفالت با سرعت به عقب و جلو حرکت می‌کنند تا لاستیک‌ها گرم و آماده سرعت شوند، کمی آن طرف‌تر خِیل تماشاگرانِ پشت داربست‌ها و نیوجرسی‌های کنار جاده با هیجان مسابقه را دنبال می‌کنند، هر راننده انگار تیم هواداران خود را دارد که با اعلام نتیجه از جیغ و هورا کشیدن‌شان می‌توان آنها را شناخت. با اعلام داور و سبز شدن چراغ، هر دو خودرو مثل چله‌ از کمان خط استارت رها می‌شوند، حالا فقط دود هست و غرش موتورها!

مسابقات درگ در این سال‌ها بیشتر از همیشه مورد اقبال جوان‌ها و نوجوان‌ها بوده، حتی زنان نیز از این رشته غافل نماندند و سال‌هاست که کلاس زنان هم در مسابقات درگ برگزار می‌شود. شاید مهم‌ترین دلیل این اقبال، فرصت رقابت و برد در فضایی قانونی و دور از خیابان و خطرات آن باشد.

در این گزارش به سراغ ۳ قهرمان این مسابقات درگ و «امید ذاتعلی» دبیر کمیته اسلالوم فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری ایران رفته‌ایم. قهرمانان از عشق به این رشته ورزشی و جهان آن می‌گویند و امید ذاتعلی برای آنها که با این رشته آشنایی ندارند، از نقطه آغاز تا پایان و بخش‌های فنی آن می‌گوید.

فضایی قانونی برای کل‌کل عاشقان سرعت

ذاتعلی رئیس کلوپ گردشگری هوایی در کانون جهانگردی ایران است. به گفته او مسابقه درگ یا شتاب همان‌طور که از نام آن پیداست بر شتاب خودرو تمرکز دارد: قدرت و شتاب خودرو در این مسابقه ملاک اصلی است و به همین دلیل قشر جوان علاقمند به رقابت‌های خیابانی و میدانی، به این رشته اقبال بیشتری نشان می‌دهند. عاشقان شتاب و سرعت که در خیابان کورس می‌گذارند، در این مسابقات فرصت دارند تا همان روند را اما قانونی و در امنیت و دور از خطر تجربه کنند. سنجش برد و باخت در این مسابقه با دستگاه مخصوص و پیشرفته زمان‌سنجی انجام می‌شود که از ظرافت هزارم ثانیه و میلی‌متری برخوردار است. این دستگاه‌ها اختراع و ساخت خودم هست و در سراسر مسابقات کشور از آن استفاده می‌شود.

«درگ»؛ عشق سرعت میان دود و غرش موتورها

مربی بین‌المللی اتومبیلرانی شیوه شروع مسابقه را این‌طور برای‌مان توضیح می‌دهد: برای شروع شرکت‌کننده‌ها روی یک خط موازی با دو لاین می‌ایستند، المان اصلی این مسابقات چراغ درختی است که به آن درخت کریسمس هم می‌گویند. این درخت لامپ‌های سفید، زرد، سبز و قرمز دارد که روشن شدن آن براساس ریتم جهانی است و به راننده مجوز حرکت می‌دهد. اگر راننده به موقع و با چراغ سبز حرکت کند زمان‌سنجی برای او انجام می‌شود و اگر زودتر حرکت کند، اصطلاحا جامپ استارت یا چراغ قرمز به نشانه خطا دریافت می کند و زمان‌سنجی برای راننده خطاکار انجام نمی‌شود.

ذاتعلی در ادامه از زمان‌سنجی می‌گوید: هر شرکت‌کننده در هر کلاس، دو بار فرصت برای تایم‌گیری یا همان زمان‌سنجی دارد و بهترین زمان ثبت‌شده در جدول زمان‌بندی، برای رده‌بندی یا سورت‌بندی او لحاظ می‌شود. مسابقه در دو مسافت یک هشتم مایل؛ که ۲۰۱ متر و ۱۲ سانتی‌متر و یک چهارم مایل؛ که ۴۰۴ متر و ۲۵ سانتی‌متر است برگزار می‌شود، اصطلاحا به این مسافت‌ها ۲۰۰ متر و ۴۰۰ متر هم می‌گویند. راننده‌های این مسابقات در سطوح استانی، چندجانبه یا دسته‌جات آزاد و سطح کشوری که از اعتبار ملی برخوردار است، به چالش کشیده می‌شوند.

