• سه‌شنبه / ۱۵ مهر ۱۴۰۴ / ۱۵:۵۲
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1404071510018
  • خبرنگار : 71616

رئیس سازمان اداری و استخدامی در پاسخ به ایسنا:

سامانه‌ فوریت‌های اداری نیاز به فرهنگ‌سازی دارد/ مردم هنوز نمی‌دانند در چه مواردی باید تماس بگیرند

سامانه‌ فوریت‌های اداری نیاز به فرهنگ‌سازی دارد/ مردم هنوز نمی‌دانند در چه مواردی باید تماس بگیرند

در راستای اجرای طرح سامانه فوریت‌های اداری در دو استان البرز و قزوین و آغاز آن در تهران، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام کرد: همکاری سه‌جانبه میان این سازمان، وزارت ارتباطات و ایرانسل با هدف تدوین مدل کسب‌وکار مشترک آغاز شده اما سردرگمی شهروندان در مسیر طرح شکایات نشان می‌دهد فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی باید گام‌به‌گام انجام شود تا در آینده، مردم بتوانند آگاهانه از این خدمات استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، علاءالدین رفیع‌زاده - رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور - در نشست خبری که بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) پیرامون سامانه فوریت‌های اداری (فواد ١٢٨) برگزار شد، به دو سوال ایسنا پاسخ داد.

- باتوجه به اینکه در اجرایی کردن طرح سامانه فواد با یک اپراتور تلفنی که بحث بر سر مالکیت ابهام وجود دارد و  ۴٩ درصد سهام آن متعلق به سهامدار خارجی است، قرارداد بسته شده، با نگاه به شرایط ویژه کشور که حفظ و صیانت اطلاعات و آمارهای نهادها و سازمان‌های کشور بسیار حائز اهمیت است، چه برنامه‌ریزی برای این مهم در نظر گرفته شده است؟ همچنین این سوال مطرح است که قرارداد با این اپراتور به چه صورت اعم از مزایده، مناقصه یا انتخابی بوده است؟ 

رفیع‌زاده در این باره اعلام کرد: در طرح فواد ١٢٨ (سامانه فوریت‌های اداری)، تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه میان وزارت ارتباطات، ایرانسل و سازمان اداری و استخدامی منعقد شده و تاکنون هیچ هزینه‌ای از سوی طرفین پرداخت نشده است. هدف اصلی، تدوین مدل کسب‌وکار مشترک و اجرای آن بر اساس نتایج عملیاتی است.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر اینکه ایرانسل (اپراتور مربوطه در این طرح) یکی از شرکت‌های مهم و معتبر کشور است، گفت: هرگونه نقد یا بررسی باید منصفانه و مبتنی بر عملکرد باشد. باید اجازه دهیم نتایج کار به‌صورت شفاف مشخص شود و خروجی نهایی مورد ارزیابی قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور همچنین درباره نگرانی‌ها در زمینه تامین امنیت اطلاعات خاطرنشان کرد: تمام اپراتورها و شرکت‌های فعال در این حوزه موظف به اخذ گواهینامه‌های امنیتی هستند و فعالیت‌ها بر اساس ضوابط سازمان‌های ذی‌ربط انجام می‌شود.

- آمار سازمان اداری و استخدامی کشور از فعالیت سامانه فواد در شهریور امسال نشان می‌دهد طی این ماه ٢۵۴٠ تماس برای اعلام شکایات و نارضایتی‌ها واصل شده که از این تعداد ٢٣٩ تماس مربوطه بوده که چندان کافی برای طرح در این ابعاد به نظر نمی‌رسد، چه برنامه‌ای برای همه‌گیرتر شدن وجود دارد؟ و باتوجه به میزان گزارش‌های واصله این صرفه اقتصادی وجود دارد که به سایر استان‌ها اجرای این طرح تعمیم داده شود؟ 

در این زمینه کامل داوودی - رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریت‌های اداری سازمان اداری و استخدامی کشور - ضمن اشاره به چالش‌های موجود در زمینه رسیدگی به شکایات مردمی، اظهار کرد: در کشور ما یکی از مشکلات اصلی، سردرگمی شهروندان در مسیر طرح شکایت و مطالبه‌گری است. بسیاری از مردم هنگام بروز مشکل، بدون آگاهی دقیق از مرجع رسیدگی، اقدام به تماس با نهادهای مختلف می‌کنند که نشان‌دهنده نیاز جدی به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی گسترده‌تر در این حوزه است.

وی افزود: در آسیب‌شناسی‌هایی که پیش‌تر انجام شده، مشخص شد شهروندان هنوز به‌درستی نمی‌دانند در چه مواردی و با چه موضوعاتی باید با سامانه‌های پاسخگویی تماس بگیرند. به همین دلیل، فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی عمومی باید به‌صورت تدریجی و هدفمند دنبال شود تا در آینده، مردم بتوانند آگاهانه از این خدمات استفاده کنند.

داوودی با اشاره به عملکرد سامانه فعلی، گفت: بخش قابل‌توجهی از تماس‌های دریافتی مربوط به مواردی مانند مزاحمت‌های تلفنی و حتی گزارش‌هایی درباره جرایم مختلف از جمله قتل بوده است. در برخی موارد نیز تماس‌ها به‌دلیل مشکلات فنی یا قطع ارتباط ناتمام مانده است.

رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریت‌های اداری تاکید کرد: تجربه نشان داده که در آغاز راه‌اندازی هر سامانه‌ای از این دست مشکلات وجود دارد و روند تکامل آن نیازمند زمان، اطلاع‌رسانی و همکاری متقابل شهروندان است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز در این رابطه، ضمن اشاره به اجرای موفق طرح آزمایشی در استان‌های البرز و قزوین اعلام کرد: با اضافه شدن تهران به این طرح، پیش‌بینی می‌شود تعداد تماس‌ها و میزان مشارکت مردم افزایش پیدا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha