• چهارشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۴ / ۲۲:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404070906337
  • خبرنگار : 50253

مدیر آموزش و پرورش مطرح کرد

تأمین فضای امن برای دانش‌آموزان چالش اصلی آموزش در قوچان

تأمین فضای امن برای دانش‌آموزان چالش اصلی آموزش در قوچان

ایسنا/خراسان رضوی مدیر آموزش و پرورش قوچان تأمین فضای امن برای دانش‌آموزان را چالش اصلی آموزش در این شهرستان دانست و گفت: این امر در اولویت برنامه‌های آموزش و پرورش است و با توجه به سیاست دولت در نهضت مدرسه‌سازی و عدالت آموزشی، تلاش می‌کنیم کمبود فضا در تمام مناطق محروم، حاشیه‌ای و روستایی جبران شود.

محمد باقریان چهارشنبه نهم مهر، در حاشیه آیین کلنگ‌زنی مدرسه کمالی‌نیا شهر قوچان، در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت فضاهای آموزشی شهرستان اظهار کرد: قوچان بعنوان شهری با سابقه بیش از یک قرن فعالیت فرهنگی، دارای مدارس قدیمی و باسابقه است اما برخی از این مدارس به دلیل قدمت بالا نیازمند بازسازی و نوسازی‌اند.

وی اعلام کرد: هم‌اکنون ۱۳ مدرسه و ۱۵۰ کلاس درس در شهرستان بیش از ۵۰ سال قدمت دارند که از این تعداد چهار مدرسه در قالب طرح «نهضت توسعه عدالت آموزشی» در حال بازسازی‌اند که مدرسه روستای قاچکانلو با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در آستانه بهره‌برداری است؛ ضمن اینکه عملیات تخریب و بازسازی مدرسه کمالی‌نیا نیز آغاز شده و همچنین مدارس مولوی و آزادی در انتظار تأیید نهایی و شروع عملیات اجرایی‌اند.

وی با بیان اینکه هر کلاس درس اعتباری حدود یک میلیارد تومان نیاز دارد، گفت: در شرایط اقتصادی فعلی تأمین منابع مالی پروژه‌ها دشوار است اما با مشارکت خیرین امیدواریم روند بازسازی مدارس با سرعت بیشتری ادامه یابد.

باقریان با تأکید بر اینکه کمبود نیروی انسانی در مدارس شهرستان قوچان وجود ندارد، گفت: در حال حاضر حدود دو هزار و ۵۰۰ معلم در شهرستان فعالند و سازماندهی‌ها به گونه‌ای انجام شده که کلاس‌ها خالی نمانند؛ حتی ساعات خالی احتمالی توسط همکاران بازنشسته و شاغل پوشش داده شده است.

وی ترک تحصیل دانش‌آموزان را خط قرمز آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: پوشش تحصیلی مطلوب و میزان ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل به حداقل رسیده است و هرگونه دانش‌آموز بازمانده با همکاری مدیران و سازمان‌های مرتبط قابل پیگیری است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان قوچان اظهار کرد: در سال تحصیلی گذشته تعداد دانش‌آموزان ۳۷ هزار و ۴۲۲ نفر بوده که این عدد در سال تحصیلی جدید به ۳۶ هزار و ۱۳۳ دانش‌آموز رسیده که با افزودن حدود ۸۰۰ نفر از دانش‌آموزان بزرگسال با کاهش حدود ۲۰۰ نفر از دانش‌آموزان مواجهیم.

وی اضافه کرد: در شهرستان قوچان ۲۴۸ مدرسه روستایی و عشایری و ۲۵۷ مدرسه شهری وجود دارد که از این تعداد ۳۶۸ مدرسه از نوع دولتی‌اند و ۸۴۱۱ دانش‌آموز روستایی و عشایری و ۲۷ هزار و ۷۲۲ دانش‌آموز شهری در این مدارس به تحصیل علم مشغولند.

استخر دانش‌آموزی شهر قوچان تعطیل شد

باقریان همچنین به توسعه فضاهای ورزشی مدارس اشاره کرد و گفت: استخر دانش‌آموزی شهر قوچان که دی‌ماه سال گذشته بعد از ۱۳ سال افتتاح شده بود به دلیل تخریب و پوسیدگی در برخی از نقاط مخزن استخر تعطیل شد که در حال حاضر توسط پیمانکار در حال تعمیر و بازسازی است و تمام هزینه‌های آن‌هم توسط پیمانکار تأمین شده و تا اول آبان مجدد بازگشایی و قابل استفاده خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه حوزه‌های پرورشی، پشتیبانی و رفاه فرهنگیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، گفت: آنچه مورد مطالبه مردم و مسئولان است نتایج نهایی تحصیلی دانش‌آموزان در پایه دوازدهم محسوب می‌شود.

