به گزارش ایسنا، فرزاد شعبانی روز سهشنبه یکم مهر در مراسم نواختن زنگ مهر در دبیرستان فاطمیه کرج گفت: مدرسه فقط محل یادگیری محفوظات و تئوریها نیست، بلکه جایی برای در کنار هم بودن، یادگیری خوبیها، مهارتهای زندگی، ایثار و عشق ورزیدن به یکدیگر است. امروز در کنار هم هستیم تا زنگ مهری دیگر را بنوازیم و این روز را به یادگیری، علمآموزی و عشقورزی به میهن جشن بگیریم.
وی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد شهدای انقلاب اسلامی و مدافعان حرم، بر اهمیت پاسداشت ایثار و فداکاری شهدا تأکید کرد و افزود: شهدای انقلاب اسلامی، شهدای مدافع حرم، مدافع امنیت و شهدای جنگ ۱۲ روزه اخیر، همه کسانی هستند که برای عزت و امنیت کشور جان خود را فدا کردند تا ما بمانیم و در کنار هم به مردم خدمت کنیم. اینان با ایستادگی، برنامهها و توطئههای دشمنان قسمخورده انقلاب اسلامی را خنثی کردند.
شعبانی ادامه داد: ارزشها و هنجارها پس از خانواده در مدرسه آموخته میشوند. در سه سالی که کرونا جامعه را درگیر کرده بود، نبود آموزش حضوری خلأ بزرگی در یادگیری ایجاد کرد و بخش زیادی از مسائل و مشکلات علمی، ارزشی و مهارتی از همین جا آغاز شد.
وی بیان کرد: طبق آمار، تاکنون ۴۸۰ هزار دانشآموز در مدارس استان البرز ثبتنام کردهاند، در حالیکه سال گذشته این آمار ۵۱۱ هزار دانشآموز بود که نشاندهنده کاهش جمعیت دانشآموزی استان است.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز افزود: از میان این دانشآموزان، ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر اتباع بودند که طبق آخرین آمار، امسال تنها ۹۲۰۰ نفر ثبتنام کردهاند. این کاهش ممکن است به دلیل کاهش نرخ موالید یا مهاجرت مرتبط باشد.
وی با اشاره به تأثیرات دوران کرونا گفت: در آن دوران، بسیاری از مهارتهای اجتماعی و رفتاری دانشآموزان آسیب دید. بهویژه دانشآموزانی که از ابتدای دوره ابتدایی به مدرسه نیامده بودند، پس از بازگشایی مدارس با مشکلاتی در رعایت ادب، احترام و همدلی روبهرو شدند. این امر نقش مدرسه را در تربیت مهارتهای اجتماعی بیش از پیش نمایان کرد.
شعبانی با اشاره به مشارکت خیرین مدرسهساز و همکاری شهرداریها اعلام کرد: بخش بزرگی از مدارس استان توسط خیرین ساخته شده است. با توجه به اینکه البرز از نظر سرانه فضای آموزشی در رتبه آخر کشور قرار دارد، همچنان به مشارکت خیرین و همراهی سایر ارگانها برای پیشرفت نهضت مدرسهسازی نیازمندیم.
وی افزود: در آغاز سال تحصیلی جدید، ۱۶ پروژه آموزشی شامل ۲۰۰ کلاس درس در استان به بهرهبرداری رسیده و در راستای توسعه ظرفیتهای پرورشی و فرهنگی، ۵۶ پروژه ورزشی نیز در دست اجراست. این پروژهها شامل زمینهای چمن مصنوعی، سالنهای ورزشی و تجهیزات تربیتبدنی هستند که تا پایان آبان افتتاح خواهند شد تا نسل آینده از سلامت جسمی و روحی مناسبتری برخوردار باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز با اشاره به افزایش چاقی در میان دانشآموزان پس از کرونا گفت: پیش از کرونا ۲۲ و نیم درصد جوانان اضافه وزن یا چاقی داشتند، اما پس از کرونا این آمار به ۳۴ درصد رسید. این یعنی در ۱۰ سال آینده بخش زیادی از نسل آینده مستعد ابتلا به بیماریهای غیرواگیر خواهند بود. به همین دلیل توسعه ورزش همگانی و فعالیتهای تربیت بدنی در اولویت آموزش و پرورش قرار دارد.
وی درباره مهارتآموزی نیز تصریح کرد: یکی از وظایف وزارت آموزش و پرورش، توجه به مهارتآموزی است. ما معتقدیم هر دانشآموز علاوه بر تحصیلات، باید دستکم یک مهارت خاص بیاموزد تا متکی به خود باشد. این سیاست در کنار آموزشهای رسمی و نظری در حال پیگیری است.
شعبانی با تأکید بر لزوم رصد آسیبهای اجتماعی گفت: نظام آموزشی باید در کنار تعلیم و تربیت، مراقب آسیبهای اجتماعی نیز باشد و خانوادهها و دانشآموزان را نسبت به این آسیبها آگاه کند. در همین راستا، شهرستان فردیس به عنوان پایلوت کشوری در اجرای طرح مراقبتهای اجتماعی انتخاب شده و برنامههای متعددی در این حوزه در حال اجراست.
وی در ادامه به نقش فناوریهای نوین و هوش مصنوعی در آموزش اشاره کرد و گفت: عدالت آموزشی از اولویتهای آموزش و پرورش استان است و همگام بودن با تغییرات نسلی اهمیت فراوانی دارد. بر همین اساس، دفتر و کارگروه هدایت و پیگیری هوش مصنوعی در مدارس استان ایجاد شده است.
شعبانی ادامه داد: دانشآموزان امروز در فضای مجازی تبحر بالایی دارند و این مهارتها باید جهتدهی شوند. امیدواریم اهداف تدوینشده در این حوزه محقق شوند. البته آموزش و پرورش مجموعه بزرگی است و تحقق این اهداف نیازمند حمایت خیرین و سایر ارگانهای مرتبط خواهد بود.
وی در پایان افزود: امیدواریم با همدلی و همکاری همه بخشها، سال تحصیلی پرباری داشته باشیم و نسل آینده کشور را به بهترین شکل تربیت کنیم.
انتهای پیام
نظرات