معصومه اکبری در گفتوگو با ایسنا با اشاره به افزایش سطح کمی و کیفی آموزش ابتدایی گفت: هرساله دو شاخص «میزان موالید» و «پیشبینی تعداد دانشآموزان» مبنای برنامهریزی در مقطع ابتدایی است. برای سال تحصیلی جدید، ۳۱ هزار نفر موالید اعلام شده بود که تاکنون ۳۴ هزار و ۷۵۰ دانشآموز در مقطع ابتدایی ثبتنام کردهاند.
وی افزود: بخشی از این افزایش میتواند ناشی از مهاجرت به البرز باشد. به این ترتیب، پوشش آموزشی در این مقطع ۱۰۰ درصدی است. با این حال، کاهش جمعیت و خروج اتباع پیشبینیهای آماری را تحت تأثیر قرار داده است.
اکبری اجرای طرح «توانا» را مهمترین برنامه ارتقای کیفی آموزش ابتدایی دانست و گفت: این طرح با تأکید رئیسجمهور و وزیر آموزش و پرورش بر توانمندسازی نیروی انسانی اجرا شده است.
وی ادامه داد: همه شاغلان در حوزه آموزش ابتدایی ۶۰ ساعت دوره آموزشی گذراندهاند تا روشهای تدریس سنتی جای خود را به شیوههای نوین، دانشآموزمحور و خلاق بدهد.
فناوری و هوش مصنوعی در خدمت آموزش
معاون آموزش ابتدایی البرز گفت: نخستین شاخص این تحول، استفاده از فناوری و هوش مصنوعی است. آموزگاران علاوه بر تولید محتوا، از فضای مجازی بهعنوان بازوی آموزشی استفاده میکنند.
وی تأکید کرد: آموزشهای حضوری در کنار آموزش مجازی ادامه خواهد داشت و امسال شرایط رقابتی برای تولید محتوای خلاق با بهرهگیری از هوش مصنوعی فراهم میشود.
اکبری دومین شاخص را اصلاح روشهای تدریس عنوان کرد و افزود: باید از آموزشهای سنتی و معلممحور فاصله بگیریم و به سمت روشهای نو مانند پروژهمحور، گروهی، حل مسئله و آموزش ترکیبی حرکت کنیم تا استقلال یادگیری و تفکر خلاق در دانشآموزان تقویت شود.
وی سومین شاخص تحول را مربوط به مدارس تراز سند تحول بنیادین دانست و گفت: مدیران عامل اصلی موفقیت مدارس هستند و باید در همه ابعاد آموزشی، تربیتی، فرهنگی و ورزشی متناسب با این سند عمل کنند.
کاهش دانشآموزان اتباع و تغییر در ترکیب کلاسها
اکبری با اشاره به تغییر جمعیت دانشآموزی گفت: برخلاف سالهای قبل، امسال نهتنها کمبود معلم نداریم بلکه با مازاد نیرو نیز روبهرو شدیم.
وی افزود: سال گذشته ۲۴ هزار دانشآموز اتباع در مقطع ابتدایی البرز تحصیل میکردند، اما امسال این تعداد به ۶۰۰۰ نفر کاهش یافته که موجب کاهش تراکم کلاسها و جابهجایی آموزگاران در مقاطع و پستهای دیگر آموزشی یا بازنشستگی برخی نیروها شده است.
معاون آموزش ابتدایی البرز با تأکید بر اهمیت مشارکت خیرین و والدین گفت: تأمین هزینهها و امکانات آموزشی بهویژه در مدارس محروم به تنها از عهده دولت بر نمی آید و نیاز داریم خانوادهها بهعنوان شرکای اصلی تعلیم و تربیت در این مسیر حضور داشته باشند.
وی افزود: امسال توجه ویژه به مدارس حاشیهای در دستور کار است و نیروهای متخصص، جوان و امکانات به این مدارس اختصاص مییابد.
اکبری با اشاره به ضعف در مهارتهای خواندن و نوشتن برخی دانشآموزان بهویژه پایه ششمیها که دوران ابتدایی خود را همزمان با کرونا آغاز کردهاند، گفت: به دلیل همزمانی تحصیل این دسته از دانش آموزان با کرونا و تعطیلیهای ناترازی انرژی و آلودگی در پایههای بعدی، امسال روی تقویت این پایه تحصیلی تمرکز زیادی میشود.
وی ادامه داد: طرح «سواد دیجیتال» نیز برای آموزش کار با نرمافزارها و فضای مجازی به دانشآموزان اجرا خواهد شد تا مهارتهای لازم برای حضور در دنیای دیجیتال را کسب کنند.
وی در پایان درباره آموزشهای مجازی گفت: اپلیکیشن شاد هر روز در حال ارتقاست و در صورت بروز شرایطی مانند آلودگی هوا یا تعطیلی غیرمنتظره، آموزشها بهصورت آنلاین یا آفلاین ادامه خواهد یافت.
انتهای پیام
نظرات