علیرضا دیواندری، نماینده راهآهن شرکت ساخت توسعه و زیربناهای حمل و نقل در خراسان رضوی در حاشیه سفر به جنوب خراسان رضوی و بررسی آخرین وضعیت پروژههای ریلی و جادهای در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: شرکت ساخت توسعه و زیربنای حمل و نقل کشور به عنوان مجری پروژههای زیربنایی ملی در سراسر کشور فعالیت میکند.
وی افزود: در حال حاضر پروژههای مختلفی شامل پروژههای ریلی، آزادراهی، تبدیل راههای فرعی به اصلی و پروژههای بزرگراهی در دست اجرا داریم.
دیواندری ادامه داد: یکی از طرحهای مهمی که در حال حاضر در حال انجام است، باند دوم کاشمر به شادمهر است که ۱۵ کیلومتر از آن در هفته دولت با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهرهبرداری رسید و بخش باقی مانده نیز تحت نظارت اداره کل راه و شهرسازی در حال پیشرفت است.
وی همچنین در خصوص پروژههای ریلی فعال در استان خراسان تصریح کرد: اتصال راهآهن سبزوار در حال حاضر در مرحله زیرسازی قرار دارد و تقریباً ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و به زودی آماده عملیات اجرای ریلگذاری خواهد شد.
نماینده راهآهن شرکت ساخت توسعه و زیربناهای حمل و نقل در خراسان رضوی در خصوص پروژه اتصال راهآهن مشهد-بیرجند-زاهدان اظهار کرد: در هفته دولت کلنگزنی ایستگاه راهآهن گناباد انجام شد که پیشرفت خوبی داشته و این پروژه حد فاصل شهرستان گناباد را به شبکه سراسری متصل میکند و به بهرهمندی مردم شهرستان کمک خواهد کرد. این اتصال در ادامه به زابل، بیرجند و در نهایت به راهآهن چابهار-زاهدان خواهد رسید.
وی همچنین خاطرنشان کرد: یکی دیگر از طرحهای ریلی مربوط به خواف-هرات است که خوشبختانه پیشرفت خوبی داشته است. با هماهنگی بین دولت ایران و افغانستان، عملیات ترانزیتی هماکنون در حال انجام است و یک مرز ریلی مشترک برای بار ترانزیت ما افتتاح شده است.
دیواندری افزود: پروژههای ریلی دیگری که بخشی از آن در استان خراسان در حال اجراست، اتصال راهآهن اسفراین به شبکه سراسری است که برای ۵۸ کیلومتر از مسیر آن، زیرسازی تقریباً انجام شده و باقیمانده نیز به زودی آغاز خواهد شد.
وی گفت: در شهرستان سبزوار نیز مناقصه عملیات ایستگاه برگزار شده و انتظار میرود یکی دو هفته آینده عملیات اجرایی ایستگاه آغاز شود.
طرحهای بزرگراهی خراسان رضوی
نماینده راهآهن شرکت ساخت توسعه و زیربناهای حمل و نقل در خراسان رضوی در خصوص پروژههای بزرگراهی نیز بیان کرد: طرحهای خوبی در خراسان رضوی داریم که طرح بزرگراه سبزوار به اسفراین از آن جمله است؛ باند دوم آن در محدوده استان خراسان ۶۵ کیلومتر طول دارد و در حال حاضر، ۲۰ کیلومتر از بخش حد فاصل کیلومتر صفر تا کیلومتر ۲۰ در حال انجام است و پیگیر هستیم که حدود ۱۰ کیلومتر آن در آینده نزدیک به بهرهبرداری برسد.
دیواندری با اشاره به باند دوم تربتحیدریه به سنگان اظهار کرد: این پروژه در قالب ۱۰ قطعه اجرایی در حال انجام است که ۵ کیلومتر از قسمت ابتدایی و ۱۶ کیلومتر از سمت سنگان به تربتحیدریه به بهرهبرداری رسیده است. قطعات بعدی نیز با توجه به تأمین اعتبار در حال انجام و پیمانکار فعال است.
وی بیان کرد: همچنین باند دوم گناباد-قائن نیز یکی از قطعات در استان خراسان است که ۶ کیلومتر آن به بهرهبرداری رسیده و پیگیر اعتبارات برای ادامه مسیر هستیم.
نماینده راهآهن شرکت ساخت توسعه و زیربناهای حمل و نقل در خراسان رضوی افزود: همچنین، ۱۰ کیلومتر از باند دوم بجستان به فردوس نیز افتتاح شده و ادامه مسیر نیز در حال انجام است. اگر بتوانیم تقاطعهای آن را تکمیل کنیم، کل مسیر زیر بار ترافیک قرار میگیرد و به صورت بزرگراه خواهد بود و دیگر خطرات جادهای نخواهیم داشت.
پروژههای آینده
وی در خصوص آزادراهها نیز گفت: پروژههای آزادراه مشهد-چناران و قوچان توسط مجری آزادراهها در حال انجام است و پیشرفت خوبی داشته و در حال جذب اعتبارات لازم هستند.
دیواندری با بیان اینکه بخشی از پروژه آزادراه حرم تا حرم در استان خراسان رضوی قرار دارد، اظهار کرد: این پروژه حدفاصل مشهد تا ملکآباد است که تقریباً ۵۰ کیلومتر طول دارد و تاکنون حدود ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. ما در حال پیگیری اعتبارات این پروژه هستیم تا بتوانیم ادامه کار را پیش ببریم.
وی ادامه داد: شرکت ساخت و توسعه در خراسان رضوی پروژههای قدیمی خوبی نیز اجرا کرده است که راهآهن بافت-مشهد، راهآهن مشهد-سرخس و راهآهن خواف-هرات از آن جمله هستند. همچنین، پیگیر پروژههای آیندهای هستیم که برای بخش ریلی در نظر داریم، از جمله پروژه راهآهن گرگان-بجنورد-مشهد که امیدواریم تأمین اعتبار آن انجام و کار آغاز شود که البته به همت دولت بستگی دارد.
نماینده راهآهن شرکت ساخت توسعه و زیربناهای حمل و نقل در خراسان رضوی افزود: طرحهای اتصالی راهآهن دوغارون به شبکه سراسری نیز جزو ردیفهای ملی است و در حال پیگیری هستیم تا شهرستانهای تربتجام و تایباد از این مزیت بهرهمند شوند.
وی اظهار کرد: آخرین طرحی که جزو طرحهای ملی است و کار مطالعات آن در حال انجام است، اتصال سبزوار، بردسکن، خلیلآباد و کاشمر به شبکه سراسری است. این طرح پنج شهر اصلی را در بر میگیرد و با استفاده از این پروژه، معادن و مردم منطقه میتوانند از شبکه ریلی بهرهمند شوند.
دیواندری تصریح کرد: اگر در آینده عملیات اجرایی شروع و اعتبار لازم تأمین شود، امکان اتصال کریدور شمال-جنوب یعنی تهران-مشهد به بافق مشهد فراهم خواهد شد که حدود ۱۰۰ کیلومتر مسیر ترانزیت و بارهای کالایی را که به خلیج فارس میرسند، نزدیکتر میکند.
وی افزود: همچنین در آینده، با بهرهبرداری از پروژههای چابهار- زاهدان و محور مشهد-بیرجند-زاهدان، بارهای اینچهبرون به طور مستقیم به بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسی ماست، متصل خواهند شد.
نماینده راهآهن شرکت ساخت توسعه و زیربناهای حمل و نقل در خراسان رضوی با تأکید بر اینکه در به ثمر رساندن این پروژهها به همراهی تمامی مسئولان و نمایندگان شهرستانها نیاز داریم، خاطرنشان کرد: به طور کلی، طرحهای مختلفی در بخشهای ریلی، آزادراهی و جادهای داریم که اعتبارات آنها با توجه به تصویب در کمیسیونهای خاص و ابلاغ دولت از سوی سازمان مدیریت، تأمین میشود.
وی اظهار کرد: ظرفیت عملیات اجرایی ما بالاست و به میزان اعتبارات تخصیص یافته، میتوانیم پروژهها را پیش ببریم. خوشبختانه حتی در طول ۱۲ روز جنگ نیز هیچگونه خللی در عملیات اجرایی پروژههای ملی ایجاد نشد و این برای ما بسیار حائز اهمیت است.
دیواندری با تأکید بر اینکه هرچه میزان اعتبارات بیشتر باشد، فعالیتها توسعه پیدا میکند، گفت: در پروژههای ریلی که نیاز به سرمایهگذار دارند، تأمین اعتبار قابل توجهی ضروری است و طرح کاشمر به بردسکن از جمله این پروژههاست که معادن باید در آن سرمایهگذاری کرده و از مزایای آن بهرهبرداری کنند.
شبکه ریلی استان نسبت به بسیاری از استانهای دیگر، توسعه خوبی دارد
وی در پاسخ به این سوال که خراسان رضوی به چند استان کشور تردد ریلی دارد، گفت: در حال حاضر مسیر تهران-مشهد که در سمت سمنان و در مسیر راهآهن سراسری تهران- مشهد قرار دارد، فعال است.
نماینده راهآهن شرکت ساخت توسعه و زیربناهای حمل و نقل در خراسان رضوی افزود: همچنین از طریق ناحیه راهآهن شرق به خراسان جنوبی متصل هستیم و از طریق کاشمر به سمت تربتحیدریه و از آنجا به بجستان که به راهآهن بافق - مشهد وصل میشود، ارتباط داریم.
وی ادامه داد: در خود استان خراسان، خوشبختانه توسعه شبکه ریلی در گذشته به دلیل موقعیت خاص منطقه نسبت به بسیاری از استانهای دیگر، توسعه خوبی داشته است. به عنوان مثال، مسیر مشهد-سرخس، اولین مسیر ترانزیت ریلی ما به سمت ترکمنستان بود و بعد از آن، مسیر دو خطه تهران-مشهد اجرا شد که ترافیک تهران-مشهد را به خوبی کاهش داد.
دیواندری گفت: بعد از آن، پروژه عظیم راهآهن بافق-مشهد به طول هزار کیلومتر بود که نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر از این مسیر در استان خراسان رضوی واقع شده است. همچنین مسیرهای خواف-هرات و تربتحیدریه-سنگان نیز از اهمیت بالایی برخوردارند.
وی تصریح کرد: از مسیر تربتحیدریه به سنگان، ۱۴۵ کیلومتر در استان خراسان است و از سمت خواف-هرات، مرز شمتیغ که مرز بینالمللی ریلی است، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تقریباً ۱۴۵ کیلومتر از مسیر خواف-هرات نیز در استان خراسان رضوی قرار دارد.
دیواندری با اشاره به اینکه در مجموع، برای استان خراسان رضوی از تمامی استانهای کشور مسافر ریلی داریم، اظهار کرد: هر استانی که مسیر ریلی آن افتتاح میشود، اولین درخواستشان قطار مسافری برای مشهد است. هماکنون از تمامی استانهایی که به شبکه ریلی دسترسی دارند، تقریباً قطار مسافری داریم و این ظرفیت بسیار خوبی برای این استان ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه این نشان میدهد که این استان حتی نیاز به توسعه بیشتر نیز دارد، افزود: با توجه به گستردگی این استان، اگر بتوانیم استانهای مجاور را به مسیر راهآهن گرگان-مشهد که به استانهای خراسان شمالی و گلستان وصل میشود و از طرف دیگر، سمت خراسان جنوبی، راهآهن مشهد-بیرجند-زاهدان را تکمیل کرده و به بهرهبرداری برسانیم، این کریدور تأثیر بسزایی در توسعه بار ترانزیتی و مسافری خواهد داشت.
نماینده راهآهن شرکت ساخت توسعه و زیربناهای حمل و نقل در خراسان رضوی افزود: این یک مزیت برای استان است که بتواند در راستای توسعه این شبکه اقدام کند. دولت نیز سرمایهگذاری خوبی انجام داده و خراسان رضوی جزو معدود استانهایی است که تقریباً این میزان طرح ریلی را اجرا کرده و یا در حال اجرا دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر، طول طرح راهآهن دو خطه در استان ۳۶۷ کیلومتر است. همچنین، راهآهن یک خطه تقریباً ۶۸۰ کیلومتر داریم که شامل مسیر راهآهن بافق-مشهد در محدودهای از استان خراسان رضوی و مسیر مشهد-سرخس است.
دیواندری در خصوص طول طرحهای در حال ساخت گفت: در این بخش، طرح برقی کردن راهآهن تهران-مشهد توسط راهآهن در حال پیگیری است که ۳۶۷ کیلومتر در خراسان رضوی قرار دارد.
وی در خصوص راهآهن یک خطهای که در حال انجام است، افزود: در استان خراسان، با توجه به طرحهایی که در حال پیگیری هستند، تقریباً ۲۴۸ کیلومتر مسیر وجود دارد که از جمله آن میتوان به اتصال راهآهن از سبزوار به شبکه ریلی اشاره کرد که خود این مسیر تقریباً ۴۸ کیلومتر است.
نماینده راهآهن شرکت ساخت توسعه و زیربناهای حمل و نقل در خراسان رضوی بیان کرد: تکمیل راهآهن خواف-هرات با ایستگاه مرزی شمتیغ باقی مانده است. همچنین مسیر مشهد-بیرجند-زاهدان که بخشی از آن در استان خراسان رضوی قرار دارد، تقریباً محدوده شهرستان گناباد را در بر میگیرد و حدود ۶۵ کیلومتر مسیر است.
وی اظهار کرد: همچنین مسیر اتصالی جوین-اسفراین-بجنورد که بخشی از آن در استان خراسان رضوی قرار میگیرد، جزو طرحهای در حال انجام است.
دیواندری در خصوص آزادراههای استان خراسان رضوی نیز بیان کرد: آزادراههایی که توسط شرکت ساخت احداث شده، در حال حاضر ۱۱۰ کیلومتر و طرحهای در حال ساخت حدود ۸۳ کیلومتر است که شامل آزادراه مشهد-چناران-قوچان و آزادراه حرم تا حرم، به ویژه بخش حدفاصل مشهد تا ملکآباد، میشود.
وی طول بزرگراههای موجود را هزار و ۸۲ کیلومتر اعلام و بیان کرد: تقریباً ۶۹۸ کیلومتر طول طرحهایی هستند که در حال پیگیری ساخت آنها هستیم. این طرحها شامل باند دوم تربتحیدریه به خواف، مسیر باند دوم سبزوار به اسفراین، تکمیل باند دوم محور بجستان به فردوس، گناباد به قائن و مسیر باند دوم کاشمر به شادمهر و درگز به کبکان هستند.
نماینده راهآهن شرکت ساخت توسعه و زیربناهای حمل و نقل در خراسان رضوی با بیان اینکه در مجموع ۹۴۶ کیلومتر مجموع راههای در حال ساخت هستند، تصریح کرد: این طول بر مبنای طولی که در برنامه قانون بودجه است، اعلام شد.
انتهای پیام
نظرات