باقریان افزود: شاخص‌های ارزیابی عملکرد مدارس بر اساس میانگین نمرات دروس نهایی و نتایج کنکور سراسری تعیین می‌شود و برای بهبود این شاخص‌ها، تفاهم‌نامه‌هایی میان مدیریت آموزش و پرورش و مدیران مدارس و سپس میان مدیران و دبیران تنظیم خواهد شد تا اهداف کمّی مشخصی در زمینه افزایش درصد قبولی و میانگین نمرات دنبال شود.

وی تصریح کرد: اجرای این تفاهم‌نامه‌ها باعث افزایش تعهد کاری دبیران و مدیران برای ارتقای کیفیت آموزشی خواهد شد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان قوچان با اشاره به اهمیت نتایج کنکور و لزوم جبران عقب‌ماندگی‌های آموزشی تصریح کرد: در برنامه جدید، استعدادهای برتر پایه یازدهم شناسایی و برای آن‌ها کلاس‌های ویژه کنکور با حضور اساتید مجرب برگزار خواهد شد و از ظرفیت معلمان توانمند شهرستان و اساتید برتر برای آموزش آن‌ها استفاده می‌شود.

جابه‌جایی مدارس با هدف کاهش آسیب و استفاده بهینه از فضاهای آموزشی

وی با اشاره به ماجرای اعتراض برخی از خانواده‌های دانش‌آموزان ساکن در مسکن مهر مبنی بر انتقال مدرسه گفت: تصمیم‌گیری برای جابه‌جایی برخی مدارس در شهر قوچان بر اساس منطق، عقلانیت و تخصص انجام شد تا ضمن کاهش حواشی اجتماعی، بهره‌وری از فضاهای آموزشی افزایش یابد.

باقریان افزود: در گذشته جلسات کارشناسی لازم پیرامون وضعیت فضاهای آموزشی برگزار نشده بود و همین امر موجب بروز برخی ناهماهنگی‌ها شد با این حال، بررسی‌های دقیق در تیرماه منجر به سامان‌دهی جدیدی شد که هدف آن جبران مشکلات و پیشگیری از بحران‌های آتی در مدارس بود.

وی تصریح کرد: تصمیمات اخیر برای جابه‌جایی فضاها با کمترین آسیب و بیشترین بازدهی اتخاذ شد تا دانش‌آموزان و خانواده‌ها متحمل خسارت یا بی‌نظمی در آغاز سال تحصیلی نشوند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان قوچان گفت: در برخی مناطق شهر با وجود جمعیت زیاد و توسعه ساخت‌وساز، تنها یک مدرسه متوسطه فعال بود و این کمبود سبب بروز تراکم شدید دانش‌آموزان در کلاس‌ها شده است. در برخی مدارس تعداد دانش‌آموزان هر کلاس به بیش از ۴۰ نفر رسیده و در نتیجه کیفیت آموزش تحت تأثیر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام‌ شده، بخش‌هایی از شهر مانند منطقه مسکن مهر نیاز جدی به تأسیس مدارس جدید دارند زیرا در این محدوده بافت مسکونی گسترده‌ای ایجاد شده اما مدارس عادی دولتی متناسب با جمعیت ساکن شکل نگرفته است که به منظور رفع این مشکل، یکی از مدارس متوسطه موقتاً به منطقه مسکن مهر منتقل شد تا ضمن استفاده از فضاهای آماده از تعطیلی مدارس دیگر جلوگیری و عدالت آموزشی نیز حفظ شود.

باقریان افزود: در فرآیند تصمیم‌گیری، تمام گزینه‌ها بررسی و نهایتاً مدرسه‌ای انتخاب شد که جابه‌جایی آن کمترین اعتراض و بیشترین منفعت را برای دانش‌آموزان به همراه داشته باشد و هیچ‌یک از این تصمیمات با هدف حمایت از گروه خاصی نبوده و تمام اقدامات بر اساس مصالح عمومی و نیاز واقعی مناطق انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha