به گزارش ایسنا، حجتالاسلام والمسلمین سید مصطفی نیشابوری- رئیس مرکز بینالمللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی- صبح امروز یکشنبه (۱۳ مهر) در همایش بینالمللی «تبلیغ نوین دین» که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد با تأکید بر جایگاه رفیع تبلیغ در اسلام، آن را کاری «کریمانه، مهربانانه و دلسوزانه» خواند و اظهار کرد: دعوت به سوی خدا به معنای اجبار و اکراه نیست، بلکه امری است برخاسته از خیرخواهی و دوستی برای تعالی و پیشرفت انسان. تبلیغ، همان دعوت انسان به فطرت، سعادت و انسانیت است.
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره «تبلیغ در مرتبه اول» خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی جهان که شاهد هجمه فرهنگی و جنگ نرم گسترده جبهه استکبار هستیم، اهمیت تبلیغ صدچندان است. دشمن با استفاده از تکنولوژی و رسانه در پی ربودن سرمایههای معنوی و تحریف حقایق است و ما نمیتوانیم در این زمینه ساکت بنشینیم.
رئیس مرکز بینالمللی قرآن و تبلیغ، «آگاهسازی»، «روشنگری»، «پاسخگویی به پرسشهای معنوی» و «زدودن اختلافات» را از دیگر ضرورتهای تبلیغ برشمرد و افزود: یکی از اهداف مهم، مقابله با تلاش دشمن برای ایجاد تفرقه میان ملتها و جوامع مذهبی است. ما باید با نزدیک کردن دلها، پیکره واحد امت اسلامی و موحدین را تقویت کنیم.
تبلیغ نوین؛ ضرورتی انکارناپذیر
نیشابوری در ادامه با تأکید بر این که تبلیغ نوین به معنای نادیده گرفتن یا جایگزینی روشهای سنتی مانند منبر نیست، اظهار کرد: ما به تبلیغ سنتی وفاداریم و آن را مقدس میدانیم. اما امروز نمیتوانیم ذائقه و فضای جدید مخاطب را که به سمت فضای مجازی، هوش مصنوعی و متاورس حرکت کرده است، نادیده بگیریم. غفلت از استفاده از فناوریهای نوین به معنای عقبماندگی و رها کردن میدان برای دشمن است.
وی با نقل خاطرهای از مرحوم فلسفی درباره استفاده از بلندگو در منبر، تصریح کرد: همانگونه که از پیشرفتهای علمی مانند عینک یا خدمات دندانپزشکی برای منافع شخصی استفاده میکنیم، باید از فناوری برای گسترش پیام الهی نیز بهره ببریم.
اهداف و راهبردهای همایش بینالمللی تبلیغ نوین دین
رئیس این همایش بینالمللی، هدف کلان این حرکت را «ایجاد دنیایی شایسته برای خلیفهالله» دانست و افزود: اهدافی همچون تربیت اندیشه ورزان، تبیین معارف، زمینهسازی برای ارتباط اندیشهها، زدودن اختلافات و درک صحیح از قرآن از دیگر اهداف این همایش است.
وی با اشاره به برگزاری بیش از ۸۰ پیشنشست داخلی و بینالمللی برای این همایش، خاطرنشان کرد: این همایش به دنبال «جریانسازی»، «ظرفیتشناسی» و «تکمیل بانک اطلاعاتی» از استعدادها، ایدههای خلاق، مقالات، پایاننامهها و تولیدات نوین در حوزه تبلیغ دین است. ما به دنبال شناسایی و شایستهگزاری افرادی هستیم که توانایی انتقال معارف دینی به زبانها و قالبهای نوین را دارند.
نیشابوری در پایان با تجلیل از شهدا، به ویژه شهید «مجید تجاری» به عنوان یک جوان نابغه و مستعد، تأکید کرد: جوانان بااستعداد ایران اسلامی میتوانند با بهرهگیری از فناوری، پیام حق و معنویت را به گوش جهانیان برسانند.
تأکید بر بهرهگیری از هوش مصنوعی و فناوریهای نوین در تبلیغ دین
نیشابوری در ادامه همایش بینالمللی «تبلیغ نوین دین» با اشاره به مصادیق تبلیغ نوین، هوش مصنوعی را به عنوان یک مثال برجسته عنوان کرد و گفت: هر ابزار نوینی که در راستای تبیین، بیان حقیقت و معنویت مفید باشد، میتواند در دستور کار ما قرار گیرد.
اهداف و برنامههای آینده
وی با اشاره به همکاری نهادهای مختلف از جمله حوزه مصطفی، مجمع تقریب مذاهب اسلامی و سایر اعضای قرارگاه تبلیغ بینالملل، ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی و برنامهریزی بتوانند گامهای مؤثری در این مسیر بردارند و در آینده نزدیک، خبرهای خوبی را به مردم ایران و مخاطبین جهانی ارائه دهند.
جایزه ویژه برای معرفی فاخر سیره نبوی
رئیس مرکز بینالمللی قرآن و تبلیغ با تبریک فرارسیدن سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، که مصادف با سال تولد پیامبر گرامی اسلام (ص) از سوی سازمان همکاری اسلامی نامگذاری شده است، از اختصاص جایزه ویژهای خبر داد. این جایزه به بهترین و برترین اثر فاخری تعلق خواهد گرفت که بتواند حقایق نبوی را در قالبهای فناورانه و نوین به جهانیان معرفی کند.این اقدام، گامی دیگر در راستای ترویج و شناسایی ظرفیتهای نوین برای تبلیغ معارف اسلامی در عصر حاضر ارزیابی میشود.
وی یادآور شد: ۱۲ دی ماه زمان دریافت آثار و ۸ بهمن زمان برگزاری این همایش است.
انتهای پیام
نظرات