این مربی بین‌المللی درباره کلاس‌های مسابقات درگ اظهار می‌کند: مسابقات براساس ظرفیت و توان خودروها دسته‌بندی می‌شود، مثل ۲۰۶ اختصاصی، پراید، آزاد، ۸ و ۱۶ سوپاپ، کلاس بانوان هم به صورت جداگانه برگزار می‌شود.

او که با ۵۶ گواهینامه رکورددار بیشترین تعداد گواهینامه در جهان است، عدم نیاز به گواهینامه را یکی از مزایای این رشته ورزشی به‌ویژه برای زنان اما با یک شرط عنوان می‌کند: در مسابقاتی که زیر نظر فدراسیون و هیات‌های اتومبیلرانی و موتورسواری برگزار می‌شود داشتن گواهینامه الزامی نیست و رانندگان زیر نظر مربیان آموزش می‌بینند. همین رانندگان بعد از آموزش در مسابقات ملی شرکت کرده و روی سکو هم می‌روند، شرکت‌کنندگان درگ رده‌های سنی متفاوت دارند، از مجید کیخائی قهرمان کشور که ۶۱ سال دارد تا نوجوان‌های ۱۴ یا ۱۵ ساله. در سال‌های گذشته بارها شاهد افتخارآفرینی نوجوانان در این مسابقات بودیم.

«درگ»؛ عشق سرعت میان دود و غرش موتورها

در کلاس بانوان هم، باتوجه به عدم‌صدور گواهینامه موتور برای زنان، بانوان ایرانی می‌توانند در فضای ورزشی به علاقمندی خود در این رشته بپردازند، در سال‌های گذشته زنان زیادی در این مسابقات رقابت کرده و سکو و افتخار کسب کرده‌اند.

این مربی بین‌المللی تاکید کرد: مشکلی برای ورود زنان ایران به این رشته ورزشی وجود ندارد. کلاس بانوان همیشه با تعداد و کیفیت قابل‌توجهی برگزار می‌شود. به نظرم آینده درخشانی در این رشته برای زنان دیده می‌شود. تا چند سال قبل حضور زنان در رشته اسلالوم پررنگ نبود، اما ۴ فصل مسابقه «دست‌فرمون» در صداوسیمای کشورساخته شد که در آن مسابقات به‌عنوان سرداور حضور داشتم، بعد از این مسابقات حضور زنان در رشته اسلالوم یا مهارت‌های کنترل رانندگی پررنگ شد و به جرات می‌توانم بگویم پرتعدادترین و پرشورترین حضور زنان در رشته‌های اتومبیلرانی را در رشته اسلالوم داریم.

ذاتعلی استان مازندران را یکی از چهره‌های شاخص این رشته در ایران معرفی کرده و درباره آن می‌گوید: استان مازندران در رشته اسلالوم یا مهارت رانندگی و اتومبیلرانی با اختلاف در ایران حرف اول را می‌زند و  در رشته درگ هم مازندران از استان‌های پرافتخار ایران است.

از تاکسی و خیابان تا قهرمانی اتومبیلرانی کشور/ با پیکان قهرمان اسلالوم کشور شدم

مجید کیخائی، ۶۱ ساله، ساکن استان البرز و از قهرمانان خوش‌نام و موفق ایران در اتومبیلرانی است. پراید نارنجی‌رنگ او یک تنه حریف خیلی از خودروهای خارجی است، تند و در امان می‌تازد. چهره آرامی دارد و برای شرح علاقه‌اش به ۲۸ سال پیش گریز می‌زند: از ۲۸ سال قبل توی مسابقات اتومبیلرانی شرکت می‌کنم. ماجرا هم به تاکسی من برمی‌گردد، راننده تاکسی بودم و دو سه تا مسافر داشتم که به پیشنهادشان وارد این رشته شدم و تا امروز ماندم. اولین بار هم سال ۱۳۷۵ توی مسابقات اسلالوم شرکت کردم و با پیکان نفر اول شدم.

«درگ»؛ عشق سرعت میان دود و غرش موتورها

او درباره هزینه‌های شرکت در مسابقات به ما می‌گوید: ماشینم پراید است اما ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پارسال هزینه کردم تا برای مسابقات آماده شود.

قهرمان درگ ایران تاکید دارد: عاشق این رشته‌ام، عشق می‌کنم و امروز هم توی همین حوزه شاغلم، تیونر ماشین هستم.

ماشین قهرمان قیمت بالاتری دارد

جواد نتاج، ۴۱ ساله، صاحب نمایشگاه خودرو و از سال ۱۳۸۱ در رشته اتومبیلرانی فعالیت جدی دارد. گرچه رشته ورزشی او مسابقات ریس است اما صحنه درگ را هم خالی نگذاشته‌ و درباره عشق مسابقات و هزینه‌ آن می‌گوید: عشق این کار و این رشته را دارم، جایزه می‌دهند اما جایزه می‌دهند اما به عشق کاپ و حکم مسابقه می‌دهم. ماشینم BMW است و ۴ سال قبل برای شرکت در مسابقات ۱ میلیارد و ۵۰۰ هزینه ماشینم کردم که به پول الان چیزی حدود ۳ میلیارد تومان است.

«درگ»؛ عشق سرعت میان دود و غرش موتورها

صندلی ریس با کمربند ۴ قفله ۴۵ میلیون تومان، سوخت ۲۰ لیتری ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و لاستیک ۴۵ میلیون تومان تنها بخشی از هزینه‌های او در همین سال بود.

ماشین قرمزش فقط یک صندلی آن هم با شمایلی غریب دارد، به گفته نتاج تنها قسمت جلوی خودرو باید شیشه و باقی قسمت‌ها از طلق باشد: با این کار سبک‌سازی می‌کنیم تا درصورت بروز هر اتفاقی ایمنی تامین باشد. رول‌کیج هم کمک می‌کند تا راننده تحت هیچ شرایطی از جایش تکان نخورد. اگر ایمنی رعایت شود توی پیست هیچ خطری نیست، ایمنی را هم لباس شامل لباس ضدحریق، کفش مناسب تاریخ‌دار، کاسکت تاریخ‌دار و به‌روز، دستکش، صندلی همولوگ تاریخ‌دار تامین می‌کند.

او در ادامه از دنیای عجیب اما جذاب خودروهای درگ برای‌مان گفت: ماشین قهرمان قیمت بالاتری هم دارد، مثلا ماشین من اتاقش BMW و موتورش تویوتا، گیربکس نیسان و ستاپ کامل تیونینگ شده. کد فنی ۲JZ موتور یعنی کل کشور این موتور رو می‌شناسند، قدرت این موتور ۵۵۵ اسب بخار با ۷۳۰ گشتاور است. سوخت این ماشین هم فرق دارد، کد فنی ۳۰۱۶ دارد که سوخت مسابقه‌ توربو هست. باک ماشین مسابقه هم توی صندوق عقب تعبیه می‌شود.

«درگ»؛ عشق سرعت میان دود و غرش موتورها

به گفته قهرمان اتومبیلرانی ایران، ماشین بعد از ورود به پیست و کسب مقام و زدن تایم، افزایش قیمت پیدا می‌کند. نتاج توضیح داد: رکورد تایم پیست آزادی را با ۵۵ ثانیه زدم و با همین ماشین ۴ تا مقام اول دارم. ماشین من الان ۳ میلیارد تومانه، لاستیک‌ها مخصوص مسابقه‌ست و توی شهر قابل‌استفاده نیست. لاستیک‌ هر چه گرم‌تر شود بیشتر به آسفالت می‌چسبد، این چسبیدن باعث شتاب گرفتن توی درگ می‌شود.

مکانیکم، لِمِ ماشین دستم هست

صدرا فرمانی، ۲۸ ساله، قهرمانی از شهرستان سرپل ذهاب است. ورودش به این رشته از سال ۱۳۹۳ و شرکت در مسابقات آیلند تهران شروع شد، خودش می‌گوید: شغلم مکانیکی است، پدرم هم مکانیک بود و خیلی حمایت شدم. برای همین با فوت کوزه‌گری ماشین آشنام، لِمِ ماشین دستم هست.

صدرا درباره هزینه‌کرد ۴۰۰ میلیون تومانی‌اش برای ماشین ۴۰۵ مسابقه گفت: من اسپانسر دارم، یعنی ماشین مال خودم نیست، با ماشین یکی دیگه میرم مسابقه. ۴۰۰ میلیون تومان پول گیربکس، سیستم جرقه‌زنی، ای‌سی‌یو، لاستیک و چیزهای دیگر دادم.

او هم انگیزه‌اش را فقط عشق این کار و سرعت می‌داند، صدرای جوان به گفته خودش عاشق مسابقه و رقابت و بردن کاپ است و آرزو دارد با قدرت توی همین کلاس ۸ سوپاپ اتمسفر ادامه دهد و فضای پیشرفت برایش فراهم شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha