حسن زارعی، در نشست خبری روز دوشنبه ۱۴ مهر که به مناسبت روز جهانی پست (۱۷ مهر، ۹ اکتبر) برگزار شد، اظهار کرد: اتحادیه جهانی پست در سال ۱۸۷۴ تأسیس شد و ایران به عنوان بیستودومین عضو، سه سال پس از تأسیس یعنی حدود ۱۵۰ سال پیش به این اتحادیه ملحق شد.
وی افزود: پست ایران پس از سازمان ملل، دومین سازمان بینالمللی جهان محسوب میشود و در یک سال اخیر با جهش ۱۴ پلهای، از رتبه ۵۲ به رتبه ۳۷ در میان ۱۹۲ کشور عضو اتحادیه جهانی پست رسیده است.
زارعی تأکید کرد: شبکه پستی ایران، گستردهترین شبکه ارتباط فیزیکی کشور است که در تمامی مناطق شهری، روستایی و حتی عشایری خدمات ارائه میدهد و به دلیل این گستردگی، با همه کشورهای عضو اتحادیه در ارتباط است.
وی بیان کرد: پست استان مرکزی با جابجایی حدود ۵ میلیون مرسوله از مهرماه سال گذشته تاکنون، عملکردی بینظیر داشته و موفق به کسب رتبه نخست کشوری در سال جاری شده است. علاوه بر این ۵ میلیون مرسوله، حدود ۴.۸ میلیون سرویس الکترونیکی ارائه شده که در مجموع نزدیک به ۱۰ میلیون خدمت پستی را شامل میشود. از نظر وزنی نیز بیش از ۲۰۰۰ تن مرسوله جابجا شده که بخشی از آن صادراتی و بخشی وارداتی بوده است.
زارعی همچنین از ارائه خدمات بدون وقفه در شرایط سخت آبوهوایی و تعطیلات رسمی خبر داد و گفت: در ایام اربعین، بیش از ۱۰۰ هزار گذرنامه به موقع در سطح استان توزیع شد که نشاندهنده تعهد ما به خدمترسانی است.
وی گفت: پست استان مرکزی با حدود ۵۰۰ نیروی انسانی فعالیت میکند که از این تعداد، ۱۴۴ نفر نیروی دولتی و مابقی از بخش خصوصی (اعم از شرکتها یا پیمانکاران) هستند. پست به دلیل نیرومحور بودن، یکی از سازمانهایی است که عملکرد آن به شدت به نیروی انسانی وابسته است. ما با برنامهریزی دقیق و پرداخت حقوق بر اساس عملکرد، موفق شدیم در ارزیابی دستگاههای اجرایی کشور به رتبه تکرقمی دست یابیم. این ابتکار نوآورانه در پرداخت حقوق، پست استان مرکزی را به رتبه اول کشوری در این زمینه رسانده است.
زارعی گفت: یکی از اولویتهای سال جاری پست استان مرکزی، اجرای پروژه ملی «جینف» بوده که تاکنون ۵۰ درصد از ژئوکد نقاط روستایی و ۹۰ درصد از نقاط شهری استان تکمیل شده است. پلاکگذاری دیجیتال با کدهای QR، ارائه خدمات توسط دستگاههای اجرایی را تسهیل کرده و بستری برای حکمرانی هوشمند فراهم آورده است. استان مرکزی در این زمینه جزو پیشروها بوده است.
وی همچنین از راهاندازی مرکز نوآوری و شتابدهنده خدمات آنلاین در استان خبر داد که بستری برای فروش محصولات بومی و محلی فراهم کرده و میتواند تجارت الکترونیک استان را متحول کند وگفت: پیگیری شکایات و درخواستهای مشتریان با جدیت دنبال میشود و این موضوع به بهبود کیفیت خدمات کمک کرده است.
مدیر کل پست استان مرکزی تصریح کرد: تغییر ذائقه مردم از نامهنگاری سنتی به خرید آنلاین، نیاز به توسعه ناوگان حملونقل سنگین را افزایش داده است. نوسازی زیرساختهای حملونقل سبک و سنگین، توسعه سکوی تجزیه مرسولات و خرید کامیونهای جدید با مدلهای کمآلاینده از جمله اقدامات ما بوده است.
زارعی افزود: ۱۶ هکتار زمین در کنار فرودگاه اراک برای راهاندازی بزرگترین مرکز هوشمند تجزیه مرسولات کشور اختصاص یافته که با بهرهگیری از رباتهای تجزیهگر، تحول بزرگی در صنعت پست ایجاد خواهد کرد. نوسازی خط ساوه به عنوان یک خط بروناستانی مستقل و راهاندازی نمایندگیهای جدید در شهرهای دلیجان و غرقآباد نیز از دیگر اقدامات زیرساختی پست استان مرکزی بوده است. این اقدامات به افزایش سرعت و کیفیت خدمات پستی کمک کرده و پست را به یکی از پیشروترین سازمانهای استان تبدیل کرده است.
مدیر کل پست استان با اشاره به جابجایی بیش از ۵۰ تن انار در ساوه از طریق پست، گفت: این اقدام نشاندهنده نقش مؤثر پست در اقتصاد محلی است. ما با اکثر سازمانهای دولتی و تولیدکنندگان بومی، چه در بخش صنعتی و چه غیرصنعتی، قرارداد و تفاهمنامه داریم که این همکاریها به تقویت اقتصاد منطقه کمک کرده است.
وی همچنین از راهاندازی پست عشایری در راستای توسعه عدالت ارتباطی خبر داد و گفت: شعار ما این است که گستردهترین شبکه ارتباطی کشور را داریم و این تعهد را با ارائه خدمات به مناطق عشایری عملی کردهایم.
زارعی با اشاره به عملکرد موفق پست استان مرکزی در جنگ ۱۲ روزه، اظهار کرد: با مدیریت بحران و تغییر خطوط عملیاتی، هیچگونه وقفهای در خدمات پستی ایجاد نشد و این امر ما را به برتری در مدیریت بحران رساند. حتی در شرایط بحرانی، خطوط حملونقل را تغییر دادیم تا ایمنی کامیونها حفظ شود و خدمات بدون وقفه ارائه شود.
انتهای پیام
نظرات