برای افرادی که در آپارتمانها یا شهرهای شلوغ زندگی میکنند، نصب ایستگاه شارژ خانگی گزینه مناسبی نیست و پیدا کردن مراکز شارژ عمومی نیز میتواند دشوار باشد و بدون دسترسی آسان به شارژرها، خودروهای برقی برای بسیاری از رانندگان دور از دسترس میمانند.
محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا راهحلی پیدا کردهاند که در معرض دید عموم اما نادیده گرفته شده است و این راهحل چیزی جز شارژ با چراغهای خیابان نیست.
از آنجایی که دولتهای محلی تغذیه اکثر چراغهای خیابان را برعهده دارند و درواقع متعلق به دولت هستند، این گروه فرصتی را برای تبدیل چراغهای خیابان به ایستگاههای شارژ مقرونبهصرفه، راحت و عادلانه برای خودروهای برقی یافتند. آنان برای آزمایش ایده خود با شرکایی در کانزاس سیتی، میسوری، ازجمله «مرکز انرژی مترو»، شرکتهای خدمات شهری محلی و آزمایشگاه ملی انرژیهای تجدیدپذیر همکاری کردند.
این گروه تحقیقاتی، ۲۳ چراغ خیابانی را به واحدهای شارژ مجهز و بررسی کردند که در طول یک سال چقدر خوب کار میکنند. نتایج امیدوارکننده بود؛ در مقایسه با ایستگاههای شارژ سنتی خودروهای برقی، نصب شارژرهای چراغ خیابانی بسیار ارزانتر بود، زیرا زیرساخت از قبل وجود داشت.
آنها همچنین خودروها را سریعتر شارژ میکردند؛ برخلاف مراکز شارژ بزرگ که بسیاری از وسایل نقلیه همزمان برق مصرف میکنند، شارژرهای چراغ خیابانی معمولا فقط به یک خودرو در هر زمان خدمات میدهند. این به معنای سرعت شارژ ثابتتر و انتظار کمتر برای رانندگان است.
یکی دیگر از مزایای آن، دسترسی آسان بود؛ چراغهای خیابانی اغلب در نزدیکی پارکینگهای خیابانی در محلههای شلوغ قرار دارند که آنها را برای ساکنان محلی و بازدیدکنندگان راحت میکند. برای ساکنان آپارتمانهای بدون گاراژ، این نوع چیدمان میتواند راهی مطمئن برای شارژ خودروهایشان در شب یا در حالی فراهم کند که برای انجام کارهایشان بیرون هستند.
محققان فقط شارژرها را آزمایش نکردند بلکه آنان همچنین چارچوبی ساختند که سایر شهرها میتوانند از آن برای تصمیمگیری در مورد مکان و نحوه نصب ایستگاههای شارژ چراغهای خیابانی استفاده کنند. این چارچوب تقاضا، امکانسنجی و مزایای کلی را فراهم میکند.
برای پیشبینی تقاضا، گروهی از مدلهای هوش مصنوعی آموزشدیده بر اساس دادههایی مانند کاربری زمین، حجم ترافیک، کسبوکارهای اطراف و تراکم ایستگاهها استفاده کرد. آنان همچنین عدالت را بهعنوان یک عامل کلیدی در نظر گرفتند و اطمینان حاصل کردند که شارژرها بهطور عادلانه در جوامع مختلف توزیع میشوند، نه اینکه فقط در مناطق ثروتمندتر متمرکز شوند.
مزایای زیستمحیطی نیز واضح بود؛ از آنجایی که رانندگان از قبل خودروها را در نزدیکی چراغهای خیابانی پارک میکردند، مقاومسازی تیرهای چراغ برق به این معنی بود که نیازی به ساخت قطعات یا سازههای جدید نیست و این امر هم هزینه و هم اثرات زیستمحیطی را کاهش میدهد. مسافت کمتر با بنزین نیز به انتشار گازهای گلخانهای کمتر منجر میشود.
محققان قصد دارند مدلهای خود را با گنجاندن اطلاعات اجتماعی-اقتصادی دقیقتر و دادههای آبوهوایی بهبود ببخشند. آبوهوا به ویژه مهم است، زیرا گرما یا سرمای شدید میتواند بر عملکرد باتری و مصرف انرژی تاثیر بگذارد.
دادههای اجتماعی-اقتصادی همچنین به شناسایی جوامعی که در حال حاضر به خودروهای برقی دسترسی ندارند، کمک خواهد کرد و همچنین تضمین میکند که برنامههای زیرساختی آینده از شمول و پذیرش حمایت میکنند.
سایت ساینس گزارش کرد، گروه دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا با بازطراحی موردی به سادگی یک چراغ خیابان، نشان داده است که چگونه شهرها میتوانند شبکههای شارژ را به سرعت و با هزینهای مناسب گسترش دهند. اگر این ایده در سطح ملی گسترش یابد، میتواند راه را برای استفاده گستردهتر از خودروهای برقی و آیندهای پایدارتر هموار کند.
انتهای پیام
نظرات